Prokletá jáma

Vložil(a) Markus dne 14.10.2020, 22:20
1
Průměr: 1 (1 hlas)
2018
Temné vyšetřovací dobrodružství se spletitým příběhem

Postavy po úmorném putování podzimní krajinou dorazí do malinké vesničky Luková. V Krčmě u Hubenýho obra je místní ožrala Vrzal vyzve k sázce, že dobrodruzi nepřečkají tři noci v jeho srubu, kde údajně straší. Družina může pátrat, co je na těch povídačkách pravdy. Odměnou jim má být ideální úkryt před přicházející zimou.

Prokletá jáma je turnajové dobrodružství pro pokročilou družinu, odehrávající se v horách a v podhůří. Točí se kolem podivných událostí, které vygradovaly v nenávist mezi trpaslíky a lidmi. Postavy musí rychle sesbírat dost informací a správně je poskládat, aby dokázali identifikovat příčinu toho všeho a zabránit nejhoršímu.

Určeno po hru
Kategorie produktu

1

Budu fér a budu ignorovat degradaci Zřícího na jakousi mana-junkie démonickou socku (prostě si představme, že to vlastně není Beholder).

(Mimochodem je fakt zábava sledovat, jak se Dračí hlídka ve své propagaci neustále křečovitě negativně vymezuje vůči DnD - ale použít ke své propagaci cool obrázek Zřícího, tzn. archetypálně a originálně DnD monstra, na přebal a do dobrodružství, na to jim je DnD dobrý.)

Tuna zbytečného balast textu. Kdo skočí na 1-stránkové shrnutí na str. 9 (!) vůbec o nic (!!) nepřijde. Co je horší - na dalších 15 stranách toho vlastně nic moc navíc dalšího nenajde.

Celé to je psané jako "soutěžní" dobrodružství (plnění railroad questu na části) ze "staré školy" (stará Mistrovství v dračáku atp.) - a trpí to všemi jejich problémy. Je to naprosto přímočaré, v podstatě místy až křečovitý railroad a jak už u takových bývá zvykem, člověk zakopává o hromadu samoúčelných nelogičností daných línou logikou "tady je potřeba aby X, tak prostě X".

Místo toho aby rady pro GM byly v duchu "pokud postavy ještě neví, že...", tak tam jsou jen konstatování "touhle dobou už postavy mají vědět, že...". Super. Na konci jsou nějaké použitelně vypadající přehledy, ale nejsou tam vůbec žádné staty (pro žádný systém - 1. ukázkové dobrodružství pro Dračí hlídku, super.)

A na závěr sebe-oslavná óda o tom, že takovéto sepsání dobrodružství je "velká výzva" a test "mistrovství ve vypravěčství" a v "literárních dovednostech" - no, pokud to tak je, tak autor v obojím propad.

------------------------------------

Popravdě mám dilema, jak to hodnotit. Jako take&play to je v podstatě nepoužitelné - i kdyby to někdo ostatoval a doplnil systémovými poznámkami (pro aspoň nějaký systém - čistě pro možnost srovnání a snadné konverze), tak to pořád bude křečovitý railroad který vlastně nenabízí žádné zvláštní zábavné momenty. V tomhle směru jasná 1*.

Jako čistý námět (tj. samotná zápletka) to ve skutečnosti není špatné. Problém je, že by to bylo potřeba rozpracovat a rozvést a to v takové míře a takovým způsobem, že byste to museli v podstatě postavit celé od základu (těch 25 stran textu v tom prakticky nepomůže). V tomhle směru bych tomu solidní 2* i dal.

...ale když se Tirus jako autor nebojí označit toto dílo za "mistrovský test vypravěčství a literárního umění", tak si tu hodnotící laťku nastavil sám.