Advanced Dungeons & Dragons (1e)

Vložil(a) Bajo dne
4
Průměr: 3.3 (4 hlasů)
1978
„Pokročilá“ větev staré dobrodružné fantasy hry D&D, s komplexnějšími pravidly

Advanced Dungeons & Dragons (AD&D) je v pořadí už druhé výrazné přepracování nejstarší hry na hrdiny, ve které hráči zažívají dobrodružství ve fantasy světech s postavami, jako jsou elfští zloději, trpasličí klerici, hobití válečníci nebo lidští kouzelníci. Hra je orientovaná na prolézání podzemních komplexů zvaných „dungeony“, putování nebezpečnými krajinami, hrdinskou akci, taktický boj připomínající klasický wargaming a překonávání stále obtížnějších výzev.

AD&D navazuje na původní Dungeons and Dragons, které bylo vyhlášeně nepřehledné a nesrozumitelné a nutně potřebovalo celkovou revizi. Autoři téhle příležitosti využili k rozdělení hry na dvě linie. Pro začátečníky mělo být určené „Basic“ Dungeons & Dragons (1977), svěřené do rukou externího editora, zatímco hlavní tvůrce D&D Gary Gygax pracoval na „pořádné hře“ pro pokročilé hráče, ze které se stalo Advanced Dungeons & Dragons. Obě hry – Basic i Advanced – mají lehce odlišná pravidla, ale jsou rámcově kompatibilní. Původně se myslelo, že hráči začnou hrát na linii Basic, a jakmile si osvojí základy hry, přejdou na linii Advanced. Nicméně popularita linie Basic vedla k tomu, že obě linie existovaly desítky let vedle sebe jako samostatné hry, než je nahradila třetí edice D&D (2000).

Mezi hlavní inovace AD&D patří rozdělení povolání a ras, nová povolání jako vrah, druid, mnich, paladin, zloděj, bard, iluzionista nebo hraničář. Rozšíření se dočkaly například i systém přesvědčení, kouzla, nestvůry, magické předměty a přibylo i mnoho rozšiřujících pravidel a tabulek a doprovodných, návodných textů, řešících specifické situace a způsoby hraní, které nepokrývala „začátečnická“ linie Basic Dungeons and Dragons. Linie Advanced je tak ve srovnání s linií Basic mnohem „pravidlovější“ a zaměřená na simulaci. Vyšlo pro ni obrovské množství dalších rozšíření, bestiářů, dobrodružství i herních světů.

Pravidla AD&D vyšla ve třech vázaných knihách pravidel. Jako první vyšel bestiář Monster Manual (1977), ale na základní pravidla hry si hráči museli počkat, než o rok později vyšel Player's Handbook (1978). Hra ale byla zkompletována až o další rok později vypravěčskou příručkou Dungeon Master Guide (1979), která popsala mimo jiné kompletní soubojový systém. Jako čtvrtá základní kniha byl zamýšlen sborník božstev Deities & Demigods (1980), byť ten se dnes obvykle mezi základní příručky nepočítá. Dlouhé čekání na pravidla vedlo k tomu, že spousta skupin hrála různé vlastní kombinace AD&D s Basic D&D a v komunitě se zažil silný étos domácích úprav.

Po dvojici bestiářů Fiend Folio (1981) a Monster Manual II (1983) na nějakou dobu přestala vycházet velká rozšíření a vznikala především dobrodružství. Ke konci života této edice ovšem příručka Unearthed Arcana (1985) zahájila fázi výrazného rozšiřování pravidel. Další příručka Oriental Adventures (1985) (byť šlo především o adaptaci pravidel do asijského prostředí) poprvé v historii D&D zavedla dovednostní systém. Ten dál rozšířily knihy věnované jednotlivým herním prostředím: Wilderness Survival Guide (1986) o dobrodružstvích v divočině, a Dungeoneer's Survival Guide (1986) o dobrodružstvích v jeskyních a Manual of the Planes (1987) o dobrodružstvích v jiných sférách existence. Hra se zapracovanými těmito změnami se dnes někdy označuje za „jedenapůltou edici“ (1.5e), protože už se výrazně proměňuje a začíná připomínat svého nástupce.

V rozšíření Battlesystem Fantasy Combat Supplement (1985) vyšla pravidla pro bitvy armád.

V roce 1989 vyšla výrazně přepracovaná druhá edice Advanced Dungeons and Dragons, kterou pro její mnohé odlišnosti považujeme za samostatnou hru.

Rodina RPG her
Autoři
Vydavatel

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Cloister of the Frog-God 2024 Dobrodružství Menší pointcrawl a větší dungeon s žabí tématikou
0
Bez hodnocení
The Webs of Past and Present 2024 Dobrodružství Chátrající elfský zámeček jako dungeon plný nebezpečí
0
Bez hodnocení
Echoes From Fomalhaut #11: On Windswept Shores 2023 Zine s dobrodružstvími a dalšími drobnostmi ze světa Twelve Kingdoms
0
Bez hodnocení
Weird Fates, vol. 2 2023 Dobrodružství Sborník čtyř minidobrodružství v žánru „divné fantasy“
0
Bez hodnocení
Echoes From Fomalhaut #09: Beyond the Gates of Sorrow 2022 Zine s úvodem do světa The Twelve Kingdoms a dvěma dobrodružstvími
0
Bez hodnocení
Echoes From Fomalhaut #10: Guests of the Beggar King 2022 Zine ze čtyřmi dobrodružstvími ze světů Twelve Kingdoms a City of Vultures
5
Průměr: 4.8 (4 hlasů)
Hodnota
95.00
The Forest of Gornate / Gornatův hvozd
Gornatův hvozd
2022 Dobrodružství Pointcrawl v záhadném hvozdu Čeština

2

ADnD představuje pokročilou/rozšířenou verzi pravidel z roku 1974. Na rozdíl od ní se ale snaží opravidlovat cokoliv, k čemu by během dobrodružství mohlo dojít. Počet různých pravidel a pod-pravidel vedlo k tomu že se hra začala rozdělovat na dvě příručky, jedna pro hráče a druhá pro postavy, s tím že obě mají něco kolem dvouset-stran. Vzhledem k tomu že tady není žádná sjednocovací mechanika, je třeba k hraní ADnD 'rules as written' velmi dobrá paměť.

Fanoušci obskurních dřevcových zbraní si mohou k hodnocení přičíst jednu hvězdičku.