Advanced Dungeons & Dragons (2e)

Napsal uživatel rpgforum dne 05.11.2008, 04:50
3
Průměr: 3 (14 hlasů)
1989
Starší příslušník známé rodiny Dungeons & Dragons; hrdinové ve fantasy světech

AD&D 2e je následník první edice AD&D, vzniklý po odchodu zakladatele Garyho Gygaxe. Stejně jako dřívějších edicích, i zde jsou postavami dobrodruhové ve fantasy světech a systém staví na kombinacích ras a povolání. Druhá edice začala jako reorganizace a revize dřívějších pravidel, která byla roztahaná do mnoha příruček, a doplnila je o volitelné systémy dovedností, specializací, magických škol atd. Zejména s pozdějšími rozšiřující příručkami začínala narůstat do komplexity a připomínat budoucí třetí edici D&D. Pro druhou edici AD&D vyšlo mnoho dodnes oceňovaných doplňků, zejména nápaditých herních světů.

Základní sada se skládá ze tří knih: Player's Handbook, Dungeon Master Guide a Monstrous Manual. Vyšly poprvé v roce 1989 a podruhé v lehce revidovaném vydání v roce 1995.

Rodina RPG her
Vydavatel

Související produkty

Průměrné hodnocení Název Vydáno Seřadit vzestupně Kategorie Jazyk
2
Hodnota
40.00
Volo's Guide to the Dalelands
Volův průvodce po Údolích
1996 Příručka světa V první osobě psaný průvodce oblastí Dalelands a jejími zajímavými místy Čeština
0
Dark Sun Campaign Setting
Základní sada Dark Sun (částečný překlad)
1995 Příručka světa Reedice základní sady pro hraní v postapokalyptickém pouštním světě Čeština
0
Complete Druid's Handbook, The
Kompletní příručka druida
1994 Rozšiřující příručka Rozšiřující příručka AD&D 2e pro povolání druida Čeština
5
Hodnota
100.00
Planescape Campaign Setting
Planescape: základní sada
1994 Příručka světa Základní sada pro hraní v barvitém mnohovesmíru Čeština
0
Complete Paladin's Handbook, The
Kompletní kniha paladina
1994 Rozšiřující příručka Rozšiřující příručka AD&D 2e pro povolání paladina Čeština
3
Hodnota
60.00
Forgotten Realms Campaign Setting (AD&D 2e)
Základní sada Forgotten Realms (AD&D 2e, částečný překlad)
1993 Příručka světa Vydání jednoho z nejznámějších fantasy světů pro druhou edici AD&D Čeština
0
Monstrous Manual
Bestiář (AD&D 2e)
1993 Základní pravidla Základní bestiář pro druhou edici AD&D Čeština

2

Na tuto hru jsem přešel z Dračího Doupěte jako na druhou RPG. Podle mého názoru je celkově druhá edice ADnD zhruba srovnatelná s Dračím Doupětem. Pomineme-li fakt, že oba systémy se dost podobají pak lze druhé edici vyčíst hlavně dost podivná pravidla a začasto i nepříliš dobře podaná; na druhé straně má ADnD výhodu v oblasti fluffu, celkové prezentaci, atmosféře, herním prostředí a různých doplňků k pravidlům. Bohužel řada doplňků k pravidlům je špatně vyvážená. Platí to částečně i o hlavních pravidlech, ale tam stačí vědět na co si dávat pozor (multiclass, elfové). Atmosféru ADnD mám opravdu rád. Pokud vás má tato hra z nějakého důvodu zajímat, pak jedině z tohoto - řekl bych že Monstrous Manual je stále nejlepší mezi všemi edicemi DnD a kity povolání mě také dokážou inspirovat jak ke hře postavy tak k tvorbě NPC, což nemůžu říct o většině Prestige class a podobně z dalších edic DnD.

