Labyrinth Lord

Vložil(a) Bajo dne 19.01.2011, 15:44
4
Průměr: 3.5 (2 hlasy)
2007
Klon první edice Dungeons and Dragons

Labyrinth Lord je klon Basic Dungeons and Dragons. Cílem systému je zprostředkovat co nejautentičtější zážitek počátků RPG tak, jak jej někteří pamětníci dnes interpretují. Jedná se o klasické, dobrodružné fantasy, plné nebezpečí a pokladů, kde se překážky a nepřátelé překonávají spíše dobrou přípravou a lstí, než přímou konfrontací. Zároveň ale systém nabízí povolání s různými schopnostmi a možnostmi.

Hry existuje v různých variantách. Pro hru totiž vyšla i rozšíření / alternativní pravidla, která ji mění na klon jiných edic:

  • Klasický výchozí Labyrinth Lord (2007) odpovídá revizi Basic D&D od Toma Moldvaye, známé jako B/X. 
  • Original Edition Characters (2008) je příručka popisující alternativní pravidla a tvorbu postav tak, aby hra odpovídala úplně první verzi Gygaxova D&D známé jako White box.
  • Advanced Edition Companion (2010) je rozšiřující příručka, která přidává možnosti postav a pravidel z první edice Advanced Dungeons and Dragons 
  • Advanced Labyrinth Lord (2018) je kompilát dřívějších základních pravidel a Advanced Edition Companion do jednoho svazku.
Rodina RPG her
Designér
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
5
Hodnota
100.00
Slumbering Ursine Dunes 2014 Dobrodružství Minisandbox popisující menší oblast inspirovanou slovanskými mýty
0
Anomalous Subsurface Environment: Dungeon Levels 2 & 3 2012 Dobrodružství Další úrovně pro „gonzo“ sci-fantastický megadungeon ASE
5
Hodnota
90.00
Barrowmaze 2012 Dobrodružství Klasický megadungeon staré školy s tematikou pohřebiště a nemrtvých
0
Anomalous Subsurface Environment: City of Denethix and Dungeon Level 1 2011 Dobrodružství Megadungeon v ujetém stylu „gonzo“, zasazený v podivném sci-fantasy postapokalyptickém světě
4
Hodnota
75.00
Shadowbrook Manor 2011 Dobrodružství Nevážné dobrodružství v roztodivném domě mága

3

Labyrinth Lord a Swords & Wizardry jsou neznámější „retroklony“ - tj. hry, které pouze přinášejí učesaná pravidla starých edic v poctivé formě, aniž by do nich cokoli doplňovaly. Jsem chronicky neschopný je mezi sebou odlišit, a tak jsem se šalamounsky rozhodl napsat k oběma stejnou anotaci!

Obě hry se trochu liší v tom, které edice klonují, a proto se i mechaniky v drobnostech liší, ale je to fakt jedno. Asi málokdo z nás řeší rozdíly mezi původním D&D a Basic D&D. Obě hry taky existují už asi třináct let a za tu dobu vyšly v různých variantách, které do základu přidávají obsah z jiných starých edic (včetně Advanced), čímž se rozdíly ještě víc stírají. Je to v zásadě jedno, na kterou se podíváte, akorát si rozmyslete, jestli se chcete dívat na stručný základ (= jednoduché), nebo na některou z rozšířených (a tím páde delších) variant se spoustou nových povolání atd. Varianty jsem popsal v anotacích. Pocitově se mi asi víc líbí Swords & Wizardry – přijde mi, že mají lepší sazbu a „líp se čtou“.

Každopádně: staré D&D popsané v přehledné a dostupné formě, takže chápete, co na té hře bylo zábavného, a můžete ji i hrát. Vyžaduje to ale, abyste chápali oldschoolovou mentalitu, jinak asi nepochopíte, proč postavy nemají skoro žádné schopnosti a nemůžete si udělat nějaký build ani vymýšlet komba. :) Pro mě osobně jsou tohle v základu nejlepší varianty D&D, protože jsou jednoduché a neodvádějí pozornost někam, kam ji nechci.

