Vaults of Volokarnos / Volokarnovy katakomby

Vložil(a) Markus dne
4
Průměr: 4 (4 hlasů)
2021
Úvodní dungeon pro Basic D&D – vyhánění orků z katakomb za středomořským městem

Nedávno se ve stísněných putykách a mezi vinnými stánky Arak Brannie roznesla zpráva, že u severních břehů ostrova – kde se mezi houževnatými křovinami, háji olivovníků a tklivými rozvalinami zašlých časů pohybují už jen pasáčci se svými ovcemi –  byli spatřeni orkové.  a tak znepokojení patricijové z městské Rady nechali okamžitě vyhlásit, že kdo orky vykouří, tomu bude dovoleno ponechat si jejich poklady. A když se k lupu připletou i starodávné mince z dávných hrobek? Nepříjemné otázky ohledně takovýchto podružností tentokrát nikdo klást nebude…

Vaults of Volokarnos (česky vyšlo jako Volokarnovy katakomby) je začátečnické dobrodružství pro Basic D&D a od něj odvozené retroklony. Jedná se o dungeon – komplex pohřebišť, do kterého pronikli orčí pašeráci a jiné živly – situovaný do prostředí se středomořským (post-římským) laděním. Dobrodružství si klade za cíl demonstrovat principy popsané v Basic D&D, používá tedy náhodné generování, výchozí nepřátele, magické předměty a poklady ze základní příručky, řídí se vodítky pro tvorbu dobrodružství... a ukazuje, jak je možné spojit je ve funkční celek. Zároveň slouží jako „školicí“ dobrodružství pro nové hráče, které ovšem není zjednodušené. Jeskyně má dostatečný prostorový rozsah (52 popsaných lokací), aby vznikal prostor pro taktizování, a zároveň má nekompromisní obtížnost i vysoké odměny.

Jako bonus obsahuje na závěr jednostránkový popis přístavního města a jednostránkový zárodek pobřežního světa inspirovaného Dalmácií.

Původně vyšlo samostatně pod názvem Volokarnosz Sírkamrái jako úvodní dobrodružství pro maďarský retroklon Kazamaták és Kompániák, později vyšlo v anglické verzi v 9. čísle zinu Echoes from Fomalhaut. V roce 2022 vyšel český překlad adaptovaný pro Old-school Essentials.

Český překlad je prvním dílem série K. O. S. – Knihovnička old schoolu.

Kategorie produktu
Vydavatel

Překlad

Přeložený název Přeloženo Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Volokarnovy katakomby 2022 Jiří „Markus“ Petrů Mytago Čeština Odkaz

Je obsaženo v těchto produktech

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Echoes From Fomalhaut #09: Beyond the Gates of Sorrow 2022 Zine s úvodem do světa The Twelve Kingdoms a dvěma dobrodružstvími

4

Jiné Melanovy moduly mám raději – z tohoto je myslím příliš znát, že vznikl především za pomoci náhodných generátorů. Jako úvodní modul pro OSR hraní ale funguje velmi dobře – nabízí pasti i vyjednávání, hádanky i boje, magické i velmi těžké poklady, frakce, nelineární cesty. Ti vše ve stísněném prostoru katakomb. I tak většina obyvatel má v katakombách své místo a s jedním napůl přimhouřeným okem můžeme ekologii dungeonu považovat za funkční.

Modul jako možnou motivaci postav pro cestu do podzemí uvádí pátrání po orcích, ve skutečnosti to ale není vůbec nutné: dorbrodruzi by mohli jít hledat jednu z mnoha hrobek (tak jsem to udělal v naší kampani já), ztracené kupce nebo staré lázně, myslím ale, že prozkoumávání dungeonu může vcelku dobře fungovat i bez vnější motivace.

I přes úvodní větu jsem s modulem spokojený. Funguje, dal nám zábavu na dvě sezení, a to hráči prohledali nanejvýš jeho dvě třetiny.

Kdyby vás zajímaly zápisy ze sezení, najdete je zde a zde.

4

Předem se sluší říct, že jsem si modul překlopil do Zapovězených zemí a postavy neměly za úkol vyhnat orky, ale najít Volokarnovu osobní zbraň a lebku jeho šíleného čaroděje (v originálním modulu není, umístil jsem ji do severovýchodní krypty s hamižnými trpaslíky).

