Blades in the Dark

Vložil(a) rpgforum dne
5
Průměr: 4.7 (18 hlasů)
2017
Hra o skupině gangsterů, kteří se snaží vydělat si na živobytí v temném postapo fantasy městě.

Blades in the Dark (BitD) je hra o gangu odvážných darebáků rvoucích se o své místo v temných ulicích post-post-apokalyptického světa, v němž navzdory zničenému Slunci, rozbitým branám Smrti a všudypřítomným přízrakům a démonům vyrostla nová, drsná civilizace. Alchymie a specifická nekromancie se zde potkávají s viktoriánskou technologií a elektřina získávaná z krví démonů lovených na otevřených mořích chrání města před záplavou duchů a přízraků. Výchozím městem plným exotických lokací je Doskvol, město inspirované stejně tak Londýnem jako Benátkami.

Hra se orientuje na žánry „heist“ a „leverage“ (loupeže, podvody, troufalé akce), v nichž se hrdinové spoléhají na své dovednosti stejně jako důvtip, aby si vybojovali místo ve světě ovládaném právem silnějšího. Mechanické rozdělení na fáze „zločinu“ a „mezidobí“ dává hře styl ne nepodobný Shadowrunu, nicméně vyznění světa i postav se v něm značně liší a průběh hry je rychlejší a „plynulejší“, s důrazem na příběh a akční dění spíš než na taktiku a kombení.

Systém nazvaný Forged in the Dark (FitD) se stal základem mnoha dalších her. Jeho jádro je kombinací systémů Powered by the Apocalypse s Fate 4.0, ke kterému jsou dále přidány vlastní zajímavé mechaniky, zejména pro plánování a následné provedení i velmi složitých plánů a pro rozvoj gangu jako celku a sledování jeho postavení ve městě a vztahů s ostatními frakcemi.

Svět

Externí recenze a shrnutí

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
4
Průměr: 4 (1 hlas)
Hodnota
80.00
Broken Spire 2020 Rozšiřující příručka, Dobrodružství Rozšíření pro Blades in the Dark, ve kterém se postavy snaží svrhnout Nesmrtelného císaře
0
Bez hodnocení
Flame Without Shadow 2020 Rozšiřující příručka Doplněk umožňující hrát Blades in the Dark za stranu zákona
0
Bez hodnocení
Glow in the Dark 2017 Rozšiřující příručka Hack pro Blades in the Dark o gangu přeživších v postapokalyptické pustině

3

BitD jsou zvláštní a hodně nevyrovnaný slepenec.

Mají sice dobré nápady a rady, docela dobře a přehledně popsaný herní svět, vyladěné deníky pro postavy a skupinu a v zásadě jednoduché mechaniky a techniky...

...ale jednoduché a přirozené věci vysvětlují hrozně složitě a samotná pravidla jsou psaná a uspořádaná příšerně. JH kolikrát zapomíná, co napsal na předchozí stránce, a na další to opakuje, v příkladech popírá to, co hlavním textu zdůrazňuje, a ledacos najdete čirou náhodou, až když to nepotřebujete. „Fiction first“ se často používá jako výmluva pro to, že pravidla vlastně nic neřeší (protože se všechno má řešit „podle situace ve fikci“), a navíc zase až tak „fiction first“ nejsou, protože prakticky všechny akce protivníků a události se do hry mají dostat jen jako důsledek hodu, který provedl hráč. Deskovkoidní minihra pro mezidobí do zbytku hry vůbec nesedí. Tváří se jako hratelné skoro bez připravy – ale pravidla, rady a techniky mají cca 230 stran. A vysvětlení „fiction first“ hraní zabere dvě stránky (bez dalších rad), protože musí elegantně a nenápadně obkroužit WTF, které vyplývá z předchozích pravidel-nepravidel...

Vedení hry, kdy všechno kolem jen reaguje na úspěšnost akcí postav, může být dost nezvyklé (aspoň pro lidi se zkušenostmi z „běžných“ RPG), takže je určitě lepší začínat s nimi ve smíšené skupině, kde aspoň někdo už BitD hrál (ideálně GM). Dost problémů s prezentací pravidel tím odpadne. Prospěla by jim zpřehledněná 2. edice, ale to vzhledem k ekonomické realitě vydávaní RPG asi moc nehrozí...

