Dungeons & Dragons – pro lepší odlišení od ostatních členů rodiny D&D opatřované označením Basic – jsou první výraznější reedice nejstarší hry na hrdiny, ve které hráči zažívají dobrodružství ve fantasy světech. Postavy s tradičními fantasy rasami trpaslíků, elfů, hobitů a lidí a povoláními kouzelníka, klerika, válečníka, nebo zloděje prolézají podzemní komplexy plné nestvůr a pokladů, v pozdějších fázích hry i nebezpečné venkovní krajiny.
Varianta Basic vznikla jako zjednodušení původních Dungeons and Dragons (1974), které byly vyhlášeně nesrozumitelné a musely se šířit osobním zasvěcením. Procesem revize vznikla hra s podobnými, ale lehce odlišnými pravidly. Původně byla zamýšlená jen jako školicí produkt – obsahovala jen pravidla pro začínající dobrodruhy a prolézání podzemních prostor („dungeonů“). Předpokládalo se, že hráči po zaučení přejdou na „plnou verzi“ v podobě původních D&D (1974) nebo později vydaných Advanced D&D (1978). Jednodušší hra si ale získala značnou popularitu, takže ji vydavatel později doplnil i pravidly pro vyšší úrovně a definitivně tím tvořil samostatnou hru. Původní D&D (1974) tak ve výsledku byly nahrazeny dvěma herními liniemi, které desítky let existovaly vedle sebe jako příbuzné, ale odlišné hry – touto „začátečnickou“ linií Basic a „pokročilou“ linií Advanced D&D.
Oproti původnímu D&D i svému „pokročilému“ bratříčkovi AD&D je Basic D&D lehce odlišná hra. Má podstatně jednodušší pravidla, například nerozlišuje rasu a povolání (celkový výběr povolání je: bojovník, kouzelník, klerik, zloděj, trpaslík, elf, půlčík), má jen pár kouzel, jednoduchý soubojový systém. Drží se minimalistického duchu co nejméně pravidel; místo přesných pokynů radí hráčům improvizovat – v kontrastu s linií Advanced, která se vydala cestou početnějších pravidel a simulace. Klade velký důraz na učení hry, obsahuje podrobné instruktážní texty a dbá na to, aby se ji hráči dokázali naučit sami z knihy.
Právě jednoduchost a srozumitelnost zajistily linii Basic dlouhověkost. Když po přelomu tisíciletí vzniklo hnutí old school renesance, které se obrací k tomu, jak se „RPG hrávala v počátcích“, často se inspiruje právě touto volnější linií Basic spíš než jejím složitějším bratříčkem Advanced.
Pravidla Basic D&D postupně vyšla v pěti inkarnacích nebo restartech:
- Basic Set (1977), editor J. Eric Holmes – Původní verze Basic D&D s pravidly jen pro 1. až 3. úroveň. Vyloženě učební produkt pro začátečníky – tehdy se ještě myslelo, že hráči z ní budou přecházet na jiné verze D&D.
- Basic Set (1981), editor Tom Moldvay + Expert Set (1981), editoři Zeb Cook a Stephen Marsh – Když se ukázalo, že někteří hráči nechtějí přecházet na AD&D, vyšla pravidla v této nové inkarnaci, označované podle dvojice krabic jako „Basic/Expert“ nebo „B/X“. Nově mají pravidla 1. po 14. úroveň a všechno včetně cestování krajinou nebo mořeplavby, čímž definitivně vznikla samostatná hra.
- Basic Rules (1983) + Expert (1983) + Companion Rules (1984) + Master Rules (1985) + Immortals Rules (1986), editor Frank Mentzer – Série pěti krabic, označovaná jako „BECMI“ je revizí a rozšířením předchozí verze. Přináší pravidla pro teoreticky nekonečné množství úrovní, kdy na 36. úrovni končí „mistři“ a začínají „nesmrtelní“. Za zvýraznění stojí nová pravidla pro správu panství a bitvy armád, představená v krabici Companion.
