Končina

Vložil(a) PetrH dne
2
Průměr: 2 (4 hlasů)
2014
Nový český systém na bázi fantasy a steampunku

Končina je česká hra kombinující prvky steampunku a fantasy. Odebrává se ve světě Arbora, do něhož portálem mezi dvěma planetami vtrhli záhadní nepřátelé, kteří přinesli vyspělé technologie, jako jsou vzdušné koráby, vlaky nebo jednoduché palné zbraně, čímž narušili dosavadní harmonii mezi původními obyvateli – lidmi, elfy, trpaslíky a dalšími rasami. ​Ve světě zdevastovaném válkou si hráči můžou zvolit jednu stranu a zapojit se vleklého konfliktu, anebo se prostě jen snažit přežít.

Hra využívá vlastní systém pravidel založený na kombinaci základních vlastností s dovednostmi a vyhodnocování hodem desetistěnnou kostkou (k10).

Hra byla dostupná volně ke stažení. Autoři plánovali pravidelné aktualizace a rozšiřování obsahu, později plánovali celou hru předělat do enginu páté edice Dungeons & Dragons (2014), ale nakonec ji zcela stáhli z internetu.

5

Ale svět mám vážně rád. Nevím, přijde mi že všichni jsou ublížení z témat, ale myslím si že i do RPG a fantasy toto patří. Komunismus je něco co by se dle mého mělo probírat. A když DM nastíní Bolmir tak že z toho jde husí kůže, je to spíše zastrašení než propagace. To samé i s otrokářství u víl a jejich využíváním k prostituci. Myslím si že GOT nám ukázalo že dokáže i hnusný svět mít krásný příběh (hnusný ne že by se mi nelíbil, ale spíše prostředím). Já osobně Končinu jako svět uznávám a moc rád v ní hraji.

1

Končina... Končina je UČEBNICOVÝ Dunning-Kruger s přidanou třešničkou schopnostmi nepodložené arogance a realitě neodpovídající přefouklé ego bubliny. A kdyby nebylo všech ostatních failů a pokračující snahy autorů stát se celebritami výměnou za nic, tak by to bylo i tragikomicky vtipné.

Co bylo slíbeno? Miliarda věcí. Super-dokonalá moderní pravidla, rozsáhlá podpora, web s veřejnými články i s tržištěm článků a materiálů od autorů i fanoušků za mikro-transakce, mobilní aplikace, rozšíření... a nevim co všechno dalšího, autoři měli prořízlou hubu a řídili se heslem že slibem nezarmoutíš.

Co bylo dodáno? Naprosto mizernej systém. Web s tak nějak funkčním fórem a asi třema nic moc článkama. Setting s pedofilní estetikou, obhajobou znásilnění, victim-blamingem atd. Bez prdele. Po uzpozornění to autoři dlouho obhajovali (bla bla umění... záměr...). Po letech to přiznali a na donucení potenciálního vydavatele (!) stáhli, s jakousi jakž-takž omluvou. Ladislav Karpianus jako hlavní autor ale prokazatelně nepochopil, co bylo špatně a docvaklo mu to až o roky později po x-tém vysvětlení (viz diskuse na RPG F). ...nic jim nebrání tvářit se, že nic, a dál v tomto světě (proškrtaném o to nejhorší) hrát své streamované hrané.

Jo, sorry, ten systém. 1k6 prostá házečka proti cílovýmu číslu s dovednostma. Nic zajímavýho - a i tak to zvládli udělat rozbitý. Potom co zjistili že nemají na to to opravit si zavolali na pomoc někoho z komunity. Pak to vzdali. Pak přešli na DnD 5e, o kterém původně tvrdili, že jim naprosto nevyhovuje.

Jakože - jestli si řikáte, že to přehánim, protože z tohodle by vám bylo blbě - nepřehánim, má vám z toho bejt blbě. Mnohým už bylo.

(oh, jo, má to hezkou grafiku - nalili do toho prachy a nějakej ilustrátor odved dobrou práci. Koho to v kontextu výe uvedeného zajímá.)

1

Hodnoceno na základě přečtení

Pravidla Končiny jsou horší než u her starých dvacet let, hráčům i GMmovi (zde Strůjci) hraní spíše ztěžují než aby jim pomáhaly. Samostatná kniha nepoužitelných a zbytečných dovedností je nejlepším příkladem. Svět Končiny pak kromě hromady nudné a nesmyslné historie obsahuje některé velmi kontroverzní věci, které bych nechtěl spojovat s RPG obecně, natož s hrou pro hráče od dvanácti let.

1

Slibovali nám špičkový design, zábavu, interaktivitu, silná slova a sebe hodnocení na začátku padala a stále padají různé vybělené radostné marketingové žvásty. Téměř nikdo to neviděl před vydáním, pak se ukázalo první pdf a ze slibovaného porsche byla vidět octavia. Po nastoupení a přečtení už jsme seděl ve 120. Nedokážu si představit s tímto jezdit. Mě osobně (a je to můj soukromý názor) se vůbec herní pojetí nelíbí. Nemám za zlé silné cítění drd základu. Ale mám problém s tím nezkutečným balastem. Čekal bych u rychlého startu něco jako pdf alespoň s archetypovou(ymi) postavou (ami) něco jako půl elf, dvě tři varianty postavy, dovednosti, zbraně, ukázka osudu. Dovednosti jsou chaos, pravidla na mě působí jako slepení drd, stínu meče, hrdinů fantasy, hrdinů světů, voidu... Jak si s tímto jako začínající hráč poradí? Rozhodně považuji tento produkt maximálně za demo, nikoliv špičkově vybroušený domácí klenot....