Dračí doupě – Pravidla pro začátečníky
Pravidla DrD pro začátečníky jsou koncipovaná jako naprostý úvod do hraní her na hrdiny, včetně toho, že začínají stručným gamebookem, který má představit základní herní principy. Popisují tvorbu postav a uvádí možnosti a schopnosti hráčských povolání na prvních pěti úrovních. Pravidla pro začátečníky jsou relativně jednoduchá a neúplná, je v nich představen systém magie a soubojů a několik doplňkových pravidel, ale vše se točí především kolem dobrodružství v „jeskyních“ – podzemních kobkách, kryptách a jiných uzavřených míst. Širší pravidla pro dovednosti a dobrodružství „pod širým nebem“ jsou obražena až v pravidlech pro pokročilé.
Jako jiné základní příručky pro DrD, i pravidla pro začátečníky se dělí na Průvodce hrou, který popisuje tvorbu a schopnosti postav a základní pravidla, a Příručku Pána jeskyně, která radí PJ s vedením hry a popisuje další pravidla, která by hráčům měla zůstat „tajná“.
Pravidla pro začátečníky prošla mnoha revizemi. Postupné vydávání pravidel pro pokročilé a experty v dalších letech si vyžádalo zpětné zavádění změn a vysvětlivek, aby všechny svazky zůstaly kompatibilní:
- verze bez čísla a 1.0 (1990)
- verze 1.1 (1992)
- verze 1.2 (1992) – zrušeno přidělování zkušeností podle nalezených zlaťáků, nahrazeno systémem zkušeností za příšery a příběhové odměny
- verze 1.5 (1994) – výrazná aktualizace, zejména přidán rozšířený soubojový systém na hexové mapě
- verze 1.6 (2001) – finální revize, přidána především řada vysvětlivek; legendární ukázkové dobrodružství Bílý hrad změněno na Posvátný dub
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Nejlepší z DrD příruček
Souhlas s dalšími hodnotícími. Toto byla nejpovedenější z příruček pro Dračí doupě.
Prostě nostalgie. Ale dnes…
Prostě nostalgie. Ale dnes bych šel spíš do DH pokud člověk hledá něco podobného.
Použitelné s výhradou.
Za mě mohu říct, že dříve to pro mě byla nejlepší hra na světě a sám jsem ji hrál víc jak 10 let velice intenzivně v několika skupinách ale to už je fakt dávno. Tím, že angličtina nebyla mojí silnou doménou a hlavně jsem se na 1.6 podílel jako tvůrce, tak jsem s tím před lety byl spokojený.
Když jsme ji upravovali z 1.5 tak jsem se snažili z verze 1.6 spojit a sjednotit nejasné či protichůdné věci, doplnit vysvětlení co co znamená, oslabit a balancovat postavy a udělat systém celý více hratelný vůči 1.5.
Pokud bych mohl říci tak stále považuji hru za hratelnou ač jsou určitě zajímavější, modernější tituly. Všechno je vždy o tom jak to uchopíš.
Já sám ji již nehraji, ale před rokem jsme zavzpomínali asi v 6-8 víkendových dobrodružstvích.
Tato první verze je poměrně rychlá k pochopení a hraní a hlavně malé děti mohou hru díky jednoduchému soubojovému systému rychle pochopit a použít.
Tím že je povolání předepsáno je tedy dáno, až na kouzelníka, tak je to pro děti 9-11 asi mnohem jednodušší a nemusí si nic vybírat. Zde bych to považoval za použitelné a sám sem s dětma použil, na rozdíl od jiných titulů, kde to bylo pro děti dost komplikované.
za nevýhody považuji:
za pozitiva považuji:
Toto nepovažuji za ni + či – ale stojí za to to sem napsat:
Rozšířený bojový sytém jsme dříve také bral jako super věc a defacto takové šachy, ač dnes v uspěchané době nikdo moc nechce většinou hrát dlouhé souboje a je to šup šup a jedeme dál…
Můžete si podle něj zahrát a někomu to může připadat jako super zábava, ale myslím si že takových lidí asi dnes moc není. Velké souboje armád a nebo lodní boje mohou pak zabrat i 4-6 hodin na vysokých úrovních. Ale nemohu zase říct, že by to nebylo zábavné.
kdysi velmi funkční RPG intro
...s tím, že DrD za nijak dobré nepovažuju...
...tohle byla svého času fakt dobrá příručka. Přímočará, jednoduchá, snadná na uchopení. Nevedla nutně k dobrým hrám, nevedla vůbec k dobrým příběhům, popravdě, kdyby vyšla dneska (nebo kdyby někdo vydal podobnou příručku dneska), tak to bude spíš shit. Jenže tahle příručka není z dnešní doby - je z historie scény a za svou historickou roli a za svou... primitivní funkčnost, byť nezamýšlenou, si své 3* zaslouží.
Srdcovka
Je to taková moje srdcovka, začínal jsem na těchto pravidlech a kdyby mi někdo řekl, vracíme se k 1.6, zahraješ si s náma? tak rozhodně nebudu váhat, ačkoliv mně v poslední době více oslovila Dračí Hlídka, nemohu na tato pravidla se svou recenzí zapomenout.
Odpočívej v pokoji
Už má svá nejlepší léta za sebou a už jsou lepší modernější volby.
Jediná použitelná část starého DrD
Jakkoli je Dračí doupě dávno překonaná hra, tak pravidla pro začátečníky jsou z něj to nejlepší. Při celkovém zpětném zhodnocení je považuju za jediný skutečně hratelný díl série. Jsou sice omezená, dělají toho málo, ale dělají to ještě jakžtakž dobře a jednoduše. Pravidla pro pokročilé a experty tu hru už „obohatily“ jenom milionem dalších výpočtů, subsystémů a jiných nehratelností. Dokážu si představit, že začátečníky někdo hraje a baví se u toho. Že někdo hraje pokročilé, to naprosto nechápu.
Své dojmy jsem shrnul v recenzi po 20 letech.