Dungeons & Dragons (5e)

Vložil(a) Ecthelion dne 07.05.2020, 20:00
4
Průměr: 3.9 (37 hlasů)
2014
Aktuální vydání nejznámější a nejhranější fantasy hry na hrdiny

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.

Rodina RPG her

Externí recenze a shrnutí

d20.cz Log 1 = 0 DnD5e v Kostce

Překlad

Přeložený název Rok Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Dungeons & Dragons (5e) 2016 Andy, Arled, ROBOcop, ShadoWWW, Spize Čeština Odkaz

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
5
Hodnota
100.00
Candlekeep Mysteries 2021 Dobrodružství Sborník sedmnácti jednorázových dobrodružství, kdy dobrodruzi řeší záhady
0
Fizban's Treasury of Dragons 2021 Rozšiřující příručka Bestiář a rozšíření věnované ikonické nestvůře D&D – drakům
0
Mistrova nepřítomnost 2021 Dobrodružství Humorně laděný dungeoncrawl v mágově věži s prvky detektivky Čeština
0
Temple of Elemental Evil, the (OAR) 2021 Dobrodružství Revize a rozšíření známého dungeonu v chrámu živelného zla
4
Hodnota
80.00
Van Richten's Guide to Ravenloft 2021 Příručka světa Základní kniha herního světa Ravenloft pro pátou edici D&D
0
Wild Beyond The Witchlight, the 2021 Dobrodružství Sociálně a herecky orientované dobrodružství v pohádkové říši Feywild
0
Beasts & Behemoths: A Young Adventurer's Guide 2020 Četba Zábavná četba seznamující mladé začínající hráče s nestvůrami z D&D

3

Pátá edice DnD je v základu docela dobře funkční hra. Jistě, je to prostě směr erpégéček ve kterém se počítá, že hlavní způsob interakce s herním světem je kostkou, a z většiny má podobu zabíjení zlých ras - ale dá se to při hře bez problému požívat, ten systém v jádru dává smysl, je jednoduchý a nepřeplácaný a těch pár chyb, které tam z historických důvodů zůstaly (e.g. alignment, který už evidentně k ničemu není) se dá snadno ignorovat. Můj hlavní problém je, že materiály pro vypravěče jsou z většiny mizerné, a vážně bych nechtěl být v pozici úplně zeleného gamemastera, který si tohle koupí se slibem, že je to přesně pro něj. Za ty peníze mi to v tomhle přijde hodně málo.

4

Zatímco třetí edice mi připadlá jako racionalnější ADnD, pátá edice mi občas připomíná stará BDnD, avšak v moderním pojetí. Neměl bych problém tento systém doporučit komukoliv, komu by se zachtělo vymlátit par dungeonů.

2

Mechanicky poměrně pěkně vyladěná hra, s marketingem, kterému se daří posunovat RPH hry do mainstreamu. Bohužel má stále až příliš velké těžiště v boji, který je zdlouhavý a nezáživný. Je drasticky rozdíl mezi kompetencí postav v boji a mimo boj a poměrně brzo nastává obrovský powercreep. Takový mekáč mezi RPG.

4

Za mě je tato hra super, ale má z mého pohledu omezení, které jsem si už po prvních 10 odehraných sezeních tak znechutil že mě přestala skoro bavit.

Jinak je, ale velmi dobře zpracovaná a to jak obrázky tak i texty,.Úžasný je překlad této hry který udělali lidé z RPG forum. Což to spřístupnilo i dalším hráčům u nás.

Píši zde své pohledy co podle mě stojí za zmíňku

Výhody:

  • Dobré zázemí materiálů (mnoho a mnoho rozšíření)
  • mnoho povolání a stále se rozšižjí
  • Zajímavé rasy a je z čeho vybírat
  • Některé vychytávky jsou v systému zajímavé (vhoda/nevýhoda)
  • Některé nevýhody dělají hru sice hratelněšjí ale až magalomanskou apostavy na 10 úrovni jsou již obrovsky mocní, ais to byl záměr, ale to se může velice rychle omezet, ale supermany nechce hrát každý.
  • Mnoho aplikací/webů a vyhytávek od komunity asi nejvíce pro jakoukoliv hru.
  • Mnoho pripravených dobrodružství a některé velmi dobé kvality.
  • Vhodné pro začátečníky dá se rychle začít hrát.