Dále jsem musel předefinovat hodnotu pokladů (ZZ to mají jinak) a poslední úpravou bylo snížení šance na náhodné setkání na hodnotu 1 z 8 (souboje v ZZ nejsou tak elegantně rychlé jako v OSE).

Co se mi na Katakombách líbilo:

  • pestrost překážek (plamenné sochy, otočné pilíře, nebezpečné sarkofágy, magnetismus, hrabiví trpaslíci atd.)
  • ve vzduchu se vznášející hrozba Bruta Orkokrevného (postavy k němu po debatě s orčí stráží cítily respekt, aniž by ho vůbec viděly)
  • nelineární mapa, takže postavy mají na výběr, kam dál
  • výskyt dvou frakcí, především kultisté matematici mě zaujali víc než málo

Kde jsem cítil rezervy:

  • pro Vypravěče dost "naňahňaný" popis místností, ale jelikož to sám při psaní popisů svých modulů dělám, nemůžu si stěžovat moc .
  • občas příliš obecný popis, například u křišťálových soch mi chyběl aspoň jeden řádek popisu ohledně jejich "přísnosti", která určí, co postavám ještě dovolí a co už ne, podobných míst bylo víc. Vypravěč pak musí improvizovat víc, než by po přidání jedné krátké věty musel.
  • zarazilo mě, že jediná možnost, jak se dostat do Volokarnovy krypty, bylo zvednout ultratěžké dveře. Kdyby je postavy nedokázaly zvednout, výprava by skončila zklamáním (je fakt, že jsem to hrál v ZZ, v OSE možná existují nějaká otevírací kouzla)
  • paradoxně hustota obsahu, měl jsem strach, že nedokážu uhlídat vše, co může hrát při rozhodování hráčů roli (šíření hluku a světla, tajné stěny se skrývajícími se příšerami, zaseklé a nezaseklé dveře, náhodná setkání, pasti atd.). Prostě bylo těch místností na mě moc, takže to spíš vypadá na rezervy Vypravěče. Ale víc "cross linků" bych uvítal.

Hodnocení:

Momentálně hodnotím za 3.5 hvězdy, ale protože postavy nenavštívily ani Brutuse, ani centrálu matematických kultistů, o slušnou porci zábavy jsme určitě přišli. Doufám, že sem postavy ještě zavítají a modul dostojí čtyřem hvězdám, které jim nakonec dávám.

4

Výborné začátečnické dobrodružství postavené na dvou principech:

  1. Dodržet postupy pro tvorbu dobrodružství popsané v základní příručce, použít výhradně „standardní“ nestvůry, kouzla, magické předměty atd. ze základní příručky bez jakéhokoli nového obsahu a zároveň ukázat, že i „standardní“ dobrodružství nemusí být nudné.
  2. Vytvořit plnohodnotné oldschoolové dobrodružství se vším všudy, které nebude žádný zjednodušený tutoriál pro prostomyslné, ale hodí hráče rovnýma nohama do vody a dá jim plnohodnotný zážitek.

Volokarnovy katakomby jsou tedy záměrně klasické, standardní dobrodružství – ostatně co může být standardnějšího než vymlacování skřetů v dungeonu –, ale Melanovi se přesto podařilo udělat unikátní dungeon, který přestože využívá jen standardní postupy, náhodné generování a katalogový obsah, je vynikající. Skřetí pašeráci, kultisti chaotické matematiky, hamižní trpaslíci, fontánky s divnými efekty, důmyslně schované zelené hleny, magnetické sarkofágy, tajné chodby umožňující přepadnout nepřítele, schované poklady... tohle je učebnice OSR.

Dobrodružství zároveň hráče nešetří, není to tutoriál na jednoduchou obtížnost. Naopak, je to hardcore Ironman už od prvního levelu. Protože jak jinak se chcete učit než tím, že si užijete pořádnou, poctivou a nešizenou hru?

Nechci se opakovat, tak jen odkážu na recenzi na svém blogu, kde je mnohem, mnohem víc slov.

EDIT: Po čase degradováno na čtyři hvězdy. Je to velmi dobré, ale Melan má i věci skutečně excelentní, tak to potřebuju nějak odlišit. Volokarnos je trochu bržděný tím, jak se omezuje jen na nejobyčejnější, katalogový obsah ze základní příručky.