- Rules Cyclopedia (1991), editor Aaron Allston – Souborné vydání řady „BECMI“ a výběru rozšiřujících pravidel z příruček řady D&D Gazeteer v jedné knize, určené hráčům, kteří už s D&D mají zkušenosti. Je pojatá jako referenční dokument a obsahuje i představení světa Mystara. Pravidlovou část prvních čtyř krabic přebírá prakticky beze změn, jen pravidla pro nesmrtelné („immortals“) byla výrazně zkrácena a zjednodušena. Souběžně s ní vyšla zjednodušená krabice s pravidly pro 1. až 5. úroveň, určená začátečníkům, nazvaná The New Easy-to-Master Dungeons & Dragons Game („Black Box“, 1991). A později přibyla i plnohodnotná pravidla pro nesmrtelné v podobě krabicové sady Wrath of the Immortals (1992).
- The Classic Dungeons & Dragons Game (1994) – Krabice, aktualizovaná verze „Black Boxu“ výše, tedy začátečnických pravidel pro 1. až 5. úroveň. V téhle inkarnaci už pro hru nevyšla pravidla pro vyšší úrovně.
Edicí Basic – konkrétně variantou BECMI – se v mnohém (včetně rozdělení příruček) inspirovala první česká RPG hra Dračí doupě.
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Echoes From Fomalhaut #09: Beyond the Gates of Sorrow | 2022 | Zine s úvodem do světa The Twelve Kingdoms a dvěma dobrodružstvími | |||
![]() |
Hodnota
80.00
|
Vaults of Volokarnos / Volokarnovy katakomby Volokarnovy katakomby |
2021 | Dobrodružství | Úvodní dungeon pro Basic D&D – vyhánění orků z katakomb za středomořským městem | ![]() |
![]() |
Hodnota
100.00
|
Art & Arcana: A Visual History | 2018 | Četba | Ilustrovaný průvodce historií a vývojem Dungeons & Dragons | |
![]() |
Voyage to Plague Island | 2010 | Dobrodružství | Modul, ve kterém dobrodruzi po ztroskotání prozkoumávají tropický ostrov | ||
![]() |
The Classic Dungeons & Dragons Game | 1994 | Základní pravidla | Pátá a poslední inkarnace základních pravidel Basic D&D | ||
![]() |
A Way With Words | 1993 | Dobrodružství | Humorně laděné dobrodružství o pronásledování koboldů | ||
![]() |
Champions of Mystara: Heroes of the Princess Ark | 1993 | Příručka světa | Příručka popisující aktuální podobu Mystary prostřednictvím cesty kolem světa v létající lodi |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Jednoduchá krása, ale příliš oprýskaná časem
Asi nejlepší ze "starých" edic DnD.
Už je dostatečně dobře zpracovaná, aby se podle toho dalo hrát a zároveň ještě nenabobtnala do nesmyslné složitosti. Procedury dungeoncrawlu jsou čisté a jednoduché a mají potenciál vytvářet zajímavé situace a ozvlášťnovat i velmi tupě nadesignovaná podzemí. Souboje svižné a přitom mají jistý taktický aspekt a hra neháže moc klacků pod nohy.
Proč tedy jen 2 hvězdičky?
Jak tedy s DnD Basic naložit, když vás láká nostalgie? Zahrajte si OSE. Pravidlově je to tatáž hra, ale sepsaná dnes a odpadá u něj bod 3. To znamená o jednu hvězdičku víc a je to znát.
Stále překvapivě použitelné RPG
Basic DnD (obvzlášť B/X verze) je překvapivě stále použitelný systém pro potřeby dungeon-crawlingu. Oproti ADnD tam není přes-příliš "crunche" a na rozdíl od Základních DrD mi víc vyhovuje matematický model (maximální modifier za vlastnost je +3, zbraně krom magických vám bonus k zásahu nedávají, žádná explodující šestka atd.). Pravda, dnes je to rozhodně překonaná hra, ale tři hvězdy si to zaslouží.