Dračí doupě

Vložil(a) rpgforum dne
3
Průměr: 2.4 (52 hlasů)
1990
První česká RPG; epické příběhy hrdinů ve fantasy světech

Dračí doupě je nejstarším českým RPG a pro mnoho hráčů znamenalo první hru, kterou kdy hráli. V této hře se dobrodruhové jako elf kouzelník či hobit zloděj vydávají za dobrodružstvími ve fantasy světech. Zejména v prvních fázích se hra soustředí na procházení „jeskyní“, podzemních komplexů či hradů, později podporuje dobrodružství ve volné krajině a civilizaci. Stojí na tradičním systému ras, povolání a úrovní.

Dračí doupě začalo vznikat jako překlad Dungeons and Dragons (Basic) (konkrétně jeho revize „BECMI“ z let 1983+). Přestože na překlad autoři nakonec nezískali práva a museli kvůli tomu pravidla hry přepracovat, z předlohy přímo převzali část obsahu (většinu bestiáře, hodně kouzel a kouzelných předmětů, rady k vedení hry a další pravidla) i formátování a grafickou úpravu (sazba do tří sloupců, vzhled tabulek, nebo formátování kouzel a bestiáře). V pozdějších verzích byly převzaté texty přepsány nebo odstraněny.

Základní pravidla hry se dělí na tři samostatně prodávané díly, které přinášejí pravidla pro vyšší a vyšší úrovně postav. Jsou to Pravidla pro začátečníky (1. až 5. úroveň) Pravidla pro pokročilé (6. až 15. úroveň) a Pravidla pro experty (16. až 36. úroveň). Hra prošla více než deseti lety iterativního vývoje, kdy se pravidla postupně měnila, byla doplňována, přehodnocována, aktualizována atd... takže všechna tato pravidla existují v několika verzích, přičemž nejnovější nese označení 1.6.

Kompletní výčet všech verzí pravidel:

Samostatně ještě stojí rozšiřující příručky Pravidla pro experty (svět), které se nevěnují schopnostem postav, ale nabízejí volitelný subsystém pravidel pro správu panství a bitvy armád:

Poznámka: Jednotlivé verze ještě vycházely i v dílčích reedicích označených písmeny (např. 1.5A, 1.5B, 1.5C, ale ty obsahují vesměs zanedbatelné změny spíš na úrovni oprav a korektur, a jsou tedy pod rozlišovací schopnost databáze).

Rodina RPG her
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
2
Průměr: 2 (1 hlas)
Hodnota
40.00
Krajiny za obzorem II: Dračí gambit – Krvavý příliv 2021 Dobrodružství První část kampaně Dračí gambit odehrávající se na moři a v troskách Sarindaru Čeština
1
Průměr: 1 (1 hlas)
Hodnota
20.00
Krajiny za obzorem II: Hranice šílenství – Sarindarské výsostné vody 2021 Příručka světa Geografický modul pro svět Asterion, popisující město Sarindar a jeho okolí Čeština
0
Bez hodnocení
Největší fuška kariéry 2021 Dobrodružství Prácička pro gang Bílého lotosu Čeština
2
Průměr: 1.5 (2 hlasů)
Hodnota
30.00
Město čtyř 2020 Dobrodružství Snaha o záchranu města před zkázou Čeština
0
Bez hodnocení
Věrozvěstové 2019 Dobrodružství Šíření víry mezi pohany Čeština
0
Bez hodnocení
Šepot z temnoty 2018 Dobrodružství Turnajové dobrodružství – závod o život Čeština
0
Bez hodnocení
Návrat domů 2017 Dobrodružství Únik z otroctví a dlouhá cesta domů Čeština

5

Ale překvapuje jak malé hodnocení ta hra zde má. Možná jsem asi přiliš stár(?), je pravda že už dekádu nehraji ale faktem pro mě je, že to byla naprosto skvělá hra. Já hrával hlavně v 90.tých ještě podle pravidel 1.2  v kombinaci s fanziny , ze kterých jsme si vycucli to nejvhodnější.  Později podle verze 1.5, Hraní bylo to úžasné.  Ty tisíce(možná až +- deset tisíc) hodin zábavy, hraní na chatách o víkendu, sobotní a nedělní odpoledne, večer na hospu, disko, house či techno party, skoro 7 let vkuse od ZŠ až do dospělosti a rozhodně nelituji času, které mi má fantasie umožnila v těch světech být. V pozdějších fázích Drd na perníku či zhulení to byla taky slušná zábava, jenom LSD jsem na DrD nezkusil ale to by asi ani nešlo hrát(i když celá grupka na tripu vč. PJ to mohl být slušný hukot).

Když čtu příspěvky ostatních tak žasnu jak to hrajete. Asi jsem měl štěstí na skupinky hráčů(i když to by byla skutečně velká náhoda) nebo jsme měli příliš vysoké IQ než abychom se zatěžovali exaktnímu dodržování pravidel jako hloupé ovce. Zjevně jsme nebyli tak pasivní konzumenti jako vy a byli mnohem aktivnější. (akvivně jsme vymýšleli úpravy či změny pravidel, nová či úpravy povolání, dělání PJ nebylo za trest ale spíš o tom, že každý se chtěl pochlubit svoují jeskyní či světem ) Nikdy přeci nešlo o pravidla(ty se přeci dali upravit, zrušit, ignorovat) ale hlavně šlo o to aby se člověk bavil a užíval si to ve fantazii a to já zjevně uměl a zjevně jsem nebyl sám. 

