2019
Kolaborativní příběhová hra o skupině Artušovských rytířů pátrajících po Svatém grálu
Chalice postaví hráče do role rytířů pátrajících po svatém Grálu. Rytíři v průběhu hry prochází tělesným a spirituálním úpadkem, jak je okolnosti nutí ke kompromisu a jejich vlastní morální selhání je vzdalují ideálu rytíře. Jejich úkol rytířské ctnosti je odsouzen k neúspěchu, ke kterému vede mnoho různých cest.
Hra je zamýšlena na jednorázová sezení v rozsahu 3-4 hodiny.
Designem vychází z Trophy.
Autor napsal tři verze, která každá stojí na zcela odlišném mechanickém systému.
Autoři
Vydavatel
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Záleží na hráčích
Hru jsem hrál před rokem, jednou. A šlo o velmi intenzivní zážitek, super sezení, parádní hru. Bohužel za to nemohla pravidla ani systém, ale fakt, že jsme se sešli zodpovědní hráči, kteří měli dopředu informace, co mají čekat, byli jsme nadšeni a výsledku a zážitku šli intenzivně naproti. Mechaniky s kartami byly matoucí a omezující. Téma úžasné a skutečnost, že jsme spoluvytvářeli příběh, kouzelný.
S dobrou partou ale zažijete super hru v jakémkoliv systému. Je třeba přiznat, že tento tomu nebránil, ale ani nepomáhal.
Hvězdičky jen za téma
Systém nejen že není dobrý, on není ani funkční. Ukázkový příklad designu, který se stal obětí gimmicku. Autor se rozhodl na vše používat tarotové karty, což je sice úžasně atmosférické, ale na překážku funkčnosti. Původní systematický základ, který má být Rooted in Trophy, je nepochopený, rozbitý a k ničemu, a hru jsme si užili mechanice na vzdory.
Sepsal jsme ještě nějaké podrobnější hodnocení v diskuzi, zde nechávám hlavně varování: Příběh je super, ale radši to asi zkuste v jiném systému. Možná by stačilo i jen nechat tam normální Trophy, s kostkami místo karet.
Zábavný zážitek navzdory hře
O čem má Chalice být?
"Hra vypráví příběh tělesného a spirituálního úpadku Rytířů, kteří pátrají po, a nakonec selhávají v nalezení, Grálu. Hledání Rytířů je snažení rytířské ctnosti, odsouzené k nezdaru, zatracené jejich osudnými nedostatky a morálními nedokonalostmi". V části "How to run Chalice" se pak dodává "Chalice je v jádru hra o aroganci a o tom jak altruismus a dobré úmysly mohou dláždit cestu do zoufalství, lačnosti a chamtivosti. Co skutečně motivuje Rytíře k hledání Grálu? Je to "obnovení Milosti Boží" jak jim bylo určeno? Nebo tak činí pro svou osobní slávu? Povinnost a věrnost mohly být tím co je vyslalo na cestu, ale dál je žene pýcha, postrkuje je hlouběji, a nakonec je svádí k nectnosti a Hříchu."
Jaké mechaniky Chalice obsahuje?
Kde to drhne?
Co funguje
Celkový dojem:
Hra deklaruje cíl, ale hráče k němu nevede vůbec a GM jenom velmi velmi volně. Ústřední mechanika jde ve výsledu spíš proti tomu a způsobuje akorát nejistotu svou nedotažeností. Nabízí několik zajímavých nápadů, ale ani ty nepropojuje s ústředním tématem hry.
Naše skupinka (hráli jsme s upravenou mechanikou pro karty, ale zde popsané problémy spíše zůstaly) si s Chalice zdatně poradila a vytvořili jsme ze společného večera zajímavý příběh i zážitek. Ale protože jsme spoléhali na taroty, stalo se nám, že Grál byl nakonec nalezen, což může napovědět, jak moc je ta hra zmatečná v tom o co se snaží.
Hra může dle mého názoru lépe fungovat jako téměř úplný freeplay, když je celá skupina obeznámena s cílem (hrajeme tak, že naši rytíři selžou) s fungováním mechanik (máte pět karet, které nám slouží k podpoření vyprávění), nástroji pro vyrávění (Mood, Maladies, Moments, Moral), aby celá skupina měla vše potřebné k tvorbě atmosféry a příběhu. Úvodní otázky bych také cíleněji použil jako prostředek pro zasetí semínka budoucí zkázy Rytíře (a dal jich méně na jednoho rytíře). Hřích jako mechaniku bych ze hry vyhodil a nechal ho pouze jako koncept vedoucí k selhání. Zároveň jde hra určitě hrát bez GM, když už se takhle vyloží všechny díle skládanky na stůl.
Hra stanovila designový cíl a pak někde zabloudila v lese. Svatý Grál nalezen nebyl, ale paradoxně, v tomto případě to vadí. To, že má hra myšlenky využitelné jinde a měli jsme v ní příjemný veřer ji bohužel nezachrání. Jedna hvězdička.