Vampire: the Masquerade je hra v žánru urban fantasy, ve které se hráči ponořují do světa upírů, plného rodinných klanů, pokrevních válek, pletichaření a nikdy neutuchající touhy po krvi. Je zasazená v alternativních 90. letech a hráči se stávají postavami upírů, kteří musí udržovat utajení – „maškarádu“ –, aby se neprozradili před lidmi. Kniha do detailu rozebírá reálie upíří společnosti, přednosti a slabiny upírů a jejich speciální schopnosti. Text prokládaný častými povídkami vzbuzuje tísnivou, hororovou atmosféru. Hra na počátku 90. let vyvolala revoluci v RPG a setkala se s fenomenálním úspěchem. Její důraz na atmosféru, hraní rolí, machinace a příběh byl do té doby nevídaný.
Samotný systém je míň inovativní a v zásadě tradiční. Stojí na dovednostech a hodech pooly kostek. Hráčské postavy jsou dále definované klanem (v zásadě rodovým archetypem upíra) a disciplínou (okruhem nadpřirozených schopností). Disciplíny dávají postavám mocné, nadlidské schopnosti.
Hra vyšla v několika dílčích vydáních, která jsou stále velice podobná. 1. edice z roku 1991 byla rychle následována 2. edicí z roku 1992 a posléze „revidovaným“ (v pořadí třetím) vydáním z roku 1998. Všechny tři tyto edice považujeme za stejnou hru.
Na hru navázala pozdější, od základu přepracovaná hra Vampire: the Requiem (2004). Kvůli popularitě staré řady ale vydavatel navázal na původní Vampire: the Masquerade jeho čtvrtou edicí v podobě 20th Anniversary Edition (2011). V roce 2018 tuto hru nahradila přepracovanější 5. edice Vampire: the Masquerade od jiného vydavatele.
Úspěch Vampire: the Masquerade dal za vznik celé sérii her zasazených do stejného světa – viz rodina World of Darkness.
Hra má taky adaptaci do pravidel 3. edice GURPS, GURPS Vampire: The Masquerade (1993).
Externí recenze a shrnutí
Dech draka | Petr „Jezevec“ Pouchlý | Světy her na životní příběhy: World of Darkness, 1. část |
Dech draka | Petr „Jezevec“ Pouchlý | Světy her na životní příběhy: World of Darkness, 2. část |
RPG.sk | Bajo | Kritická recenze Vampire the Masquerade |
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Revelations of the Dark Mother | 1998 | Četba | Sbírka alternativní mytologie upírů prezentovaná jako „skutečný“ dokument | ||
![]() |
Vampire: the Masquerade (základní příručka, Revised) | 1998 | Základní pravidla | Třetí edice základní příručky Vampire: the Masquerade | ||
![]() |
The Book of Nod | 1993 | Četba | Sbírka mytologických textů u upírech prezentovaná jako „skutečný“ dokument | ||
![]() |
Vampire: the Masquerade (základní příručka, 2e) | 1992 | Základní pravidla | Druhá edice základní příručky Vampire: the Masquerade | ||
![]() |
Vampire: the Masquerade (základní příručka, 1e) | 1991 | Základní pravidla | První edice základní příručky Vampire: the Masquerade |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Hra, která byla ve své době přelomová
Nevím zda to jednou nebude sexistické prohlášení, ale tahle hra měla (alespoň v mém okolí) značný podíl na tom, že RPG začaly hrát i holky, které do té doby tahle zábava nebrala kvůli primárně fantasy orientaci komunity.
Systém byl na můj vkus poněkud komplikovaný, ale ne natolik, aby mi to vadilo, a i v poměrně krátké hře dokázal vytvořit zajímavou atmosféru, do které bych se klidně ponořil víc (bohužel tehdy nebyla příležitost).
Nostalgie po letech
U této hry jsem strávil mnoho desítek hodin a většinou šlo o super zábavu. Prostředí bylo poutavé a zábavné. Jediné výtky co mám: 1) Nelogicky popsaný Sabbat. Kdyby jejich upíři opravdu chtěli, Maškarádu by rozcupovali za pár dní. 2) jednotlivé hry systému neměly 100% kompatibilní pravidla a nebyly vyvážené.
Ako príbeh fajn ako manuál prepadák
V kocke ide o veľmi podarený temný setting ale čo sa týka pravidiel nie len, že z nich je cítiť ich vek a kostrbatosť, ale aj dohľadať čokoľvek je peklo, keďže autori spojili príbehy a pravidlá v jedno.
Pre fix je tu V20.
Pre pokračovanie V5.
Sahnete po 20th Anniv.
Skvela hra ale pokud to dnes budete hrat rovnou sahnete po revidovane 20th anniv edici.
Je to plne kompatibilni a ma to opravene nektere chyby a pravidla jsou celkove vic sjednocena.
Kultovka
Tohle muselo byt v devadesatkach opravdu zjeveni. Urban moderni fantasy, cool upirske klany, blizici se apokalypsa a metaplot, ktery vas vtahne do deje.
