Dungeons & Dragons (Basic)

Dungeons & Dragons (Basic)

Vložil(a) Markus dne
3
Průměr: 2.5 (2 hlasů)
1977
„Začátečnická“ větev staré dobrodružné fantasy hry D&D, s jednoduššími pravidly

První výraznější reedice nejstarší hry na hrdiny, ve které hráči zažívají dobrodružství ve fantasy světech. Původní Dungeons and Dragons bylo vyhlášeně nesrozumitelné a muselo se šířit osobním zasvěcením. Skupiny, které se hru neměly od koho naučit, si musely pravidla i způsob hry různě interpretovat, doplňovat a domýšlet. Jeden z nich, reverend J. Eric Holmes, nabídl vydavateli, že sepíše srozumitelnou revizi pro začátečníky. Vydavatel se při té příležitosti rozhodli rozdělit hru na dvě linie. Holmesovo „Basic“ Dungeon and Dragons mělo být určené pro začínající hráče, ti pokročilí měli přejít na Advanced Dungeons and Dragons (1978). Obě tyto linie pak desítky let existovaly vedle sebe, než je nahradila třetí edice.

Holmes vyšel z pravidel původního D&D, ale musel doplňovat nevysvětlená místa vlastními pravidly nebo domácími úpravami skupin, které znal. Vznikla tak lehce odlišná hra. Linie Basic má podstatně jednodušší pravidla, například jen čtyři povolání (k tradičním bojovníkovi, kouzelníkovi a klerikovi přibyl zloděj), jen pár kouzel, jednoduchý soubojový systém. Hra se drží minimalistického duchu co nejméně pravidel a improvizace – v kontrastu s linií Advanced, která se vydala cestou početnějších, podrobnějších pravidel. Tato jednoduchost zajistila linii Basic dlouhověkost. Když po přelomu tisíciletí vzniklo hnutí old school renesance, které se obrací k tomu, jak se „RPG hrávala v počátcích“, většinou se inspiruje právě improvizačnější linií Basic než jejím pravidlovějším bratříčkem Advanced.

První příručka obsahovala pravidla jen pro první 3 úrovně. Původně se myslelo, že hráči na vyšších úrovních přejdou na linii Advanced, jenomže jednodušší pravidla si získala takovou popularitu, že někteří hráči přecházet nechtěli. V roce 1981 tak vyšla příručka Expert popisující pravidla pro vyšší úrovně, nezávislá na Advanced. Tím byla definitivně potvrzena samostatná herní linie, která se z toho důvodu někdy označuje jako „Basic/Expert“. Vyšla v mnoha dílčích revizích:

  • 1977, Basic Set, editor J. Eric Holmes
  • 1981, Basic Set + Expert Set („Basic/Expert“, „B/X“), editor Tom Moldvay
  • 1983 až 1986, Basic + Expert + Companion + Master + Immortals („BECMI“), editor Frank Mentzer
  • 1991, Rules Cyclopedia
  • 1994, The Classic Dungeons & Dragons Game

Edicí Basic se v mnohém (včetně rozdělení příruček) inspirovala první česká RPG hra Dračí doupě.

Rodina RPG her
Vydavatel

2

Asi nejlepší ze "starých" edic DnD.

Už je dostatečně dobře zpracovaná, aby se podle toho dalo hrát a zároveň ještě nenabobtnala do nesmyslné složitosti. Procedury dungeoncrawlu jsou čisté a jednoduché a mají potenciál vytvářet zajímavé situace a ozvlášťnovat i velmi tupě nadesignovaná podzemí. Souboje svižné a přitom mají jistý taktický aspekt a hra neháže moc klacků pod nohy. 

Proč tedy jen 2 hvězdičky?

  1. dolů je za hodně zastaralý design. Nejednotné mechaniky, složitosti jako THAC0, pro hráče je často bezpečnější možnost "nehrát".
  2. dolů je za nedodělky na každém kroku. Při čtení vám přijde, že vše do sebe zapadá, ale pokus prakticky podle toho hrát odhaluje spoustu nedodělků a nedomyšleností. A tím nemyslím nějaké speciální situace (jejichž řešení vedlo k bobtnání pozdějších edic), ale kusy základních pravidel pro vyhodnocování běžné hry, které se pak musí předávat zvykově a zkušeností - včetně efektu tiché pošty.
  3. dolů je za neohrabanost a neuspořádanost textu. Minimální zkušenost s psaním pravidel RPG a vůbec uspořádáním textu, který má hráče něco naučit a zároveň slouží jako referenční příručka, čiší z každého odstavce. Ono je to ve své době pochopitelné, ta zkušenost reálně nebyla a byl to v podstatě amatérský produkt. Ale dneska je to už znát.

Jak tedy s DnD Basic naložit, když vás láká nostalgie? Zahrajte si OSE. Pravidlově je to tatáž hra, ale sepsaná dnes a odpadá u něj bod 3. To znamená o jednu hvězdičku víc a je to znát.

3

Basic DnD (obvzlášť B/X verze) je překvapivě stále použitelný systém pro potřeby dungeon-crawlingu. Oproti ADnD tam není přes-příliš "crunche" a na rozdíl od Základních DrD mi víc vyhovuje matematický model (maximální modifier za vlastnost je +3, zbraně krom magických vám bonus k zásahu nedávají, žádná explodující šestka atd.). Pravda, dnes je to rozhodně překonaná hra, ale tři hvězdy si to zaslouží.