Dungeons & Dragons (5e)

Vložil(a) Ecthelion dne 07. 05. 2020, 20:00
4
Průměr: 4 (40 hlasů)
2014
Aktuální vydání nejznámější a nejhranější fantasy hry na hrdiny

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.

Variantou D&D páté edice je česká hra Jeskyně a draci.

Rodina RPG her

Externí recenze a shrnutí

d20.cz ShadoWWW [Recenze] Dungeons & Dragons 5e
d20.cz Log 1 = 0 DnD5e v Kostce

Překlad

Přeložený název Přeloženo Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Dungeons & Dragons (5e) 2016 Andy, Arled, ROBOcop, Radim „ShadoWWW“ Havlíček, Spize Čeština Odkaz

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Auroboros: Coils of The Serpent – Worldbook: Lawbrand 2022 Příručka světa Svět pro D&D 5e na pomezí vysoké fantasy a průmyslové revoluce
0
Bez hodnocení
Critical Role: Call of the Netherdeep 2022 Dobrodružství Rozsáhlá kampaň ze světa známého z videí Critical Role
0
Bez hodnocení
Journeys Through the Radiant Citadel 2022 Dobrodružství Sborník 13 dobrodružství v magické citadele na křižovatce mnohovesmíru
1
Průměr: 1 (1 hlas)
Hodnota
20.00
Mordenkainen Presents: Monsters of the Multiverse 2022 Rozšiřující příručka Sborník dříve publikovaných a aktualizovaných hráčských ras a nestvůr
2
Průměr: 2 (1 hlas)
Hodnota
40.00
Spelljammer: Adventures in Space 2022 Příručka světa, Dobrodružství Krabicová sada pro vesmírná dobrodružství v D&D 5e
5
Průměr: 5 (1 hlas)
Hodnota
100.00
Candlekeep Mysteries 2021 Dobrodružství Sborník sedmnácti jednorázových dobrodružství, kdy dobrodruzi řeší záhady
0
Bez hodnocení
Fizban's Treasury of Dragons 2021 Rozšiřující příručka Bestiář a rozšíření věnované ikonické nestvůře D&D – drakům

3

Pátá edice DnD je v základu docela dobře funkční hra. Jistě, je to prostě směr erpégéček ve kterém se počítá, že hlavní způsob interakce s herním světem je kostkou, a z většiny má podobu zabíjení zlých ras - ale dá se to při hře bez problému požívat, ten systém v jádru dává smysl, je jednoduchý a nepřeplácaný a těch pár chyb, které tam z historických důvodů zůstaly (e.g. alignment, který už evidentně k ničemu není) se dá snadno ignorovat. Můj hlavní problém je, že materiály pro vypravěče jsou z většiny mizerné, a vážně bych nechtěl být v pozici úplně zeleného gamemastera, který si tohle koupí se slibem, že je to přesně pro něj. Za ty peníze mi to v tomhle přijde hodně málo.

4

Zatímco třetí edice mi připadlá jako racionalnější ADnD, pátá edice mi občas připomíná stará BDnD, avšak v moderním pojetí. Neměl bych problém tento systém doporučit komukoliv, komu by se zachtělo vymlátit par dungeonů.

2

Mechanicky poměrně pěkně vyladěná hra, s marketingem, kterému se daří posunovat RPH hry do mainstreamu. Bohužel má stále až příliš velké těžiště v boji, který je zdlouhavý a nezáživný. Je drasticky rozdíl mezi kompetencí postav v boji a mimo boj a poměrně brzo nastává obrovský powercreep. Takový mekáč mezi RPG.

4

Za mě je tato hra super, ale má z mého pohledu omezení, které jsem si už po prvních 10 odehraných sezeních tak znechutil že mě přestala skoro bavit.

Jinak je, ale velmi dobře zpracovaná a to jak obrázky tak i texty,.Úžasný je překlad této hry který udělali lidé z RPG forum. Což to spřístupnilo i dalším hráčům u nás.

