Vampire: the Masquerade (1. až 3. edice)
1991
Hororová hra v kůži upírů
Ve Vampire se hráči ponořují do světa upírů, plného rodinných klanů, pokrevních válek, pletichaření a nikdy neutuchající touhy po krvi. Kniha do detailu rozebírá reálie upíří společnosti, přednosti a slabiny upírů a jejich speciální schopnosti. Text vzbuzuje tísnivou, hororovou atmosféru. Autoři se snaží vést hráče k hrám se silným příběhem, ale systému bývá často vyčítáno, že nedává dostatek rad, kterak vzbudit hororovou atmosféru. Vampire je tak celkem náročný na Vypravěče, jenž se s tímto úkolem musí poprat sám.
První tři edice hry jsou si velice podobné. Čtvrtá, výrazně přepracovaná edice vyšla pod názvem Vampire: the Requiem. Později byla nahrazena 5. edicí, která se vrátila k původnímu názvu Vampire: the Masquerade (5e).
Rodina RPG her
Systém
Autoři
Vydavatel
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Hra, která byla ve své době přelomová
Nevím zda to jednou nebude sexistické prohlášení, ale tahle hra měla (alespoň v mém okolí) značný podíl na tom, že RPG začaly hrát i holky, které do té doby tahle zábava nebrala kvůli primárně fantasy orientaci komunity.
Systém byl na můj vkus poněkud komplikovaný, ale ne natolik, aby mi to vadilo, a i v poměrně krátké hře dokázal vytvořit zajímavou atmosféru, do které bych se klidně ponořil víc (bohužel tehdy nebyla příležitost).
Nostalgie po letech
U této hry jsem strávil mnoho desítek hodin a většinou šlo o super zábavu. Prostředí bylo poutavé a zábavné. Jediné výtky co mám: 1) Nelogicky popsaný Sabbat. Kdyby jejich upíři opravdu chtěli, Maškarádu by rozcupovali za pár dní. 2) jednotlivé hry systému neměly 100% kompatibilní pravidla a nebyly vyvážené.
Ako príbeh fajn ako manuál prepadák
V kocke ide o veľmi podarený temný setting ale čo sa týka pravidiel nie len, že z nich je cítiť ich vek a kostrbatosť, ale aj dohľadať čokoľvek je peklo, keďže autori spojili príbehy a pravidlá v jedno.
Pre fix je tu V20.
Pre pokračovanie V5.
Sahnete po 20th Anniv.
Skvela hra ale pokud to dnes budete hrat rovnou sahnete po revidovane 20th anniv edici.
Je to plne kompatibilni a ma to opravene nektere chyby a pravidla jsou celkove vic sjednocena.
Kultovka
Tohle muselo byt v devadesatkach opravdu zjeveni. Urban moderni fantasy, cool upirske klany, blizici se apokalypsa a metaplot, ktery vas vtahne do deje.
Z dnesniho pohledu to samozrejme zadny extra zazrak neni - system je tezkopadny a zbytecne slozity, spousta textu v prirucek, ktere se lip ctou nez hraji, az presprilis svazujici archetypy klanu, tuny a tuny splatbooku. Je treba ovsem hodnotit i v dobovem kontextu, navic samotny setting je skvely a i ty splatbooky se vyborne ctou.
Dneska bych uz asi puvodni verzi nehral, ale ta hra doopravdy stoji za precteni a inspiraci.
Dávná legenda a revoluce
Vampire the Masquarade byly přelom. Otevřely nový přístup k RPG (s důrazem na atmosféru a prožitek), nový designový styl (3. generaci RPG) a novou estetiku, ohromně rozvinuly a posunuly dice-pool rodinu her, přivedly nové skupiny hráčů, byly první hrou s rozsáhlým zastoupením hráček a na dlouhou dobu vytvořily skutečně silný protipól k DnD. Přinesly koncept hry kdy nehrajete hrdinu, ale monstrum. Přinesly úžasný urbanfantasy svět upírů a jiných monster žijících na pozadí a ve stínech současného světa a rozvinuly upíří společnost a mytologii do hloubky a detailu, která dodnes nemá pořádně obdoby.
