Pathfinder (2e)

Vložil(a) Markus dne 30.05.2021, 22:25
5
Průměr: 5 (1 hlas)
2019
Druhá edice hrdinské fantasy RPG kladoucí důraz na pestré pravidlové možnosti

Druhá edice světoznámé fantasy RPG hry, která klade důraz na taktický boj a komplexní systém umožňující detailní rozvoj postavy, vymýšlení kombinací, pravidlovou optimalizaci. Hra je tradiční, založená na kombinací ras (elf, trpaslík, goblin...), povolání (alchymista, bojovník, čaroděj...), úrovní a spousty speciálních schopností.

Druhá edice vychází z víc než 20 let aktivního vývoje a předkládá všechna pravidla potřebná ke hře v jedné 600stránkové knize. Zatímco první edice byla oficiálně založená na systémovém jádru d20, ta druhá už se od něj odchyluje. K hlavním změnám patří přehodnocená ekonomika akcí, přepracovaný systém zdatností (už nejsou jen ano/ne, ale mají různé stupně) nebo nový systém klíčových slov, která se aplikují skoro na všechno. Hra je rozdělená do třech herních režimů (setkání, průzkum a odpočinek), z nichž každý má jiná pravidla a schopnosti postav se v nich můžou chovat různě.

Rodina RPG her
Svět
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Grotto magazín Kastelán Recenze: Pathfinder Second Edition

5

Tato edice vyřešila mnohé neduhy, které DnD hry trápily velmi dlouho.

Všechna čísla jsou na jedné škále a tedy vzájemně porovnatelná. Už žádné separátní tabulky pro zlodějinu, útoky magií, útoky zbraněmi apod. Obzvláště ten, kdo si prošel peklem tabulek DrD+ ví, o čem mluvím.

Největším plusem této edice je jednoznačně systém 3 akcí a čtyř stupňů úspěchu.

Pravidla jsou o dost komplexnější než DnD5e, ale přesto je soubojový systém jednodušší a hlavně zábavnější.

Hra je postavena modulárně, takže de facto si z nich může GM vzít jen to, co potřebuje a postavit si hru jako stavebnici.

Základ pro vyhodnocování DC je formule stat+hod d20 vs stat+10. Tímto se vyřeší VŠECHNY checky ve hře ať už házíte atletiku proti reflexu nebo lhaní proti všímavosti. Když DC překonáte o 10 je to kritický úspěch, když podhodíte o 10 kritický neúspěch. Kritický úspěch je 2x tak lepší než obyčejný úspěch a neúspěch 2x tak horší než obyčejný neúspěch. Velmi elegantní řešení a časem se vám zažije pod kůži.

Velmi vybalancovaný systém magie ve kterém jsou kouzla, která potenciálně mohou bořit zápletky GM pod tagem neobyčejná a vzácná. Takové kouzla lze získat jen přímou interakcí vaší postavy v herním světě (pokud se dané kouzlo hodí GM do krámu) a nelze si je volně vybírat jak z katalogu.

Dlouhotrvající a mocná příběhová kouzla spadají nyní do kategorie rituálů, které mají sesílací dobu hodinu až několik dní a vyžadují většinou spolupráci celé družiny nebo pomoc odborných NPC. 

Všechna pravidla včetně monster z bestiářů jsou volně na internetu k dispozici, stejně tak i výborný software na tvorbu postav Pathbuilder 2e.

Nevýhodou je, že základní příručka je psána poměrně strohým jazykem a mohla by být čtivější a lépe organizovaná. Doporučuji se učit spíše z elektronických zdrojů, kde jsou všechny odkazy rozklikávací a odpadne vám tak složité listování a dohledávání v knize.

Gamemastery Guide je výborná kniha sama o sobě, ať už se rozhodnete hrát Pathfinder 2E nebo jinou edici DnD.

Já jsem zaměřením historik, takže se čtením nemám problém. Pokud vám dělá problém přečíst si noviny, tak tato hra asi nebude pro vás to pravé ořechové. 

Pokud ale máte rádi zajímavý taktický boj, široké možnosti tvorby postav, snadnou modularitu herního systému a svět s bohatou historií  a neodradí vás větší počet stran, tak mohu Pathfinder 2E jen doporučit.