Z dnesniho pohledu to samozrejme zadny extra zazrak neni - system je tezkopadny a zbytecne slozity, spousta textu v prirucek, ktere se lip ctou nez hraji, az presprilis svazujici archetypy klanu, tuny a tuny splatbooku. Je treba ovsem hodnotit i v dobovem kontextu, navic samotny setting je skvely a i ty splatbooky se vyborne ctou.
Dneska bych uz asi puvodni verzi nehral, ale ta hra doopravdy stoji za precteni a inspiraci.
Dávná legenda a revoluce
Vampire the Masquarade byly přelom. Otevřely nový přístup k RPG (s důrazem na atmosféru a prožitek), nový designový styl (3. generaci RPG) a novou estetiku, ohromně rozvinuly a posunuly dice-pool rodinu her, přivedly nové skupiny hráčů, byly první hrou s rozsáhlým zastoupením hráček a na dlouhou dobu vytvořily skutečně silný protipól k DnD. Přinesly koncept hry kdy nehrajete hrdinu, ale monstrum. Přinesly úžasný urbanfantasy svět upírů a jiných monster žijících na pozadí a ve stínech současného světa a rozvinuly upíří společnost a mytologii do hloubky a detailu, která dodnes nemá pořádně obdoby.
Bohužel, legendy zastarávají a kdysi úžasné věci s časem postupně odhalují své chyby. Svět Maškarády byl úchvatný, ale byl ohromně svázaný metaplotem, který určoval dění, ale byl mimo dosah hráčů, a všudypřítomnými staršími, kteří postavy omezovaly na každém jejich kroku. Hra byla o příbězích víc svými doprovodnými texty, než systémem - ten byl naopak těžkopádně gamistický a z dnešního pohledu dost složitý a místy zbytečně komplikovaný.
...a tak vzniká otázka, jak vůbec takovou hru hodnotit? Ve své době by měla 5*. Její historický význam pro RPG jako celek jí dává 5*. Ale pokud byste jí dnes chtěli hrát... 3? Možná jen 2? ...a tak dávám kompromisní 4*.
Naštěstí - doslova všechny chyby dávné edice napravila 5. edice. Pokud chcete moderní Vampire, stačí po nich sáhnout.
Pro mě kultovní záležitost
Na tuhle hru i svět mě přivedl manžel, když sme se poznali a naprosto mě to uchvátilo. Od té doby pro mě již neexistují jiní upíři než ti z Masquerade. Naprosto dobrovolně se ztrácím ve všech knižních přílohách :) Pokud by se mě někdo zeptal, jaký svět bych si vybrala byl by to bez okolků tento, pro mě nejlepší RPG všech dob.
Výtečné, inspirativní prostředí
Prostředí VtM je skutečně velice chytlavé. Upírská společnost poskytuje výtečnou herní platformu, protože upíři mohou ovlivňovat politiku a svět lidí na vysoké úrovni, ale zároveň může takovému intrikánskému Ventruovi udělat čáru přes rozpočet namakaný Brujah, který jinak jenom kalí v baru - a i ten Ventrue s ním musí jednat. Motivů k inspiraci je zde skutečně mnoho. Co se mi navíc líbí je, že hra je pevně zakotvena v pravidlech a není nutně jen o storytellingu, i když se tak tváří. (A přitom storytelleři mohou pravidla BÚNO vypustit.) Uspokojeni tak mohou být i hráči zaměrení na taktiku, nejen na příběh. Pravidla nejsou sice zase až tak kompaktní, ale to možná napraví nové WOD.
Taková pihovatá holka
Varování Rona Edwardse. Tahle hra způsobuje trvalé mozkové poškození. K dokonalosti má daleko a svým přístupem k vyprávění a systému mě neskutečně irituje. Ale pokud někoho nejvíc ovlivnilo DrD a jiného DnD nebo GURPS, u mě to byli Upíři. Trvalo mi dlouho, než jsem se tuhle hru naučil hrát, protože v knize si to opravdu nepřečtete, za to si tam přečtete spoustu zbytečných věcí, jako například že jeden útok se může skládat i třeba ze čtyř hodů plnou hrstí desetistěnek. Ale co, je to prostě Vampire a tahle hra vznikala v určité době za určitých okolností. A pořád dýchala DnD na paty, i když hodně z dálky. Stal se z ní kult a svým způsobem po právu. Ne pro systém, ale pro své chytlavé prostředí a skvělou atmosféru. Tahle hra je jako pihovatá holka. Někdo považuje pihy za vadu, ale podle mě jsou stejně pihovaté holky nejhezčí. A potenciál tahle hra opravdu má. I když se k němu musíte dostat zbíječkou přes šestimetrovou zeď. A navíc tam jsou malkaviáni a jám mám pořád ke goth kultuře blízko ;-)
Perfektní hra, perfektní
Perfektní hra, perfektní příručky.