Dračí doupě

Vložil(a) rpgforum dne 05.11.2008, 04:27
3
Průměr: 2.4 (47 hlasů)
1990
První česká RPG; epické příběhy hrdinů ve fantasy světech

Dračí doupě je nejstarším českým RPG a pro mnoho hráčů znamenalo první hru, kterou kdy hráli. V této hře se dobrodruhové jako elf kouzelník či hobit zloděj vydávají za dobrodružstvími ve fantasy světech. Zejména v prvních fázích se hra soustředí na procházení "jeskyní", podzemních komplexů či hradů. Dračí doupě vzniklo napodobením Dungeons and Dragons (Basic) a z této hry si vypůjčuje mnohé. Stojí na tradičním systému ras, povolání a úrovní a bohužel trpí různorodými, nesjednocenými pravidly.

Hra je rozdělená do čtyř svazků – pro začátečníky, pro pokročilé a dva svazky pro experty (postavy a svět) – kdy každý svazek „odemyká“ nové úrovně a možnosti postav. Jelikož svazky vycházely postupně v průběhu mnoha let, bylo nutné „záplatovitým vývojem“ zpětně aktualizovat  starší svazky o změny zavedené těmi novými, a ty proto vycházely v reedicích číslovaných stylem 1.1, 1.2, 1.5... Poslední verze, označovaná jako 1.6, pochází z let 2001–2002. Reedice přinášejí spíš dílčí změny, drobné úpravy jednotlivých pravidel a spoustu dovysvětlení. Hra po celou dobu své existence zůstala vesměs stejná.

Rodina RPG her
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
1
Hodnota
20.00
Město čtyř 2020 Dobrodružství Snaha o záchranu města před zkázou Čeština
3
Hodnota
60.00
Neklidný Tauril 2017 Příručka světa První příručka ze světa Neviditelné knihy, zaměřená na kontinent Tauril Čeština
5
Hodnota
100.00
Sedmý živel 2015 Příručka světa Nová edice rozšiřujícího modulu pro Asterion popisujícího umrlčí království Čeština
0
Cesta prachem 2009 Dobrodružství Dobrodruhové kazí plány temné bohyni zuřivého boje Čeština
4
Hodnota
80.00
Krajiny za obzorem: Stíny jihu 2009 Příručka světa Geografický modul pro svět Asterion, popisující Državy, panství temného boha Khara Čeština
0
Vábení mistálu 2009 Dobrodružství Dobrodruhové se zapletou do sporu mezi dvěma skřetími lordy Čeština
4
Hodnota
70.00
Rukověť dobrodruha 2008 Příručka světa, Rozšiřující příručka Rozšiřující modul světa Asterion určený pro hráče a tvorbu postav Čeština

1

Osobně jsem u Drd strávil spousty času a výborně jsem se pobavil, nutnost po nějakém čase vymýšlet doplňky a vlastní pravidla hodnotím spíše kladně - vždy mě to bavilo :) Nicméně vydat následníka bylo na čase už před deseti, patnácti lety - z dnešního pohledu se u Drd jedná o hodně zaprášený kousek, nedotčený herním designem či teorií rpg. Pokud bych hodnotil před patnácti lety, dal bych jednoznačně *****, dnes však existuje velká konkurence zahraničních rpg, domácí scéna se taky rozhýbala a ve srovnání s aktuální produkcí si zaslouží jen *. Z pohledu možností a nároků dnešního hráče není Drd zajímavé ani pro začátečníky ani pro pokročilé hráče. Nezbývá než doufat, že chystané Drd2, vzhledem k výbornému autorskému týmu, pozvedne značku Drd tam, kde měla již dávno být a Staré dobré Drd 1.6 zůstané jen nostalgickou vzpomínkou v knihovničkách fanoušků her na hrdiny.

1

Dlouho jsem váhal jestli dát jednu nebo dvě, dal jsem jednu ale je to tak jedna a půl *. Začal jsem s tímto systémem ještě na základní škole, kdy byla teprve prní verze. Pak se koupili nějaké novější verze, ale furt to bylo horší a horší na hraní no a pak jsem začal vymýšlet svoje doplňky, modifikace, úpravy (vše jsem čerpal, kde šlo - šavlozubá veverka, různé zlomkové info o AD&D, atd.) Hold systém, který nebyl úplně špatný pro začátek, ale brzy se vyčerpal.
Pak přišel GURPS ale to už byl jiný příběh...
Hraní zdar
Golden Dragon

2

Já myslím, že DrD je hra v podstatě dobrá - právě pro začínající hráče. Nemá nijak překombinovaný systém, není založená nutně na RP a obsahuje fůru reálií, které hráče do hry vtáhnou.