Nevýhody:

  • Nevyváženost začátku na1-2 úrovni mužete umřít poměrně snadno a rychle ale později poměrně vyjímečně až nemožnost umřít za běžných podmínek. Když někdo nedělá blbosti.
  • Poměrně brzo umí postavy oživovat, což spíše považuji za hloupost.
  • Schopnosti jsou spíše udělány do šíře a ne hloubky. Fakticky toho postavy za celý život do 20 úrovně moc neumí (ale stačí to na hrní když nepotřebujete velký rozvoj psotavy).
  • je třeba přemýšlet které rozšíření dovolíte ne vše je vyvážřené.
  • Každé povolání +- má nějaké oblasti kde se muže zdokonalovat ale ty se moc nerozšiřují bereš si pak další a další a nakonec umíš skoro všehny.
  • Dlouhodobé hraní a život postavy po dobu 15 levelů je zde komplikovaný a hra na to uplně není stavěná a většina okom jsem slyšel je že hrají kampaně a pak konec a nebo střídají povolání a postavy protože si chtějí něco zahrát... Vše samozřejmě lze upravi a nebo zjednostušit či zrychlit ale pokud bychom se drželi pravidle tak to tak vnímám.
  • Přijde mi že povolání jsou tak nějak ucelené aby všechny poskytovali podobné možnosti až je to jakési uniformní a jednotvání hlavne z pohledu mechanismů.

Výhody a nevýody:

  • poměrně rychlý bojový systém, ale zase si vněm moc nezataktituzjete a nedá se tam dle pravidel hrát moc zajímavých věcí. Dost odtržený od reality.
  • Jednoduchý systém vyhodnocování, na druhou stranu je poměrně hodně postavenna hodu kostkou 1k20 + nějaké menší číšlo ...takže máte 50-70% uspět. Lze zase rychlé, ale trochu nudné. Moc toho nemužeš ovlivnovat a to jak při hře tak při vývoji (Kromě kouzel a magických předmětů).
  • velké množství kouzel které doplňují schopnosti u povolání, ale sposuta ostatních umí to co druzí a tak defakto vznikají takový mutannti vrámci schopností. Ale utčite to muže být výhodou takové množství je pěkné na výběr.
  • Multipovolání - možnost multipovolání dělá opravdu zajímavé kombinace až bych se některých obával a protože se nehraje celý život postavy na určité úrovně a kratší dění si muže naspecifikovat postavu dle požadavků. Obávám se ale že některé kombinac ejsou tak bizardní a nesmyslné že to dává nafrak klasickému pohledu na fantasy. Nekromant klerit druid... atp... 
  • Magické předměty se snaží doplňovat to co chybí ve schopnostech, je jich mnoho předpřipravených což je super a tak je to jednodušší na hraní pro začátek. A vše je na vypravěči, ale muže se zvrhnout a je třeba na to dbát.

Závěr:

Hraje rozhodně dobrá a dá se sní dobře hrát a pobavit se uní. Neprohloupíte když zkusíte, a vydrží asi déle než mě. Také jse co od ní očekáváte. Vrámci její podrpory a možností bych ji doporučil těm co chtějí začít zahrát  ale asi bych u ní nezůstal a koukal i jinde.

5

Vše nejdůležitější v rámci kladů i záporů k této hře už bylo řečeno a sám bych to asi nenapsal lépe.

Mě osobně D&D 5e ale sedla jako ještě žádný jiný systém a díky kvalitním překladům z kostky a nemalé hráčské komunitě u tohohle systému ještě dlouho vydržím!

