Star Wars Roleplaying Game (Saga Edition)

Vložil(a) Alnag dne
4
Průměr: 3.2 (6 hlasů)
2007
První RPG umožňující hrát všech šest původních epizod Hvězdných válek

Star Wars Roleplaying Game je oficiálně licencovaná hra z univerza Hvězdných válek. Tato edice, označovaná jako „Saga Edition“ je výrazným přepracováním dřívější hry od stejného nakladatele, Star Wars Roleplaying Game d20 (2000). Její název se odvíjí od toho, že jako první umožňuje hrát příběhy vycházející ze všech šesti (tehdejších) filmových předloh. Hráči v ní ztvárňují různé postavy, od pilotů a pašeráků přes vojáky a špiony až po rytíře Jedi, a zažívají všelijaká dobrodružství, od akčních misí až po politická dramata nebo výpravy za artefakty.

Stejně jako předchozí hra je založená na systému d20, ale pravidla prošla rozsáhlou revizí a zjednodušením. Každopádně základ je stejný: postavy mají šestici tradičních základních vlastností, rasu, povolání, úroveň, dále výběr z mnoha dovedností a speciálních schopností („feats“). Vyhodnocování probíhá hodem k20 + dovednost proti určené obtížnost. Hra ale byla vyvíjena paralelně se čtvrtou edicí Dungeons & Dragons (2008) a v některých ohledech ji připomíná – začínající postavy jsou mocnější, dovednosti a záchranné hody jsou jednodušší, postavy se dovedou v omezené míře okamžitě léčit, a dokonce mají schopnosti, které se v každém setkání obnovují.

Ke zjednodušením patří například zrušení dovednostních bodů – postavy teď v dané dovednosti jsou buď trénované, nebo netrénované. Schopnosti Síly jsou reprezentované jedinou dovedností „Use the Force“, která umožňuje aktivovat všelijaké účinky Síly. Stav postavy se sleduje pomocí „ukazatele stavu“, který postupně snižuje efektivitu zraněných nebo vyčerpaných postav. Metaherní měna bodů Osudu, jejichž počet se odvíjí od úrovně postavy, umožňuje hrdinům vykonávat skoro nadliské skutky.

Pro hru vyšlo celkem 14 rozšíření, často zaměřených na konkrétní éry fikčního univerza nebo jednotlivé frakce a povolání. Jde o poslední edici vytvořenou nakladatelstvím Wizards of the Coast, po něm licenci získalo nakladatelství Fantasy Flight Games, které přišlo s vlastní hrou Star Wars: Edge of the Empire (2013).

Svět
Systém

Externí recenze a shrnutí

5

Ano, mám rád d20, nicméně jsem zkoušel hrát Star Wars v mnoha systémech včetně FATE a FFG verzi. Ano, hra je trochu svázaná systémem. Nejsem si jist, jestli dobová problematika "vadí nám mrtvé levely" hře prospívá nebo spíš ne. Obsahuje spoustu vychytávek oproti jiným soudobým d20 systémům, které hru posouvají do mnohem zábavnější roviny.

2

Tohle - je FAKT špatná volba systému pro žánr. Resp. jsou to Star Wars pro hráče, kteří jsou větší fanoušci d20 system (resp. DnD 3e) než jsou fanoušky Star Wars. Kdekoliv, kde se hra "rozhoduje", jestli má být Star Wars nebo DnD, se rozhodne být DnD. A to prostě strašně bolí.

Pár příkladů:

  • Termální detonátor je v převodu na kostky zranění trochu silnější granát
  • Na boj ligtsaberem je potřeba mít feat(1). Na srážení blasterových střel je potřeba mít navazující feat(2). Na jejich odrážení nazpátek je potřeba mít feat(3)
  • Na použití Síly ve smyslu nějaké užitečné pravidlově věci (blesky, škrcení...) - ano, správně, potřebujete featy. ...až na případy, kdy je nepotřebujete a šáhnete po dovednosti Použij Sílu, u které vlastně není řečené, co umí.
  • Druhé použití blesků ve scéně? Plaťte Force pointy! (Co jsou Force pointy? Předchůdce DnD 4e Action pointů - máte X bodů Síly na Úroveň, můžete si s nima přidat bonus k hodu nebo zaplatit nějaké schopnosti)

 

Jinými slovy, tam, kde Star Wars potřebují volnost a rozlet, aby dosáhly epičnosti, SWSE vás dusí, sešněrovávají a omezují. Proč? Protože DnD neumí vyhodnotit to, co potřebujete, a zajistit přitom "rovnováhu" hry, která je ve Star Wars ale všem ukradená.

Dá se to hrát? Ano. Funguje to? Se skřípánim. Dělá to to, co chcete? Ne.

Malá osobní reklama - děte hrát Star Wars ve Fate :)

2

Samo o sebe by to bola možno schopná hra, ale sťahujú to dole tie Star Wars. Mám tú smolu, že mi PK asi rok dozadu ukázal staré Star Wars d6, ktoré sú nielenže jednoduchšie a konzistentnejšie, majú asi tak sto krát krajšiu a prítulnejšiu knižku, narozdiel od Sagy z nich ide feeling SW, ale hlavne majú twist vo forme toho, že GM v nich hrá dvojúlohu - GMa a Temnej sily. Kam sa na to hrabe Saga, v ktorej odpadla aj posledná vec z predošlej edície (kde za Force point za DS ste na nižších leveloch dostávali lepší bonus do hodu). Solídna d20ina, ale mizerne pracuje s tým čo mám rád na SW.

5

... a nemůžu si ji vynachválit. Tohle totiž je Star Wars. Ale to není všechno. Hraju tuhle hru jako kampaň, hrál jsem ji i jako one-shoty s lidmi zkušenými i naprostými nováčky. Jakási fascinující kombinace notoricky známého prostředí a jednoduchého nebo abych zparafrázoval reklamu "Jednoduše geniálního systému" mi vždycky zabrala. Star Wars Saga byla předzvěstí DnD 4e, takže kombinuje některé prvky z něj, některé prvky z D20 Modern a některé věci ze staršího DnD 3.5e. Podle mého názoru si volí ty lepší věci z mnoha světů, což dokazuje, že nejen v našich zeměpisných šířkách ale i na druhé polokouli probíhají několikeré snahy vytvořit verzi Saga Edition pro fantasy (protože panuje přesvědčení, že je v některých ohledech lepší než DnD 3.Xe nebo 4e). O téhle hře můžu říct něco, co jen o velmi málo hrách: "Nikdy mne nezklamala!"

2

Saga Edition je hra, ktora je podla mna v nasich zemepisnych sirkach strasne precenovana. Stoji na systeme DnD 3.0 (resp. d20 OGL, ak chcete), ktory upravuje v niektorych veciach, ale nevyuziva jeho silne stranky. Chce sa to tvarit ako Star Wars, ale vobec nezachytava to, co je na tomto settingu podstatne. Mechaniky su nan "nasrobovane", aspon ja osobne mam z toho pocit, ze pomerne nasilne. V porovnani s povodnou SW RPG od West End Games mi neda inak ako sparafrazovat reklamu na Jim Beam: "This ain't Star Wars".