Píši zde své pohledy co podle mě stojí za zmíňku

Výhody:

  • Dobré zázemí materiálů (mnoho a mnoho rozšíření)
  • mnoho povolání a stále se rozšižjí
  • Zajímavé rasy a je z čeho vybírat
  • Některé vychytávky jsou v systému zajímavé (vhoda/nevýhoda)
  • Některé nevýhody dělají hru sice hratelněšjí ale až magalomanskou apostavy na 10 úrovni jsou již obrovsky mocní, ais to byl záměr, ale to se může velice rychle omezet, ale supermany nechce hrát každý.
  • Mnoho aplikací/webů a vyhytávek od komunity asi nejvíce pro jakoukoliv hru.
  • Mnoho pripravených dobrodružství a některé velmi dobé kvality.
  • Vhodné pro začátečníky dá se rychle začít hrát.

Nevýhody:

  • Nevyváženost začátku na1-2 úrovni mužete umřít poměrně snadno a rychle ale později poměrně vyjímečně až nemožnost umřít za běžných podmínek. Když někdo nedělá blbosti.
  • Poměrně brzo umí postavy oživovat, což spíše považuji za hloupost.
  • Schopnosti jsou spíše udělány do šíře a ne hloubky. Fakticky toho postavy za celý život do 20 úrovně moc neumí (ale stačí to na hrní když nepotřebujete velký rozvoj psotavy).
  • je třeba přemýšlet které rozšíření dovolíte ne vše je vyvážřené.
  • Každé povolání +- má nějaké oblasti kde se muže zdokonalovat ale ty se moc nerozšiřují bereš si pak další a další a nakonec umíš skoro všehny.
  • Dlouhodobé hraní a život postavy po dobu 15 levelů je zde komplikovaný a hra na to uplně není stavěná a většina okom jsem slyšel je že hrají kampaně a pak konec a nebo střídají povolání a postavy protože si chtějí něco zahrát... Vše samozřejmě lze upravi a nebo zjednostušit či zrychlit ale pokud bychom se drželi pravidle tak to tak vnímám.
  • Přijde mi že povolání jsou tak nějak ucelené aby všechny poskytovali podobné možnosti až je to jakési uniformní a jednotvání hlavne z pohledu mechanismů.

Výhody a nevýody:

  • poměrně rychlý bojový systém, ale zase si vněm moc nezataktituzjete a nedá se tam dle pravidel hrát moc zajímavých věcí. Dost odtržený od reality.
  • Jednoduchý systém vyhodnocování, na druhou stranu je poměrně hodně postavenna hodu kostkou 1k20 + nějaké menší číšlo ...takže máte 50-70% uspět. Lze zase rychlé, ale trochu nudné. Moc toho nemužeš ovlivnovat a to jak při hře tak při vývoji (Kromě kouzel a magických předmětů).
  • velké množství kouzel které doplňují schopnosti u povolání, ale sposuta ostatních umí to co druzí a tak defakto vznikají takový mutannti vrámci schopností. Ale utčite to muže být výhodou takové množství je pěkné na výběr.
  • Multipovolání - možnost multipovolání dělá opravdu zajímavé kombinace až bych se některých obával a protože se nehraje celý život postavy na určité úrovně a kratší dění si muže naspecifikovat postavu dle požadavků. Obávám se ale že některé kombinac ejsou tak bizardní a nesmyslné že to dává nafrak klasickému pohledu na fantasy. Nekromant klerit druid... atp... 
  • Magické předměty se snaží doplňovat to co chybí ve schopnostech, je jich mnoho předpřipravených což je super a tak je to jednodušší na hraní pro začátek. A vše je na vypravěči, ale muže se zvrhnout a je třeba na to dbát.

Závěr:

Hraje rozhodně dobrá a dá se sní dobře hrát a pobavit se uní. Neprohloupíte když zkusíte, a vydrží asi déle než mě. Také jse co od ní očekáváte. Vrámci její podrpory a možností bych ji doporučil těm co chtějí začít zahrát  ale asi bych u ní nezůstal a koukal i jinde.

5

Vše nejdůležitější v rámci kladů i záporů k této hře už bylo řečeno a sám bych to asi nenapsal lépe.

Mě osobně D&D 5e ale sedla jako ještě žádný jiný systém a díky kvalitním překladům z kostky a nemalé hráčské komunitě u tohohle systému ještě dlouho vydržím!