Pochopitelně, jsou i lepší RPG, ale DrD má své místo a myslím, že je hloupost nad ním teď ohrnovat nos - hráči RPG musí také projít nějakým vývojem a někde začít.

3

Altar na tomto systému vybudoval tradici RPG u nás. Už jenom za to si ten systém zaslouží naše uznání. Ano, není dokonalý, v některých ohledech je dokonce hrozný či nepoužitelný, ale tisíce hráčů na něm odehráli stovky hodin zábavy.
A ti, co hodnotí 1 hvězdičkou: A to jste opravdu nečetli horší RPG příručky než je tadle? Tak to jste měli velké štěstí.:)

3

DrD je legenda, která ale stále žije. Kdo již hraje tak, že pravidla jsou pro nej skoro přítěž, pro něj je to naprostá pakárna za 1* a já se mu ani nedivím. Ale nenašel jsem lepší hru na ten klasický táborový večer pro špunty kolem deseti let, kterým 5ti minutová tvorba postavy plně vyhovuje a žádné kafrání o božském RP je také netrápí.

To co sráží moje hodnocení je fakt, že se bohužel nyní nevyvýjí, i když na to má potenciál, neboť v základních myšlenkách na českém trhu nemá konkurenci - není zde jiný jednoduchý systém pro začátečníky, který na hráče neklade odpovědnost.

1

Z nostalgie sme minule DrD 1.5 znova vytiahli a oprášili. Jedným slovom: príšerné. Autori skopírovali a upravili (ak sa nemýlim) Holmesovu verziu prvej edície D&D, avšak bez pochopenia, ako vlastne "old-school" hranie funguje. Porobili spústu chybných a WTF rozhodnutí, ktoré negatívne ovplyvnili hernú skúsenosť mnohých herných skupín (na jazyk sa tlačí "brain damage"). Tú hru nič nedrží pohromade, a to všetko v otrasnom grafickom prevedení a s nulovou atmosférou (modré blesky, moucha zlodějka a spol.).

 

EDIT december 2020: DrD nie je dizajnovo funkčná hra, aj keď prvý pokus o ucelený RPG systém v našich podmienkach (ale roleplaying ako metóda už v nejakých podobách existoval). Niektoré fantasy stereotypy, ktoré DrD šírilo, boli katastrofálne a poškodili česko-slovenskú fantasy kultúru na celé veky. DrD bolo tiež zodpovedné za hromadu príšerných PJov. Bolo to ale moje prvé RPG (ešte jednozväzková verzia tuším 1.1) a kreatívnej DIY kultúre zinov, ktorá okolo neho vznikla, tiež patrí rešpekt. Je škoda, že sa Altar nepokúsil DrD modernizovať menej radikálnym spôsobom ako DrD2 a namiesto toho dostávame všelijaké pripečené a ďalšie nefunkčné pokusy od tretích strán. Solídne fantasy RPG, viacmenej prístupné pre začiatočníkov, takto musí predstavovať zahraničný produkt (Zapovězené země alebo DnD 5e).

1

Na DrD zacinalo 90% RPG hracov u nas. To ale neznamena, ze to je dobra hra. Naopak. Je to zastaraly nie moc podareny zlepenec. Nie je mi znamy jediny rozumny dovod, preco by to este mal niekto v dnesnej dobe hrat. Vzniklo tolko prekladov kvalitnych zahranicnych hier, ze ani jazykova zrozumitelnost nie je dostacujuca vyhovorka. Tato hra by mala byt uz ulozena do archivu na zasluzeny odpocinok.

1

Dračí Doupě je po všech stránkách zastaralá a už ve své době poměrně špatná hra. Navíc je v současné době k dispozici velké množství podstatně lepších RPG i v českém jazyce (včetně Dračího Doupěte +) a proto by se této sice klasické hře měl, dle mého názoru, každý začínající hráč raději vyhnout velkým obloukem.

1

Dračí doupě bylo moje první RPGčko (tak jako asi v případě mnoha lidí) a dneska bych se k němu možná raději neznal. Už v dobách, kdy jsme ho hráli jsme s ním měli dost zvláštní zkušenosti, ale protože nebylo moc jiných možností, tak jsme mohli jen skřípat zuby. Dnes, když to srovnávám prakticky s čímkoliv jiným, tak si nemůžu pomoct, ale nenacházím důvod, proč se k DrD vracet...

2

Je to taková fosílie, co se sotva hýbe, ale je s ní sranda. Nic víc, nic míň. Hrát se to dá, ale většina RPG je prostě lepší volba (i to DnD 1e, což je "silný inspirační zdroj"). Naprostá nesjednocenost mechanik mi příjde fascinující, ale na svou dobu je to pochopitelné. Ale co, všichni jsme nějak začínali a hlavně, je to první RPG u nás, takže své zásluhy má.