2

AD&D nemôžem hodnotiť ako samostatnú hru z dvoch dôvodov: prvým je nostalgia, ktorá potiera mnoho či zabúda na mnoho nedostatkov a druhým neodbytné porovnávanie s ďalšími edíciami. AD&D bola u mňa druhá rolová hra (hneď po Dračím doupěti), ktorá sa šírila v predinternetových časoch na kópiach kópií. Je spätá s časmi, keď powergaming a munchkinizmus neexistovali jednoducho preto, že systém nebol natoľko flexibilný ani otvorený (multipovolania si brali len exotickí hráči). Matne sa rozpomínam na chvíle, keď nebol potrebný battlegrid, ani miniatury. Spája sa mi s časmi, keď hrdinovia ani ilustrácie neboli übercool. A spája sa mi z počítačovými podobami typu Baldur's Gate.

Žiaľ, práve porovnanie s ďalšími edíciami ukazuje kostrbatosť a vyvetranosť pravidiel. Keď pozorujem nekonzistentnosť typu ,,raz podhadzujeme, inokedy nadhadzujeme", keď sledujem pätoro záchranných hodov, ktoré sú nelogické, keď platí zásada, že trieda obrany (AC) mínus 10 je naozaj úžasná, keď zbrane majú sedem štatistík, prestávam chápať, ako sme to mohli hrávať.

Hra má všetky črty klasických predstaviteľov - silného rozprávača, využívanie hotových dobrodružstiev, absolútne žiadne právomoci hráčov, postavy, ktoré musia postupovať, inak zomrú. Filozofia, ktorá ašpiruje na realistickosť tým, že čím viac aspektov sveta sa opravidluje a otabuľkuje, tým je to lepšie, hoci je to na úkor plynulosti. V súčasnosti je jasné, že tadiaľ cesta nepovedie.

Na AD&D si možno teraz ceniť len jej dedičstvo -- množstvo herných svetov, popisné texty súvisiace s históriou, počítačové hry -- a spomienky na chvíle začiatkov rolového hrania.

Dôvod na jeho hranie však už dnes naozaj nie je. Dve hviezdičky dávam len vďaka zmieneným veciam. Nováčikovia si spokojne vystačia s jedinou.

2

Je to uz davno, co jsem ADaD hral. Tehda nas ta hra celkem bavila, ale zpetne si uvedomuji, ze jsme meli problem chytit se toho o cem hra tak nejak je. Dost pomohly potom PC hry Baldursgate Torment apod. Kde uz jsme pak vedeli kudy se ubirat. Cely ten system na me pusobi dost nejiste a z dnesniho pohledu vidim ze ta hra jaksi neumela vyjadrit, co vlastne chtela.

5

Dragonlanca: Tales of the Lance a ADnD spolu k sobě prostě patří. Hra která mě přivedla k RPG je ynní žalostně zastaralá po pravidlové stránce, ale je to hra na kterou nidky nezapomenua kterou si kdykoliv rád zahraju.

2

V porovnaní s prvou edíciou D&D je AD&D krok do prázdna. Zbytočne nekoherentná hra, trpiaca snahou priživiť sa na rastúcej popularite fantasy, ktorá zahodila jednoduchú a funkčnú estetiku "old-school" hrania spolu s pulpovými literárnymi koreňmi a zastala na pomedzí nefunkčného railroadingu a vágneho výpravného fantasy.

Podľa môjho názoru najhoršia edícia D&D, ktorej životný cyklus a tisícky príručiek odrážajú smutnú premenu TSR z firmy počúvajúcej komunitu svojich fanúšikov na stroj na výrobu peňazí.

2

ADnD je moje druhe RPG co som hral. Po tom co uz som mal plne zuby Draciho Doupete sme sa s priatelmi vrhli nan nazhaveni hlavne jeho mutaciami z pocitacovych hier. Nevydrzali sme pri nom ale dlho. Tiez tam bolo kopa mechanickych veci co nas otravovali a na DnD 3e sme presli bez vahania a uz sa neobzreli spat.

