Pathfinder (1e)

Vložil(a) Jarilo dne
4
Průměr: 3.5 (10 hlasů)
2009
Hrdinská fantasy hra vycházející z d20 a kladoucí důraz na pestré pravidlové možnosti

Pathfinder je světoznámá dobrodružná fantasy hra, která klade důraz na taktický boj a komplexní systém umožňující detailní rozvoj postavy, vymýšlení kombinací, pravidlovou optimalizaci. Hra je tradiční, založená na kombinacích ras (elf, trpaslík, goblin…), povolání (bojovník, čaroděj…), úrovní a spousty speciálních schopností.

Hra je postavená na systému d20 a licenci OGL, vychází ze tříapůlté edice Dungeons & Dragons (2003) a je svým způsobem jejím následníkem. Vycházela totiž v době, kdy aktuální byla rozporuplně přijatá čtvrtá edice Dungeons & Dungeons (2008) – Pathfinder se snažil oslovit hráče, kteří na nové D&D přejít nechtěli a měli zájem o hru pokračující v tradici předchozí edice.

Oproti svojí předloze Pathfinder celkově komplexnější a hráčům přináší výrazně víc možností pro tvorbu a vylepšování postavy – upravená a rozšířená pravidla, nové a vylepšené dovednosti, kouzla a magické předměty. Systém například umožňuje vybrat si jeden ze tří stupňů rychlosti vývoje postavy.

Veškerá pravidla, včetně rad pro DM, vyšla v jediné téměž šestisetstránkové základní příručce (2009). Pro Vypravěče je navíc určený ještě bestiář Pathfinder Roleplaying Game Bestiary (2009) popisující přes 350 nestvůr. Pro hru vyšla ohromná spousta doplňků a dobrodružství, vydávaných s ohromnou kadencí. Pathfinder se proslavil zavedením „adventure paths“ – sérií navazujících dobrodružství, která vycházela postupně každý měsíc a rozvíjela stejný příběh, přičemž jeden uzavřený příběh obvykle tvořilo 6 dílčích dobrodružství. Zhruba jednou za dva měsíce vycházely 64stránkové příručky ze série Pathfinder Campaign Setting (původně zvaná Pathfinder Chronicles), které postupně představovaly herní svět Golarion, a každý měsíc, později ob měsíc vyšla nová 32stránková příručka ze série Pathfinder Player Companion (dříve jen Pathfinder Companion), představující nové možnosti hráčských postav.

Vznikla i sci-fi adaptace nazvaná Starfinder (2017) která je s Pathfinderem první edice kompatibilní.

Na hru pak navázala přepracovaná, komplexnější druhá edice Pathfinderu (2019).

Rodina RPG her
Svět
Systém
Vydavatel

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Temple of Dagon 2021 Dobrodružství Dobrodružství o chrámu na moři, který je připraven na drancování
0
Bez hodnocení
Adventures in Tehuatl 2020 Dobrodružství Sbírka pěti dobrodružství na ostrově Tehuatl
0
Bez hodnocení
Chaos Rising (druhé vydání) 2020 Dobrodružství Náročné dobrodružství o hledání amuletu v opuštěné trpasličí citadele
0
Bez hodnocení
Maize and Monsters 2020 Dobrodružství Vyšetřování vraždy odhalí mnohem temnější minulost malé vesnice
0
Bez hodnocení
The Hidden Shrine of Tmocanotz 2020 Dobrodružství Dobrodružství o zastavení kultu na ostrově Tehuatl
0
Bez hodnocení
Rappan Athuk Pathfinder Addendum 2018 Dobrodružství Rozšiřující materiál pro Rappan Athuk převzatý z nového vydání pro D&D 5e
0
Bez hodnocení
Rappan Athuk: Adventures in Zelkor’s Ferry (Pathfinder) 2018 Dobrodružství Osada a několik setkání a zápletek jako doplněk k jeskyni Rappan Athuk

3

Ale baví. Pathfinder považuju za zástupce překonané éry RPG, jehož principy a postupy mi připadají jako zcela zastaralé ve srovnání s PbtA, FitD. Hrát Pathfinder 1. edice je spíš podobné moderním deskovkám (Gloomhaven), než "vyprávěcím hrám" - a přesto je na tom něco atraktivního. Budování postavy z doslova tisíců různých možností, překonávání nepřátel v taktickém souboji, šetření na vytoužený kouzelný předmět nebo jeho postupné vyrábění - nic z toho se nevyrovná nervydrásajícím dramatům, jaké jsem zažil u Blades in the Dark, ale jisté uspokojení to přináší bez ohledu na srovnání. 

Je to pro mě jakási comfort zone. Ve fázích dlouhodobé pracovní únavy, stresu a vypětí je na jednu stranu příjemné opustit divoké vody kreativity a tvořivosti, vykašlat se na snahu nějak se realizovat, a nechat se vodit lineárními chodbami moci, jednoduché hrdinství a milionu situačních bonusů. 

Pro GM je ovšem Pathfinder v roli otrokáře - pro svou komplexnost je těžké využívat jej v rámci improvizace, vyzývá k sáhodlouhé přípravě, a omezuje spontánní představivost. Aspoň mě to tak funguje. A v přímém kontrastu k rules-light systémům, kde mi tohle naopak funguje. 