Za mě 100%, protože to byla super hra s neuvěřitelnou mírou volnosti

PS. rozhodně ji vděčím za přežití puberty bez zápisu v trestním rejstříku, kdo ví jak bych skončil.  Díky Martine Klímo za tuto věc.

2

V dobách, kdy nemělo konkurenci, bylo Dračí Doupě jedničkou na monopolním trhu. 

Dnes se dá listovat jeho stránkami spíš z nostalgie, případně jako připomínka toho, jak velký kus cesty RPG od té doby ušly.

Ale hrát to už nemá smysl. 

1

Před pár lety jsem se, kvůli Danghanské kletbě, zkoušel vrátit k DrD. Byl jsem rozhodnut si ho i trochu upravit. Ale ono to nejde, té práce by bylo tolik, že je jednodušší to hrát v něčem jiném. DrD je prostě už mrtvola a je to dobře.

2

Upřímně bych této legendě, u které jsem v minulosti strávil stovky hodin, rád z nostalgie dal třetí hvězdu... Ale když teď po letech znovu otevřu příručku, nestačím se divit... Hrát se to asi dá, ale proč když je teď k dostání nepřeberné množství lepších her?

2

DrD je jako starožitnost, hračka z dětství, máme na ně hezké vzpomínky, ale jejich čas je pryč a je čas jít dál.

2

Tenkrát asi v roce 1991 to byla pecka. Chytlo mě to a udělalo to ze mě závisláka na RPG hrách. Hráli jsme o obědových přestávkách a nebavili se skoro o ničem jiným. Před pár roky sme z nostalgie zkusili zahrát DrD 1.5 a ten systém je prostě špatnej. Po dvou sezeních vyprchalo nadšení a zabalili jsme to. Po předávkování DnD 3e se to prostě nedalo.

3

V době hladu na československé scéně přišlo Dračí doupě. Každá verze byla jiná a kontroverzní na tu dobu. I dneska spolehlivě na mnoha místech DrD vyvolává vášně. Jsou ti, co jej nenávidí, ti co jej milují i když je už 10 let skoro mrtvé. Slovo hraju dračák dneska znamená často cosi jako rpg. Má mnoho chyb, má mnoho houserules a rozšíření. Sen mnoha českých her je být aspoň podobný úspěch jako DrD.

3

Začínali jsme na něm ze starších asi všichni a hrál jsem ho fakt spoustu let. Nakonec jsem se od něj odvrátil ani ne tak kvůli chybám a zastaralému designu, ale protože mi přišlo ohrané a stále stejné. Přesto stále svou hratelnost pořád má a lze ho klidně doporučit i nováčkům. Za mě je to dokonce i lepší hra než DrDII, o DrD+ nemluvě. Navíc je i přes ukončenou podporu pořád široce dostupné, má ho schované kdekdo. Takže za mě dobrý :)

2

V dnešní době, kdy je na výběr z mnoha a mnoha her už moc nedává smysl, začít hrát DrD, pokud se člověk nechce pustit do archeologie toho, jak se tu dřív hrávaly RPGčka anebo si nostalgicky zavzpomínat. Po stránce herního obsahu příručky obsahují i dnes řadu věcí, kterými se dá bez problému inspirovat v jiných hrách, ale jako celek už DrD 1.X u nových hráčů ve srovnání s jinými možnostmi na trhu neobstojí.

Samozřejmě pořád se najde dost lidí, kteří nemají s čím srovnávat, protože nic jiného neznají. A tak jim nezbývá, než se se starým dračákem poprat, jako my všichni před nimi. Taových lidí dodnes je a ještě dlouho bude celá horda.

Pokud ale čtete tento příspěvek, doporučuji se před tímto soubojem přece jen porozhlédnout po něčem aktuálnějším.

3

Moje prvá zkušenost s RPG. Užili jsme si roky zábavy,ale časem nám začalo něco scházet. Příliš omezaní a tabulek.Zkušenost stará dobrých dvacet let,takže vlastně nostalgie.

3

Stačí jen otevřít svou fantazii a máte možnosti. Stačí jen, aby člověk měl schopné hráče kolem sebe a PJe, který to zvládá a má rozmyšlené. Chce to jen nezůstat na jedné noze, ale postavit se světu na odpor. Pokud mohu mluvit jen za sebe, tak jako začátečnické RPGčko je DrD vcelku OK do doby, než hráč musí načíst hromadu pravidel. Takže pro začátky bych raději volil jiný systém, kde je pravidel pokud možno méně.

Jakmile jste profík, co ví, co od RPG očekávat a co od něj chtít, tak DrD je jasnou volbou. Při "úpravě" pravidel a dohodě v hráčské skupině pak pochopitelně můžete vynechat různé tabulky a počítatelné prvky. Do doby, než se kvůli nim bude rozhodovat o životě a smrti je stejně nikdo nepotřebuje a třeba pak bohatě stačí, že kouzelník vyčerpá všechny své magy na 10 kouzel, bYť by to přes únavu nezvládl... Ale od toho je to přece zkušený kouzelník.

Již nehrajeme podzemí, ale občas se do něj vrátíme, abychom našli nějaké ty artefakty, nemrtváky, kněží zla či jiné bestie. A že jsme již potkali všelijaké hrůzy, s některými jsme to dokonce vyřešili diplomaticky "debatou", s jinými takticky jadernou hlavicí v podobě magické truhličky a výbuchu ohnivé koule... DrD má mnoho rozšiřujících prvků, pravidel, možností. Je jen na tom, jak je poskládáte dohromady a na co všechno budete chtít/muset hrát.

Hranost 23
44