Dračí doupě

Napsal uživatel rpgforum dne 05.11.2008, 04:27
3
Průměr: 2.2 (32 hlasy)
1990
První česká RPG; epické příběhy hrdinů ve fantasy světech

Dračí doupě je nejstarším českým RPG a pro mnoho hráčů znamenalo první hru, kterou kdy hráli. V této hře se dobrodruhové jako elf kouzelník či hobit zloděj vydávají za dobrodružstvími ve fantasy světech. Zejména v prvních fázích se hra soustředí na procházení "jeskyní", podzemních komplexů či hradů. Dračí doupě vzniklo napodobením Dungeons and Dragons (Basic) a z této hry si vypůjčuje mnohé. Stojí na tradičním systému ras, povolání a úrovní a bohužel trpí různorodými, nesjednocenými pravidly.

Hra je rozdělená do čtyř svazků – pro začátečníky, pro pokročilé a dva svazky pro experty – kdy každý svazek „odemyká“ nové úrovně a možnosti postav. Jelikož svazky vycházely postupně v průběhu mnoha let, bylo nutné „záplatovitým vývojem“ zpětně aktualizovat  starší svazky o změny zavedené těmi novými, a ty proto vycházely v reedicích číslovaných stylem 1.1, 1.2, 1.5... Poslední verze, označovaná jako 1.6, pochází z let 2001–2002. Reedice přinášejí spíš dílčí změny, drobné úpravy jednotlivých pravidel a spoustu dovysvětlení. Hra po celou dobu své existence zůstala vesměs stejná.

Rodina RPG her
Vydavatel

Související produkty

Průměrné hodnocení Název Vydáno Seřadit vzestupně Kategorie Jazyk
0
Neklidný Tauril 2017 Příručka světa První příručka ze světa Neviditelné knihy, zaměřená na kontinent Tauril Čeština
0
Taria - Pohraničí 2008 Dobrodružství, Příručka světa Série dobrodružství z Tarijského pohraničí spolu s popisem dané části světa Čeština
0
Severní Taria 2002 Dobrodružství, Příručka světa Várka dobrodružství pro zkušenější postavy z drsného severního pobřeží Tarie Čeština
0
Taria - Záhvozdí 1999 Dobrodružství, Příručka světa několik dobrodružství pro nízké úrovně spolu s popisem severní části Tarie Čeština
4
Hodnota
80.00
Asterion (hlavní modul) 1999 Příručka světa První základní sada pro hraní ve světě Asterion Čeština
5
Hodnota
84.00
Danghanská Kletba 1998 Dobrodružství Velmi temné dobrodružství o šílenství génia Čeština
0
Taria (hlavní modul) 1998 Příručka světa Základní modul popisující svět Taria pro Dračí doupě Čeština

2

Tenkrát asi v roce 1991 to byla pecka. Chytlo mě to a udělalo to ze mě závisláka na RPG hrách. Hráli jsme o obědových přestávkách a nebavili se skoro o ničem jiným. Před pár roky sme z nostalgie zkusili zahrát DrD 1.5 a ten systém je prostě špatnej. Po dvou sezeních vyprchalo nadšení a zabalili jsme to. Po předávkování DnD 3e se to prostě nedalo.

3

V době hladu na československé scéně přišlo Dračí doupě. Každá verze byla jiná a kontroverzní na tu dobu. I dneska spolehlivě na mnoha místech DrD vyvolává vášně. Jsou ti, co jej nenávidí, ti co jej milují i když je už 10 let skoro mrtvé. Slovo hraju dračák dneska znamená často cosi jako rpg. Má mnoho chyb, má mnoho houserules a rozšíření. Sen mnoha českých her je být aspoň podobný úspěch jako DrD.