1

Dračí doupě je hudba dětství... dostal jsem se k němu, když mi bylo asi 10 let, vášnivě jsme ho řešili o přestávkách na základní škole a občas i hráli. Neopakovatelné zážitky a vzpomínky, které žádná jiná hra nikdy nemůže napodobit. Ale pokud vás tahle éra minula, tak můžete Dračák s klidným svědomím přeskočit. Patříte do jedné z následujících dvou skupin lidí: (1) buď jste začínali hrát RPG na Dračáku, a tímpádem víte své a každé hodnocení je pro vás zbytečné, (2) a nebo jste začínali hrát RPG na nějaké jiné hře, a tak DrD nikdy nedoceníte. Každý má jenom jednu příležitost ocenit DrD, a pokud jste vy tu svou už propásli, nikdy se vám ta hra nemůže líbit.

Nejlepší ze série je DrD pro začátečníky, další verze tohle jakžtakž použitelné jádro totálně rozesraly. Podrobný rozbor tady v recenzi:
https://rpgforum.cz/clanky/draci-doupe-po-20-letech-recenze-legendy

5

Aj keď je to zo sentimentu, tak ja nedokážem tejto hre dať menej ako 5z5 bodov. Je to proste moja minulosť, moje začiatky. Bez tejto hry by som nespoznal RPG.

4

Já jsem jako téměř každý na DrD začínal a s dračákem leccos prožil. Vyzkoušeli jsme hodně úprav, hodně se u pravidel s družinou přeli, ale časy to byly výborné i díky tomu, že komunita kolem dračáku byla tvořivá a tak jsme se snažili být tvořiví i my. Dračák svého času měl velmi dobrou podporu od vydavatele a tak se v časopisech hodně vyskytovaly vysvětlení pro pochopení textu a pravidel, takže se hra jako taková dala pochopit a dobře odehrát. Jinak když jsem ho hrál, byl jsem s ním nespokojený a snažil se uspokojit svoje potřeby pravidlama a úpravama, jakmile jsem ale poznal jiné hry, přestal jsem na DrD nadávat a smířil se, že je takový jaký je. S dnešního hlediska už je to pro mne překonaný systém, nicméně pro mne tehdy byla pravidla psaná hodně inspirativně a srozumitelně, takže jsem si hraní užil - a věřím že i moji spoludružinníci. Dračák ma svůj svět i svoji kvalitu.

2

K tomu, co zažil první, má člověk často potřebu jasně se vyjádřit, buď se s tím identifikovat, nebo se vůči tomu vymezit... Tohle se děje většině hráčů, protože většina hráčů na DrD začínala, včetně mě. Takhle se ale často hodnotí spíš první hraní, než skutečná hra ve formě pravidel. Jedni pak vlastně podvědomě ztotožňují DrD s RPG vůbec a druzí naopak do DrD projektují svou začátečnickou nezkušenost.
Já mám k DrD také spíš výhrady, ale když si člověk vezme jen ten úplný základ pravidel, zjistí, že to není zas tak špatné ... špatně na tom vlastně působí jen pravidla, která jsou na tento základ bez ladu a skladu nalepená, a fakt, že systém pro boj a systém pro situace mimo boj spolu nijak nesouvisí. No a ta kvanta tabulek... ;o)

Dračí doupě je už překonané a pro hraní i jen v prostředí fantasy se dají najít mnohé lepší hry, ale nejsem přesvědčený, že by to byla hra, kterou už vůbec nestojí za to hrát, nebo že by se měl někdo stydět, když u něj v knihovničce objeví kamarádi opoužívané příručky :)

1

Na Dračím doupěti jsem začínal, asi jako velká část zdejších uživatelů a hráču RPG u nás celkově. Mám pro něj nostalgické pocity, ale pokud se mě dnes někdo zeptá na názor a zda má smysl, aby si Dračí doupě koupil, pak mu musím s politováním odpovědět, že nemá.
Na trhu je mnoho lepších systémů, pro které se navíc nemusí kupovat tolik knih jako pro Dračí doupě, aby se vůbec dalo hrát. Sám systém je navíc trochu podivný a deformuje hráče pro další hraní, takže můj názor je, že pro nováčka je to plýtvání penězi. Snad nejhorší je stihomam autorů, že systém musí obsahovat pravidla pro všechno - a každé z těchto pravidel musí mít specifickou a unikátní mechaniku, která nijak nesouzní s ostatními. Zpětně nedoporučuji.