Band of Blades

Vložil(a) KDolecek dne
5
Průměr: 4.3 (6 hlasů)
2018
Vojenské fantasy o poražené armádě na ústupu, boji o přežití a nekončících obětech.

Legie je na ústupu po prohrané bitvě proti armádám nemrtvých. Jste členy Legie, pouta mezi vámi byla ukována v temnotách z kostí a krve. Nezdolné síly, které proti vám žene Cinder King vás pronásledují a čas vyprchává. Musíte se dostat do Skydagger Keep než vás nemrtví odříznou a zničí.

Band of Blades je temná fantasy hra o poražené armádě na ústupu, postavená na systému Forged in the Dark. Hráči se ujmou hned několika rolí. Každý se stane jedním z pětice vůdců Legie, kteří zodpovídají za její různé části – mise, vojáky, zásoby, kroniky nebo špehy. Tato role je jediná trvalá a neměnná a do rukou hráče také převádí část zodpovědnosti za řízení hry. Například Velitel by měl sledovat uplynulý čas od začátku kampaně, Maršál mít přehled o stavu jednotlivých vojáků a Kronikář zase tvořit poznámky ze hry. Vůdci Legie zůstávají v táboře a na mise v průběhu cesty vysílají specialisty podpořené jednotkou vojáků a zelenáčů.

Tito legionáři jsou druhou rolí hráče – konkrétní vojáci v boji. Všichni legionáři tvoří pool, který má ve správě Maršál. Záleží na domluvě skupiny, zda je konkrétního vojáka hraje vždy stejný hráč, ale hra v základu předpokládá, že vojáci hráče střídají. V rámci jednoho sezení tak hráč vystřídá vždy roli vůdce a roli legionáře. V průběhu kampaně pak bude hrát několik různých legionářů. Přestože se počítá s roleplayem jednotlivých legionářů, vzhledem ke střídání rolí a vysoké úmrtnosti postav je Band of Blades kolaborativním příběhem celé Legie, který hráči tvoří dohromady, než příběhem konkrétní postavy.

Band of Blades sleduje napůl připravenou kampaň. Mapa světa obsahuje konkrétní místa, na kterých se Legie může zastavit. Každé místo má základní popis, typy misí a dostupnost zdrojů. Legie vždy sleduje některou z daných cest z místa své porážky do Skydagger Keep. Ale Band of Blades přebírá z Forged in the Dark i přístup k hernímu světu – mnohé je dáno, ale ještě více je naznačeno právě natolik, aby to vyvolalo otázky. „Jak tahle věc funguje?“, „Proč je toto místo speciální?“, „Jaká je cena za pomoc této frakce?“. Jejich zodpovězení je na hráčích, vytváří odlišnosti napříč kampaněmi Band of Blades a umožňuje znovuhratelnost.

Hra explicitně počítá s možností prohry. Legie se pohybuje příliš pomalu? Morálka klesne příliš nízko? Zemřelo příliš mnoho vojáků? Pak buď Legii zničila armáda nemrtvých, nebo se vojsko rozpadlo. V případě úspěšné cesty a ubránění Skydagger Keep má hra i bodovací systém, který  ohodnotí úspěšnost vojenské operace.

Band of Blades vyžaduje Game Mastera a 3–4 hráče, s možnými úpravami pro 5 hráčů. Kampaň trvá přibližně 12 herních sezení.

5

Band of Blades pochází ze skupiny her FitD (Forge in the Dark). Expozice je velmi jednoduchá. Na východě se objevil popelavý král se svojí hordou nemrtvých a s civilizací jako takovou to vypadá bledě. Po rozhodující bitvě, která pro spojené národy nedopadla dobře, se zbytek legie vydá na cestu do pevnosti v horském hřebenu, kterou lidé ještě ovládají a je poslední hrází před příbojovou vlnou smrti.