5

Pokud skutečně neznáte: DnD 5e je (poměrně) jednoduchý, přímočarý a až nečekaně lehký a "rychlý" systém pro hraní hrdinských fantasy příběhů - který je velmi funkční a velmi odolný proti rozbití a snadno přístupný nováčkům. Také to je nejrozšířenější RPG na světě, což znamená ohromnou (spolu)hráčskou komunitu a hromadu rozšiřujících a podpůrných materiálů (zejm. dobrodružství a kampaní), které jsou ve velkém fanouškovsky přeložené do češtiny.

Pokud vás láká žánr, tak neváhejte, lepší budete (minimálně pro začátek) hledat jen hodně těžko (a mezi českými produkty bohužel nenajdete - z těch dobrých jak Zapovězené země tak revidované DrDII jsou žánrem a stylem citelně méně univerzální).

________

A teď seriózně do větší hloubky. DnD 5e je... první skutečně dobře udělané DnD. (3e a dřívější jsem potkal až zpětně, takže netrpím nostalgií ani potřebou dobového uznání). Velká část té kvality je nicméně pod povrchem a pro mnoho lidí zůstává neviditelná podle hesla "co funguje nevnímáš".

5e je "esencí" toho, co v minulosti znamenalo DnD, a spojuje všechny předchozí edice - nejen co do pocitu podobnosti, ale mnohdy i co použití těch nejlepších mechanik, které tyto nabídly (byť mnohdy dál vybroušených moderním stylem - viz např. 5e úprava Vancian magie nebo převod 4e encounter/daily na Odpočinky), stejně jako co do herních stylů, které jim byly vlastní - od OSR po příběhovost. Je tam částečný kompromis - žádný z těch stylů není podpořený na 100%, ale všechny tam jsou a jsou v pohodě hratelné. Velkou roli na tom má i značná modulárnost samtného základu (nastavené Odpočinků, hraní s/bez dovedností, featů, možnost používat manu místo Vancianky aj.) stejně jako jeho poměrně snadná hackovatelnost a house-ruleovatelnost.

NEGATIVA: 5e se snaží být žánrově univerzální, takže mnohým hráčům (Quentine... co tak koukám do ostatních recenzí) může chybět jasné zaměření a 100% "oddanost" a podpora této volbě. Snadná přístupnost, lehkost a jednoduchost znamenaly "snížení hloubky" systému - "rules-mastery" a hledání složitých komb nejsou v 5e nijak moc přítomné prvky.

DnD 5e má určitě velmi rozsáhlou podporu. Což je super. A velká část jí je dobrá - nebo alespoň použitelná/hratelná. Bohužel, neustále se v ní opakují určité problémy (tendence k railroadům, problémy s obtížností střetnutí...) a celkově pro někoho kdo byl zvyklý na standard kvality rozšiřujících příruček např. z nWoDu to... je spíš horší. Za pozornsot stojí, jak celá produkce v posledním roce nabrala velmi politizovanou příchuť a věci začínají být nepříjemně woke na úkor hry samotné (přístup k zobrazení ras z Taši a dál je špička ledovce).

Měl bych i nějakou (rozsáhlou) kritiku z hlediska designování věcí v 5e / pro 5e co do toho jak jsou (ne)uspořádané některé vnitřnosti toho systému - ale to je něco, co trápí designery a na co 99.9% hráčů nikdy nenarazí.

 

4

Základní příručka je rozhodně skvělá, systém je na svůj rozsah a podrobnost poměrně jednoduchý, zapamatovatelný a přitom při čtení nemáte pocit že poslední při strany byla pouhá vata. Když jsem dnd 5e vyděl poprvé nedchl mě fakt, že se do statistik postavy promítne jak povolání tak rasa a minulost postavy. Jednotlivá povolání jsou poměrně dobře vyvážené a dají se sestavit do mnoha funkčních zaměření.

Na problémy jsem spíše narazil až v rozšiřujících pravidlech, Jejichž kombinací můžete dosáhnout něčeho co rozhodně už není zábava, ale nesmyslný boj za číslíčky. Některé doplňující příručky navíc obsahují věci, které rovnováhu postav dost narušují a tak je rozhodně lepší si pohlídat jaké věci ve své skupině používat můžete a které ne.