5

Blades ve mně vyvolávají dojmy, že je nutné vnořit se do nich za pomoci zkušeného GM. Při čtení textu jako by mi vůbec nedocházela řada mechanismů - které jsou vůči příběhu na vysoké úrovni abstrakce - které teprve až při hraní (a ne při prvním) udělaly klik. Z pozice a zkušenosti hráče jim jinak asi nemám co vytknout. 



Jinak po přečtení ostatních komentářů musím říct, že mám dost odlišné zážitky

- ad Quentin - hry, které jsem zažil, byly naprosto a plně zaměřeny na roleplay a připadá mi, že to potvrzuje mou mylenku, že je nutné hrát to s vypravěčem, který má zkušenosti s touto rodinou her. Příručka sama popisuje jednotlivé mechanismy, ale je pravda, že (asi, možná) nepopisuje úplně nejpřesněji, jak z mechanismů udělat jen doprovod, cosi na pozadí vyprávění. GM musí mít věci pevně v rukách tím způsobem, aby hráčům nedovolil jednoduše provést mechanismus (sám o sobě nezajímavý), ale aby trval na tom, co se děje v příběhu, co postava vlastně udělala či prožila, co je posléze přeloženo do konkrétního mechanismu

- ad Nellmegil - dovolím si polemizovat s XP systémem, který považuju za funkční i pro zkušené hráče. Jednotlivé "aktivace", podmínky, které postavě přidají zkušenost, jsou natolik vágní a otevřené, že umožňují vlastní výklad toho, kdy si postava/hráč expy zaslouží, či nikoliv, a umožnují, řekl bych, se hráči soustředit na to, co chce vlastně dělat - mohou se stát návodem, připomínkou, ale stále s prsotorem pro vlastní výklad. Je možné, že jsem jen zažil dobrou kombinaci postavy/povolání a nesnažil jsem se jít mimo archetypy, ale i tak systém xp triggerů považuji za stále funkční



Nezbývá než poděkovat @KDolecek za excelentní výpravu do temného Doskvolu a že mi dává prostor realizovat mé teatrální fantazie se vší shakespearovskou vervou. 

4

Setting tejto hry je skvelý, unikátne prostredie temného duskvolu je originálne, rovnako ako ak herný systém zameraný na hrdlorezov.

Po asi desiatich sedeniach s niekoľkými GM mám pocit, že v tejto hre niečo nefunguje. Systém na papieri vyzerá skvele, všetky kúsky skladačky do seba zapadajú, no aj tak niečo nefunguje a hra sa nedá dobre uchopiť.

Jedná sa o jedinečný systém, ktorý perfektne modeluje mechaniky potrebné pte teto systém hry, ale nie je určite pre každého a budú isto skupiny ktorým to fungovať nebude

5

Jednoduchá svižná pravidla s velice inovativním přístupem v některých oblastech které staví některé modly a "tak se to vždy dělalo" přístupy na hlavu. Pravidla perfektně sedí na heist hry, ale dovedu si představit jak by se dali přeložit i jinam.

A setting je taky libovka, pořádné psycho které by stál za to vydat i samostatně

4

Tak po nějakých těch odehraných session už věřím, že jsme nahráli dostatečně aby bylo možné systém zhodnotit.

Setting - seting BitD je fakt fajn. Pravidla dodávají dostatek informací i detailů o všem co je potřeba a nechávají stále dostatek na vypravěči tak aby to nebylo úplně nutné. Celkově dotvářet ten setting a posouvat věci tak aby hra více vyhovovala narativu skupiny je velice snadné a děje se to velmi přirozeně.

Atmosféra - celá atmosféra je mile pochmurná, špinavá a zlá. A to i pokud postavy nenaráží na supernaturální bytosti. V zásadě je ve hře vlastně milý prostor pro gradaci (a hra samotná to podporuje i tím, že postavy mohou nabývat Traumata co je posouvají a dělají z jejich charakteru víc a víc edgy jedince.

Pravidla - samotná pravidla bez ohledu na to jak jsou zapsaná v knize.