4

Pathfinder 1 byl na mnoho let mou hlavní hrou. Její možnosti a celá řada rozšíření skýtala a skýtají prakticky neomezenou zábavu - pokud hledáte klasická dungeonová RPG. Navázala na DnD 3.5 a jala se ho rozšířit.... Hra trpí stejnými neduhy, jako 3.5 (masivní síla kouzelníků, bobtnání schopností a postav, pomalé tempo obzvl. bojů na vyšších levelech atp...) a přidává k ním nové - především naprosto brutální způsoby, jak vytvořit nepřemožitelné postavy. S pomocí pár hacků jde systém hezky opravit a může se hrát dál! Pathfinder má ale oproti 3.5 především výhody... Hlavní výhodou jsou určitě dobře koncipovaná rozšíření a v zásadě pochopitelná a čistá pravidla. Druhou výhodou, jste-li líní GM nebo nemáte-li prostě čas, jsou Adventure Paths. Vydavatel Pathfinderu vydává pravidelně kampaně pro postavy od lvl 1 do lvl 20 (nyní ve druhé edici, první má již stop - stav). Tyto kampaně jsou někdy naprosto úchvatné (Curse of the Crimson Throne), někdy trochu niche (Skulls and Shackles) a někdy trochu meh....

Tak či tak - výtečná hra, kterou však v současnosti (alespoň pro mě určitě) zastínila její vlastní druhá edice.

4

Ano, Pathfinder vyšel jako pokračování DnD 3,5 ale od té doby se vyvinul úplně jiným směrem. Jde o systém, který vám dává možnosti řešit každou blbost do posledního detailu, zároveň vám ale jako vypravěči dává příležitost vynechat zbytečné hody (pasivní desítka).

Za mě je největší nevýhodou obrovské množství Class Featur a změny na každém levelu. Tenkrát se věřilo, že levely, kde dostanete jen HP a BAB nahoru jsou zlo a tak se na každém levelu v podstatě přepisuje většina charsheetu.

Největší plus je parádní setting, který si v ničem nezadá s velkými a slavnými settingy DnD a paradoxně mnohdy funguje mnohem lépe.

Pathfinder hrajeme s různou intenzitou od chvíle kdy vyšel a neplánujeme přestat. Pořád mám spoustu postav a míst, které bych rád prozkoumal.

4

PF1e co dodat zkrátka o dost vyladěnější DnD 3.5 pravidla co vám umožní neskutečné množsví kustomizace vlastní postavy a sakra dobrej taktickej souboj po vzoru starých wargaming her. Jediný co bych tomu vytkl je,že to pořád stojí na tabulkách z bonusama a postihama. Kdyby mělo DnD 5e takovýhle možnosti při tvorbě postavy co má PF1e,tak bude nejspíš u mě daleko oblíbenější,ale takhle si radši vezmu o něco složitější pravidla z kupou možností než jednodušší z o dost plošší kustomizací postavy.

3

Solidní použitelná pravidla velmi inspirovaná DnDčkem. V rozsahu spleti příruček a fanmade obsahu se dá jednoduše ztratit. Na druhou stranu alespoň v online obsahu se vyznat dá a je to stále lepší než nakupovat sadu knih, jediný neduh je zastaralost některých mechanik. Těším se na druhou edici. 

5

Pathfinder (PF) zdařile dokázal vykurýrovat leckteré neduhy 3.5 edice D&D. Došlo k logickému sloučení některých dovedností, takže původní košatý strom skillů se zmenšil do již přijatelnější podoby. Za své vzaly především tzv. mrtvé levely známé z 3.5e, kdy postava při postupu na novou úroveň nezískala nic nového a zajímavého. Nejenže featy jsou nyní na každé liché úrovni, jednotlivá povolání mají i své "vnitřní" speciality, k nimž postupně získávají přístup s přibývajícími úrovněmi: zloději tak mají Talenty, čarodějové Rodokmen, paladinové Spásu atd. A co víc, postavy jsou nyní modulárnější - zkrátka, lze si s nimi při jejich tvorbě ještě více vyhrát. K dispozici je řada speciálních schopností, z nichž si lze vybírat, tudíž žádní dva zástupci stejného povolání nikdy nebudou jako přes kopírák. S rozšiřující příručkou Advanced Player's Guide pak lze překopat i původní schopnosti povolání a ras a nahradit je novými libůstkami, které budou lépe vystihovat vaší postavu. Zdá se, že se PF poučil i z neblahého osudu prestižek předchozí edice. V tomto duchu se tak nekonají žádné zběsilé orgie, PF naopak kráčí (osobně bych řekl že sympatičtější) cestou širší nabídky základních povolání. Za zmínku nakonec pak stojí také kvalitní paizácká předpřipravená dobrodružství, kterým mohou ta ze 4e většinou jen smutně závidět. Suma sumárum, Pathfinder je dobrou volbou pro ty hráče, kterým z nějakého důvodu nepřirostla D&D 4e k srdci a zároveň byli nespokojení s nedostatky 3.5e. Žádná revoluce, nýbrž poctivě dotažená evoluce. Za to si tak Pathfinder zasluhuje plný počet pěti hvězdiček. Pokud vám D&D nikdy nic neříkalo, tak si z hodnocení dvě hvězdičky uberte.

5

Pathfinder, hra založená na notně vylepšeném d20 systému je to co 3,5E DND ani v posledních dnech svého života nebyla. Nové nápady vylepšující tradiční DnD 3.5 přišly jako závan čerstvého vánku a já docela chápu, že hráči, kteří nebyli spokojeni s power levelem a zwowkováním 4E DND našli svého koně. Samozřejmě stále je to d20, ale celková nabídka tvorby a vývoje postav je to co z ní dělá,d le mého názoru, vrchol d20 3.5E verze. Doplňující pravidla včele s Advanced Players Guide a také Adventure Paths drží vysoko nastavenou laťku na stejné úrovni.