3

Začínali jsme na něm ze starších asi všichni a hrál jsem ho fakt spoustu let. Nakonec jsem se od něj odvrátil ani ne tak kvůli chybám a zastaralému designu, ale protože mi přišlo ohrané a stále stejné. Přesto stále svou hratelnost pořád má a lze ho klidně doporučit i nováčkům. Za mě je to dokonce i lepší hra než DrDII, o DrD+ nemluvě. Navíc je i přes ukončenou podporu pořád široce dostupné, má ho schované kdekdo. Takže za mě dobrý :)

2

V dnešní době, kdy je na výběr z mnoha a mnoha her už moc nedává smysl, začít hrát DrD, pokud se člověk nechce pustit do archeologie toho, jak se tu dřív hrávaly RPGčka anebo si nostalgicky zavzpomínat. Po stránce herního obsahu příručky obsahují i dnes řadu věcí, kterými se dá bez problému inspirovat v jiných hrách, ale jako celek už DrD 1.X u nových hráčů ve srovnání s jinými možnostmi na trhu neobstojí.

Samozřejmě pořád se najde dost lidí, kteří nemají s čím srovnávat, protože nic jiného neznají. A tak jim nezbývá, než se se starým dračákem poprat, jako my všichni před nimi. Taových lidí dodnes je a ještě dlouho bude celá horda.

Pokud ale čtete tento příspěvek, doporučuji se před tímto soubojem přece jen porozhlédnout po něčem aktuálnějším.

3

Moje prvá zkušenost s RPG. Užili jsme si roky zábavy,ale časem nám začalo něco scházet. Příliš omezaní a tabulek.Zkušenost stará dobrých dvacet let,takže vlastně nostalgie.

3

Stačí jen otevřít svou fantazii a máte možnosti. Stačí jen, aby člověk měl schopné hráče kolem sebe a PJe, který to zvládá a má rozmyšlené. Chce to jen nezůstat na jedné noze, ale postavit se světu na odpor. Pokud mohu mluvit jen za sebe, tak jako začátečnické RPGčko je DrD vcelku OK do doby, než hráč musí načíst hromadu pravidel. Takže pro začátky bych raději volil jiný systém, kde je pravidel pokud možno méně.

Jakmile jste profík, co ví, co od RPG očekávat a co od něj chtít, tak DrD je jasnou volbou. Při "úpravě" pravidel a dohodě v hráčské skupině pak pochopitelně můžete vynechat různé tabulky a počítatelné prvky. Do doby, než se kvůli nim bude rozhodovat o životě a smrti je stejně nikdo nepotřebuje a třeba pak bohatě stačí, že kouzelník vyčerpá všechny své magy na 10 kouzel, bYť by to přes únavu nezvládl... Ale od toho je to přece zkušený kouzelník.

Již nehrajeme podzemí, ale občas se do něj vrátíme, abychom našli nějaké ty artefakty, nemrtváky, kněží zla či jiné bestie. A že jsme již potkali všelijaké hrůzy, s některými jsme to dokonce vyřešili diplomaticky "debatou", s jinými takticky jadernou hlavicí v podobě magické truhličky a výbuchu ohnivé koule... DrD má mnoho rozšiřujících prvků, pravidel, možností. Je jen na tom, jak je poskládáte dohromady a na co všechno budete chtít/muset hrát.

2

Přestože pro mě bylo DrD po dlouhá léta tou "jedinou" hrou, dnes už bych ho hrát nechtěl. Tedy spíše chtěl bych ho hrát, ale v jiném systému. Mnohem větší nostalgii ve mě vyvolává třeba SnW, ačkoli to jsem nikdy nehrál. Prostě dračí doupě má mechaniky které se podpoře příběhu a roleplaye příliš nevěnují, zato řeší každou hloupost. A nejsou vůbec jednotná.

Edit: Po nějakém tom listování a přemýšlení nad hrou, jsem došel k názoru, že DrD není až tak špatné. Má svoji logiku, byť pokřivenou a vytváří specifický svět, který, pokud ho akceptujeme, může dobře fungovat.
Takže zpětně +1*.