4

Systémově je AD&D tragédie, ale stejně si zaslouží 4 hvězdičky. Proč? Protože to vlastně vůbec nevadí. AD&D není hra o systému, nikdy nebyla a nikdy nebude. Je to hra pro kterou je svět na prvním místě a v tomto ohledu vždycky odváděla velký kus práce. Nejde přitom zdaleka jen o settingové příručky, v podstatě každá příručka vám dává spoustu námětů co se týče prostředí v němž postava existuje. A to je hlavní deviza AD&D.

3

Je to klasika a ma sve kouzlo. System není dokonalý a v mnoha ohledech dnes již překonaný. Na druhou stranu ADnD reprezentuje jeden starý proud, ktery v RPG existoval a získal si mnoho fanoušků. Ano ten proud znamenal mnoho tabulek, tězkopadnost a mnoho zbytečných detailů. Ale to je možná právě to, co mnoho hračů v RPG hledá. Stejně tak, jako nevyčítám starým filmům jejich naivitu, nebudu vyčítat ADnD že je na svou dobu takové jaké je. Pozdější edice mají možná lepší systém, hezčí ilustrace a profesionálnější game design, ale nemají ten feeling, který "dvojka" a proto si tentokrát dovolím být velmi subjektivní a řeknu, že pro mě druhá edice bude vždy nejlepší Dungeons and Dragons. A to jsem ji hrál později než trojku a tedy to není jen věc nostalgie. A navíc má dokonalé světy jako Darksun, Planescape nebo Ravenloft.

2

DnD 2ed jsem vyzkoušel při přecházení z DrD a musím říct, že nic co by bylo nad rámec DrD se tam nenašlo. Schází mi lepší dovednostní systém. Jinak je ale druhoediční DnD celkem přehledná i když už starší a řekl bych i přežitá záležitost. Slušné.

4

AD&D je komplikovaný a ve své detailnosti také poněkud těžkopádný systém. Řadu hráčů tím bezpochyby odradí, neboť nebudou mít chuť prohrabávat se záplavou tabulek, lámat si hlavu výpočty a neustále listovat v knize (než se sami stanou chodící příručkou). Přesto má v sobě AD&D určité vnitřní kouzlo. Snad je v tom duch nostalgie, neboť s 2. edicí jsem kdysi začínal. Nicméně nejsem asi jediný, jelikož AD&D žije i dvacet let od svého vydání a stále má řadu věrných fanoušků, kteří na ní nedají dopustit.

Na 4 hvězdičky by to samo o sobě nestačilo. Ohromným plusem 2. edice je bohatá sbírka doplňkových sourcebooků a příruček. Odvážím se tvrdit, že dnes už (rozsahem) stěží opakovatelná. Samotné knihy jsou s AD&D svázané často jen velmi volně, namísto čehož přinášejí spoustu "omáčky", kterou můžete využít pro jakoukoliv hru z prostředí klasického fantasy světa. Ach ano, světy… skvěle zpracované a atmosférické prostředí Dragonlance, Forgotten Realms, Ravenloftu či Dark Sunu vynášejí AD&D hvězdičku navrch.

3

ADnD jsou dvě zcela různé věci. Za prvé je to systém, který zcela jistě nechcete hrát, protože ať už sáhnete po jakémkoliv novějším dobrodružném fantasy RPG (s čestnou výjimkou DrD), ta druhá hra bude jednodušší, přehlednější a svižnější. Na druhou stranu je ADnD fascinující sborník příjemných nápadů, inspirativních myšlenek a kvalitních doplňků pro hru (teď narážím hlavně na rozšiřující příručky a světy). Jeho rozšiřujcí světy, například Planescape nebo Dark Sun, jsou dodnes špičkou mezi herními doplňky. ADnD nechcete hrát, ADnD chcete vykrádat.

4

Tohle je po krátkém střetnutí s DrD můj první RPG systém. Vůně příruček, rozlehlost tabulek, obrovské množství skvělých světů (Planescape, Dark Sun, Ravenloft, Al Quadim...) - to všechno je součástí mých kořenů. Je možná staré, pravděpodobně i zastaralé, ale mé 4 bodíky má.