Bohužel, legendy zastarávají a kdysi úžasné věci s časem postupně odhalují své chyby. Svět Maškarády byl úchvatný, ale byl ohromně svázaný metaplotem, který určoval dění, ale byl mimo dosah hráčů, a všudypřítomnými staršími, kteří postavy omezovaly na každém jejich kroku. Hra byla o příbězích víc svými doprovodnými texty, než systémem - ten byl naopak těžkopádně gamistický a z dnešního pohledu dost složitý a místy zbytečně komplikovaný.
...a tak vzniká otázka, jak vůbec takovou hru hodnotit? Ve své době by měla 5*. Její historický význam pro RPG jako celek jí dává 5*. Ale pokud byste jí dnes chtěli hrát... 3? Možná jen 2? ...a tak dávám kompromisní 4*.
Naštěstí - doslova všechny chyby dávné edice napravila 5. edice. Pokud chcete moderní Vampire, stačí po nich sáhnout.
Pro mě kultovní záležitost
Na tuhle hru i svět mě přivedl manžel, když sme se poznali a naprosto mě to uchvátilo. Od té doby pro mě již neexistují jiní upíři než ti z Masquerade. Naprosto dobrovolně se ztrácím ve všech knižních přílohách :) Pokud by se mě někdo zeptal, jaký svět bych si vybrala byl by to bez okolků tento, pro mě nejlepší RPG všech dob.
Výtečné, inspirativní prostředí
Prostředí VtM je skutečně velice chytlavé. Upírská společnost poskytuje výtečnou herní platformu, protože upíři mohou ovlivňovat politiku a svět lidí na vysoké úrovni, ale zároveň může takovému intrikánskému Ventruovi udělat čáru přes rozpočet namakaný Brujah, který jinak jenom kalí v baru - a i ten Ventrue s ním musí jednat. Motivů k inspiraci je zde skutečně mnoho. Co se mi navíc líbí je, že hra je pevně zakotvena v pravidlech a není nutně jen o storytellingu, i když se tak tváří. (A přitom storytelleři mohou pravidla BÚNO vypustit.) Uspokojeni tak mohou být i hráči zaměrení na taktiku, nejen na příběh. Pravidla nejsou sice zase až tak kompaktní, ale to možná napraví nové WOD.
Taková pihovatá holka
Varování Rona Edwardse. Tahle hra způsobuje trvalé mozkové poškození. K dokonalosti má daleko a svým přístupem k vyprávění a systému mě neskutečně irituje. Ale pokud někoho nejvíc ovlivnilo DrD a jiného DnD nebo GURPS, u mě to byli Upíři. Trvalo mi dlouho, než jsem se tuhle hru naučil hrát, protože v knize si to opravdu nepřečtete, za to si tam přečtete spoustu zbytečných věcí, jako například že jeden útok se může skládat i třeba ze čtyř hodů plnou hrstí desetistěnek. Ale co, je to prostě Vampire a tahle hra vznikala v určité době za určitých okolností. A pořád dýchala DnD na paty, i když hodně z dálky. Stal se z ní kult a svým způsobem po právu. Ne pro systém, ale pro své chytlavé prostředí a skvělou atmosféru. Tahle hra je jako pihovatá holka. Někdo považuje pihy za vadu, ale podle mě jsou stejně pihovaté holky nejhezčí. A potenciál tahle hra opravdu má. I když se k němu musíte dostat zbíječkou přes šestimetrovou zeď. A navíc tam jsou malkaviáni a jám mám pořád ke goth kultuře blízko ;-)
Perfektní hra, perfektní
Perfektní hra, perfektní příručky.