2

...která tak nějak pro začátečníky není. Bál bych se špatných návyků které ze hry můžou vzniknou. kromě toho v současnosti je to prostě hra prostá a zastaralé. Ale v češtině je prostě výběr omezený.

4

Úprimne mi srdce stíska keď vidím ako starým dračákom opovrhujú tý, ktorých táto hra herne vychovala. Pre začínajúcich hráčov je toto podľa mňa to najlepšie čo sa im môže stať. Prinúti človeka, čítať hŕbu pravidiel a pamatať si ich, počítať a logicky uvažovať a hlavne to prispieva k rastu a prehlbovaniu pj-skeho no najma tvoriveho citenia. Prináša to kopec zábavy a inšpirácie a pre mňa podstatné rpg základy. No a to záporné čo tu bolo spomenuté??? To nikto nevidí, že to nás prinútilo postaviť sa a zamyslieť sa nad tým že tadeto cesta nevedie? Tie nezrovnalosti a nedostatky tejto hry nás priviedli k tvorbe vlastných pravidiel a premien systému až na koniec Altar na tomto základe toho čo nám starý dračák priniesol a čo nie, začal s vývojom DrD 2 a myslím že to testovania sa zapojili hlavne tí, ktorým na drdečku niečo chýbalo ale chcú tú starú klasickú atmosféru. A že to je klon AD&D. No musíme si uvedomiť že amíci to robia už od 74 takže tak.
DrD 1 tvorí najlepší základ pre dnešné rpg a jeho hráčov a tvorbu.

Quido out!

1

Dračák má miesto v našich sdrciach... a... a to je asi tak všetko pozitívne, čo viem o tejto hre povedať. Strávil som s ňou krásnu dekádu, ale čo dodať. Dnes už by som volil ináč. Proste starý kráľ bol prekonaný. Každopádne po prvom teste DrD2 budeme môcť volať kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ. Nástupca sa mi zdal ako skvelá alternatíva pre začiatočnikov a tí pokročilí už si vedia vybrať systém na mieru.

1

...před těmi šesti nebo kolika lety, že budu někdy hodnotit DrD tak nízko. Ale snad vše už bylo řečeno. A přesto, že si stále jednou za čas DrD zahraji a bavím se u toho, čím dál víc vnímám, že většina zábavy pochází od hráčů a DrD samotné tolik nepřispívá. Ah, ano, snad možná tou nostalgií. Někdy. Ve chvíli kdy to hlavní, co pravidla hře přinesou, je nostalgie... člověk zjistí, že takovou hru nemůže upřímně doporučit nikomu. Pokud chystané DrD2 kompletně nahradí jedničku (alespoň v mém okolí), budu na něj nejspíš už jen vzpomínat.

2

Dělat tady nějaké dlouhé recenze nemá celkem smysl, nicméně bych si dovolil tvrdit, že ve srovnání s jinými hrami ve stejném žánru a českém jazyce dopadá Dračí Doupě stále ještě dobře. Dokonce to platí i pro další edice Dračího Doupěte, které se často vyvíjeli poměrně pochybným směrem. Nejsilnější částí příruček DrD je příručka pro začátečníky, kde je poměrně podrobně vysvětleno jak že se hra vlastně hraje a je v podstatě bez problémů hratelná pokud člověk ignoruje některá pravidla. Dost víc od kořenů v Dungeons and Dragons se odchyluje příručka pro pokročilé, která nabízela dost neotřelá povolání jako pyrofor nebo sicco. Bohužel, z hlediska hráče jde stále o dosti strnulou tvorbu postavy a z hlediska Pána Jeskyně tady se začíná poněkud projevovat naprostý nedostatek herní rovnováhy. Pravidla pro experty jsou podle mě jen vyhazováním peněz a mám z nich pocit, že je autoři dokončili spíš z povinnosti.