 

Pokud máte rádi military postapo settingy, tak tady jste na správném místě. Hra se odehrává ve fiktivním světě někde na pomezí středověku a renesance. Armády používají kromě chladných zbraní i střelný prach a muškety. Svět je velmi low magic, která se projevuje spíše přes věci jako alchymie. Součástí loru jsou tzv. vyvolení, což jsou dříve běžní smrtelníci, nyní však schránky pro božskou přítomnost v pozemském světe. Hráči si na začátku vybírají jednoho z těchto vyvolených. Ten pak cestuje s legií, poskytuje jim různé výhody a někdy se účastní mise společně s jednotkou. Jednou ze zajímavostí této hry je fakt, že ta je koncipována jako kampaň o předem daném počtu maximálně 12 sezení, kdy se legie musí probít krajinou a dosáhnout ve stanovém čase cíle, tj. Skydagger keep. Hra samotná je pak rozdělena do dvou fází. První je downtime fáze, kde se hráči ujímají rolí jednotlivých velitelů legie s různými kompetencemi. Tady mají za úkol roleplay života v táboře legie a současně mechanikami ovlivňovat věci jako morálka, rozhodování, zda setrvat na místě nebo ještě zůstat, management zásob, případně vytvářet výhody pro další fázi tj. mise. Ty jsou dvě a mohou mít různý cíl: zajistit zásoby, prozkoumat okolní krajinu, najít nové rekruty či likvidovat nemrtvé. První misi odehrávají, druhá se vyhodnotí automaticky. Zde se dostává ke slovu známé jádro z Blades in the Dark s úpravami pro tento konkrétní setting. Co je však další odlišnosti od původní hry, je složení jednotky, jež misi plní. Mise se musí účastnit specialisté. Na výpravu však mohou jen dva, maximálně tři při přítomnosti medika. Ostatní hráči se musí ujmout jednoho z členů jednotky, jež byla na misi určena. Z toho vyplývá, že hráč každé sezení může hrát za jinou postavu. Má to několik výhod. Hráč tolik nelpí na postavě a tudíž s ní nakládá jako s pravým strojem na zabíjení a současně přidává kamínek do mozaiky postavy. Vznikají tak jedinečné postavy s nenapodobitelným charakterem a souborem vzpomínek na prožité události. Postavy jsou velmi křehké a dost často, zejména řadový vojáci, umírají. Garantuji vám ale, že si je budete pamatovat po dohrání skoro všechny.

 

Co je v téhle hře všudypřítomné, je neustálý stresu, zoufalství, beznaděj, tlak na to pokračovat co nejrychleji dál a pocit, že tohle nemůže dopadnout dobře. Tohle všechno výborně podporují mechaniky, které jsou naprosto výborně navázané na celou premisu hry. Osobně jsem měl tu možnost odehrát si celou kampaň. Zážitek to byl vynikající a rozhodně bych neodmítl možnost zkusit si to znovu.

5

Svet je prakticky zničený, armády popolavého kráľa kráčaju jedným mestom za druhým a jediné, čo im stojí v ceste je hrstka bojvníkov, ktorá sa snaží spomaliť ich postup.

Hráči preberajú hneď niekoľko rolí. Každý sa stane jedným členom najvyššieho velenia. Túto rolu preberá počas downtimu a preberajú tu jednu zo zodpovedností. Merajú čas, vyberajú misie, spravujú vybavenie, organizujú ľudí, spisujú padlých, či budujú špiónske siete.

Keď príde čas na misiu, hráči preberú rolu niektorých špecialistov. Tu už dochádza k určitému odosobneniu. Špecialisti by nemali byť viazaní na konkrétnych hráčov, vyberajú si ich podľa potreby. Špecialisti si navyše berú ako podporu jednu z jednotiek, ktoré majú svoje charakteristiky.

Výsledok misií ovplyvní stav légie v ďalších hrách a keď sa nakoniec dostanú až do pevnosti, bude od toho závisieť ich pozícia.

Čo teda robí táto hra? Formalizuje hranie bladesov a mení pohľad na postavy. Tie sú teraz zraniteľnejšie a postrádateľnejšie. Dôležitý je konečný výsledok, nie prežitie postavy, je tu teda viac miesta na hrdinstvo a sebaobetu, pre tragické epické momenty.

Jasné odosobnenie a zmena focusu nie je pre každého, hra však ponúka iný pohľad na hranie a určite je veľmi inšpiratívna.

Hranost 23
3