Scum and Villainy

Vložil(a) Markus dne
5
Průměr: 4.6 (5 hlasů)
2018
Sci-fi hra a posádce lodi, která přežívá nekalým způsobem

Mos Eisley Spaceport. You will never find a more wretched hive of scum and villainy. We must be cautious.

Scum and Villainy je hra o posádce vesmírné lodi, která se snaží udržet svoji loď v chodu a nějak vyžít, zatímco se vyhýbá železné pěsti Galaktické Hegemonie. Dokážou hráčské postavy obstát mezi hrozbami mocných zločineckých syndikátů, válčících šlechtických rodin, nebezpečných mimozemšťanů, podivných mystiků, rozvalin dávných civilizací a vlastních rozmarů? Hra obsahuje vloupačky, honičky, úniky, blasterové přestřelky, zrady, vítězství a dobrodružství mezi hvězdami.

Hra je postavená na systému Forged in the Dark. Samotný proces hraní se soustředí na odehrávání jednotlivých zločineckých „práciček“. Typické herní sezení se skládá z 1 až 2 práciček, po nichž následuje fáze zotavování, volnočasových projektů a zlepšování posádky i lodi. Ve hře má i loď vlastní „deník“, získává zkušenosti a vylepšení, postupuje po úrovních spolu s postavami. Postupem hry se hráčům odemykají nové schopnosti postav a nakonec si vyberou některou z frakcí, ke které se přidají.

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
4
Průměr: 4 (1 hlas)
Hodnota
80.00
Mass Effect: Paragons & Renegades 2022 Rozšiřující příručka Hack adaptující Scum and Villlainy na prostředí z Mass Effectu

5

Jen stručně, protože se mi nechce nic moc podrobnějšího psát... (a hlavně bych pak asi musel konečně napsat něco pořádného k Blades in the Dark)

S&V je skvělá hra, která Forged in the Dark engine přenáší do prostředí pulpového "Sci-fi" (s uvozovkami proto, že hlubší vědečtější/realističtější hard sci-fi ala Space Odyssey, the Martian nebo i Expanse zde spíš nenajdete, nebo možná najdete ale bude to hodně skřípat). Pokud je někdo fanoušek Star Wars, Firefly, Guardians of Galaxy nebo Cowboye Bebopa, láká ho hraní akčních dobrodružství na hraně, ocení dobře nadesignovaná pravidla zaměřená na rychlou dynamickou akci, žánrovost a poutavý děj a light Sci-fi setting mu sedne víc, než 'viktoriánský whalepunk lovecraft-like', pak je tohle hra pro něj. 

Drobné výtky bych každopádně měl, a to z toho důvodu, že jsem se z pravidel nikdy nemohl zbavit dojmu, že jsou šitá poněkud horkou jehlou, jako by je autor chtěl konečně dodělat a začít designovat něco jiného. Ne, že by byla odfláknutá, spíš jsou místa, kde je jejich obsah příliš stručný, strohý atd., jako kdyby si řekli "Tohle se nám už dělat nechce, tak to takhle bude stačit" (například počet hratelných "posádek/lodí" je docela strohý). Nemám problém se v pravidlech vyznat a pochopit (ostatně jsem tenhle problém neměl téměř nikdy ani u Blades, kterým řada lidí, možná zvyklá na jiný styl psaní příruček, vyčítá nepřehlednost apod.), ale na rozdíl od Blades jsem si docela často připadal, že někde něco chybí, někde se na něco zapomnělo nebo že někde je něco moc zmatené.

Ve výsledku je pak S&V velmi dobře nadesignovaná hra, která sama nabízí kvalitní pravidla, nástroje, rady a podklady pro GMa i ostatní hráče, aby s jejich pomocí vytvořili zábavnou hru (samozřejmě v souladu s premisou a žánrem), která ale nemá takový potenciál na opakované hraní, jako Blades a obecně bych pro hlubší pochopení hry a sblížení se s jejími základními principy doporučoval ji číst s  příručkou Blades po ruce. Uvažoval jsem, zda výše řečené odůvodňuje snížit hodnocení z pěti na čtyři hvězdičky, ale ve světle jiných hodnocení v tomto prostoru (kde často jiné hry s daleko většími mezerami, díky kterými je prakticky vůbec nejde hrát samostatně bez dalších příruček, doplňků či letitých zkušeností, dostávají nadšeně 5 hvězdiček) by mi takové hodnocení přišlo nefér, takže zaokrouhluji nahoru. 

5

Scum and Villainy dostává svému jménu, systém krásně generuje a podporuje hraní skupiny lehce asociálních, ale schopných vyvrhelů co se vrhají vstříc dobrodružství a sebevražedným misím protože už nemají co ztratit. A nebo je u nich v sázce naopak úplně všechno. 



Hra běží na osvědčeném Forged in the Dark jádru, ale jsou tam přidány některé mechaniky (například pro loď) a jiné jsou upraveny aby víc seděly žánru. Hra je člověko-centrická, ale není problém hrát nějakého mimozemšťana (dokud má aspoň trochu humanoidní rysy), nebo androida, kyborga, ale stejně tak třeba rytíře jedi, blasterama se ohánějícího lovce hlav, svůdnou diplomatku a vlastně i jakoukoliv jinou postavu která vypadá že vylezla z vašeho oblíbeného sci-fi příběhu. Od Star Wars přes Firefly až po Expanse. Ideálně mix všeho dohromady pro unikátní příchuť právě vaší kampaně. 



Jediné co bych pravidlům vytknul (a uvědomuju si že je to zároveň bug a zároveň feature) je určitá plytkost a nejasnost v některých věcech. Pravidla schválně nechávají některé věci otevřené, aby jste si je mohli upravit podle sebe, ale než se rozkoukáte, tak se v tom napřed budete možná trochu utápět. Obzvlášť pokud je tohle první hra na FitD engine kterou by jste hráli. 



Pravidla jsou navíc trochu chaoticky napsaná, což s dobrým vyhledáváním v PDF není zas taková potíž, ale u fyzické knížky si umím představit že je to bolest. Dal bych 4,5. Zaokrouhlíme nahoru. 

Hranost 23
14