Velká plus retroklonů ve srovnání s moderními, streamlinovanými hacky jsou: (a) jsou „quirky“, obsahují divná pravidla a minisystémy, což jim sice ubírá na eleganci, ale přidává na charakteru; (b) obsahují procedury např. pro dungeon crawl nebo náhodná setkání, které z pozdějších her často zmizely, ale jsou fakt důležité, (c) jsou to kompletní hry. Obsahují všechno, včetně příšer, kouzel, pravidel pro Dungeon Mastera, pravidel cestování, pravidel světla... prostě komplet hra. U nových minimalistických hacků často narazíte na to, že mají jen ústřední mechaniku, takže stejně budete muset nahlížet do některého z retroklonů, abyste z něj vykradli "obsah".

Nicméně... pořád je to historie a tyhle hry jsou v lecčem překonané. Atmosféricky je to generické D&D, kouzla i příšery jsou pofidérně nudné a viděli jste je milionkrát, některá pravidla jsou spíš opruz (zatížení, haha) a jiná se sice dají přehlížet, ale nemístně mě iritují (nesmyslné ceny předmětů). Magie je všední a vesměs nudná, kouzelné předměty jsou katalogové +1 sem, +1 tam, léčivé lektvary a svitky s kouzly... Pokud jste hráli třeba Baldur's Gate, tak to znáte. Ostatně právě z tohohle vznikly dnešní (nejen) videoherní tropy. Akorát už se to trochu omrzelo. Je to prostě návrat do sedmdesátých let naší hobby, se vším všudy. Silně doporučuju znát i vyzkoušet, ale jsou už zajímavější hry.

Labyrinth Lord i Swords & Wizardry jsou překonané a plně nahrazené hrou Old School Essentials (OSE), která dělá totéž (čistý retroklon), ale mnohem stručněji a přehledněji. K OSE mám stejné výhrady ohledně překonaných mechanik, ale neváhal bych je hrát: je to prostě funkční nostalgie. Dnes v zásadě není důvod hrát LL nebo S&W, OSE je jejich plná náhrada.

V oblasti retroklonů pro mě ale vítězí Lamentations of the Flame Princess, což je v jádru stejná hra, ale zbavená nesmyslů a prohnaná optikou funkčního designu. Má lepší dílčí mechaniky, nemá byrokracii, má lepší kouzla a atmosféru, prostě líp drží pohromadě.

4

Další z řady retro klonů starého DnD. Podle mě, spolu se Sword and Wizardry asi nejdostupnější a nejvíce podporovaný. Existuje ve třech verzích, z nichž každá se odkazuje na konkrétní revizi ODnD (viz anotace). Obecně pro ni platí to, co pro většinu podobných retro klonů. Proto spíše srovnám základní rozdíli se SnW: Neobsahuje ascending AC (tedy počítání obrany a zásahu odpovídástarým edicím, které pro dnešní hráče může působit trochu neintuitivně. Nevýhodou LL možá trochu je, že pokud nehrajete klasického LL (odpovídajícího B/X), ale pozdější AEC nebo Original Characters, potřebujete stejně základní LL, kvůli některým věcem. Zejména při hraní OC to může být trochu bizarní, při hraní AEC, alespoň z počátku je zase matoucí, co se má kde hledat. Někomu to možná nebude vadit, ale pro to ja asi trochu mínus. Preferoval bych jednotlivě a samostaně použitelné verze pravidel. Další rozdíl oproti SnW je zachování rozšířeného seznamu záchraných hodů. Zpracování srovnatelné se SnW, asi záleží dost na zvyku, nelze řící že by jedno bylo objektivně lepší. Na každém se mi líbí něco jiného. Osobně bych dal přednost spíše LL ve verzi Original Characters, ovšem kdyby byla použitelná samostatně, takhle je to pro mě remíza se SnW - Core Rules. Jinak obecně platí to, co jsem psal již u hodnocení SnW, včetně hodnocení (tedy i to, že pokud vás daný styl neslovuje, hvězdičku uberte).