Pokud hledáte systém na heisty je tohle jasný vítěz ze všeho co jsem hrál. Chvilku trvá než si na něj jak vypravěč tak hráči zvyknou, ale samotná plynulost děje je fakt milá a storytelling je na prvním místě. Samotný systém umí být i dost nemilosrdný a každý hráč by měl být připraven na to, že když bude mít smůlu tak to bude bolet. Ale i fail má v případě Blades zvláštní kouzlo a posouvá příběh dál.

Oproti standardním TTRPG je tady z pohledu vypravěče potřeba si zvyknout, že jacíkoliv protivníci v zásadě reagují na akce nepřátel. Zřídkakdy mají vlastní akce (v příkladu, hráč se pokouší plížit, selže, je odhalen a protivníci reagují (jeho pozicie se zhoršila a musí reagovat), pokusí se uskočit do bezpečí a opět selže (protivníci vytahují pistole a vystřelí jeho směrem několik ran)

Specifická kategorie je resist selhání. Ten dává možnost hráčům negovat to špatné co se jim v rámci akcí děje, ale platí za to stresem, který může vést až k Traumatu - které může v extrému vést k vyřazení postavy (3 traumata - je trauma out a postava už není schopná dál pokračovat v nebezpečném životu a stáhne se pryč z gangu a užívá vydělaných peněz). Ve výsledku to umožňuje hráčům jednat okamžitě a méně se bát následků což je super.

Čímž se dostáváme k další zajímavé vlastnosti hry a to je menší důraz na charaktery. V rámci hry se může snadno stát, že postava není schopná nastoupit do další score a hráč si za ní musí vzít jinou náhradní. V ideálním případě by postavy měly být co nejvíc rovnocenné, ale toto z mého pohledu trochu drhne (ukažte mi hráče co je si neoblíbí charakter co hraje ).

Frakce a vývoj hry - tohle je za mě naprostá libůstka. Dnes jsme si střihli první plnohodnotný faction turn a je to nádherně jednoduché a v zásadě to rovnou generuje nápady. (V našem případě například rozpad jednoho z gangů do dvou frakcí, což vygenerovalo novou herní linii - paráda). Do toho je ke každé frakci popsáno několik zajímavých charakterů, takže jde vlastně vcelku volně reagovat na akce hráčů, popsané charaktery jsou většinou opět dělají hezkou atmosféru a zatím jsem je téměř nemusel upravovat a vklouznout do nich bylo velmi snadné)

A teď zvolna k slabinám.

XP systém- osobně jsem systém pro postavový zisk zkušeností po první hře vyhodil. Ne že by byl přímo špatný, ale rozhodně není stavěný pro jakékoliv zkušenější hráče. Odměňuje za "správné" RP a hraní archetypu. Což je vlastně něco co tak trochu popírá to co by měla být hráčská postava. Ta je totiž přece vždy originál, že jo. (trochu se tahle diskuse teď otevřela i v rámci DnD a Tasha's Cauldron of Everything a myslím, že je velmi správná). Takže XP systém je fajn, jen pro zkušené hráče mi víc sedí fixní odměny za mise plus za extrémní situace.

Editace knihy - tohle je velký vykříčník. Slibuju vám, že i přestože se autoři snažili dát i určité pomůcky pro snažší užití, tak spousta konkrétních informací je v celých pravidlech na jednom konkrétním (často ne přímo smysluplném místě). Připravte se tedy minimálně ze začátku na to, že různí lidé budou objevovat nové věci co nikdo jiný neví a buďte vůči tomu otevření. Postupem času se to zlepšuje. Ale rozhodně buďte shovívaví ke všem.

Celkové shrnutí.

Rozhodně i přes určité výhrady doporučuju. Blades jsou osvěžující a zábavné, ale je potřeba si dát čas na poskládání pravidel a ta místa co tahají si upravit dle sebe (což je ale mimochodem i zmíněno v pravidlech stejně jako pár návrhů). Celkově je potřeba nebrat tato pravidla jako zeď a stanovit příběh a plynulost a zábavu na to první místo a pak to funguje dobře.

Hranost 23
37