Svitky hrdinů

Vložil(a) Nordoslav dne
5
Průměr: 4.7 (12 hlasů)
2022
Česká fantasy hra založená na mechanikách PbtA

Svět je plný tajuplných míst. V podzemí se skrývají tajemná podzemní města zwargů ozářená slunečními věžemi. Pod hladinou oceánu se skrývají chrámy, ve kterých vodní elfové uctívají Matku z hlubin. Duchové prastarých hor sní o dobách, kdy jejich žilami proudilo žhavé magma.  Staré kosti draků po staletí šíří auru moci, měnící vše živé, čeho se dotkne. Je na tobě, abys tento svět pro zkoumal. Jsi dobrodruh a objevitel. Hrdina. A toto jsou svitky s tvým příběhem.

Svitky hrdinů jsou česká fantasy hra na hrdiny postavená na moderních mechanikách systému Powered by the Apocalypse. Snoubí v sobě prvky vyprávěcích i tradičních her. Dobrodružství jsou silně příběhová, ale neztrácí klasický „dračákovský“ feel. Svitky se zaměřují hlavně na tzv. hexcrawl a sandboxový styl hry, mají v sobě mechaniky pro cestování a jednoduchý management zdrojů.

Postavy jsou zde tvořeny takzvanými svitky. Na začátku si vyberete jeden svitek ras a dva svitky dovedností (během hry můžete získávat další), což umožňuje velkou variabilitu postav. Ras je osm a dovedností celkem dvacet, od tradičních, jako je lovec a šermíř, přes elementalisty a divostrůjce až po nezvyklé, jako jsou měňavci nebo dřevotvární. Svitky určují startovní vlastnosti, výbavu i dovednosti, další můžete získat plněním úkolů nebo prozkoumáváním světa.

Veškerá pravidla používají sjednocenou mechaniku 2k10 + vlastnost, takže naučit se pravidla je snadné a do hry můžete naskočit během pěti minut.

Svitky hrdinů jsou dostupné ke stažení zdarma.

Externí recenze a shrnutí

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
5
Průměr: 5 (1 hlas)
Hodnota
100.00
Podivuhodná setkání na cestách 2024 Rozšiřující příručka 26 náhodných setkání, snadno zapojitelných do každé fantasy kampaně. Čeština
0
Bez hodnocení
Šest dnů na šestihran 2023 Dobrodružství Sborník sedmi unikátních lokací - hexů vytvořených v rámci tvůrčí výzvy. Čeština

5

Svitky jsou specifické PbtA a rozhodně nebudou sedět každému, je to unikátní mix weird a hrdinské fantasy, kde jsou improvizace a jednoduché materiály použitelné rychle u stolu králem. Kde se situace často dají vyřešit jediným hodem, který má velice často nepředpokládané následky a kde si postavu poskládáte jak lego. 

  • Nahrazují základní PbtA hod (2d6) za kostky s větší granularitou (2d10) což má pár výhod od d100 tables až po to, že +1 není zas takový bonus jako v klasickém PbtA a tak je tam víc prostoru na různé čachrování (třeba v mechanice Situace)
  • Playbooky vyměňují za modulární systém svitků rodů a povolání, které jde poměrně volně míchat mezi sebou, kombinovat a tím vytvářet více či méně originální kombinace. (K těm se ještě dostanu) 
  • Situace je ukazatel toho, jak dobře si vedete (většinou v boji), je to pool, ze kterého se dají čerpat bonusy a poměrně chytré řešení jak i víc gamistickým hráčům ukázat že na "narativní pozici" záleží. 
  • Zajímavější věci se dějí v momentě, kdy se začneme dívat na prolnutí mechanik a příběhu/žánru, v čemž je ostatně PbtA velice dobré. 
  • Svitky překvapují i mě jako vypravěče. Každý hod totiž má u sebe napsáno co se stane, když se hod nepovede a možnost "nestalo se nic" prakticky neexistuje. Hra tak velice rychle jde z předpokládaného směru kamsi úplně jinam poté, co divoká magie promění všechny zbraně v průběhu boje na vodu, nebo se naštvaní duchové země rozhodnou zatarasit vchod kterým skupina původně měla v plánu pokračovat dál. 
  • Vlastní cestu Svitky volí nejen u pojetí mechanik, ale i u klasických fantasy tropes. Půlčíci jsou zde pořád orientovaní na domov a pohodlí, jen místo toho aby byli usedlí na jednom místě, berou si svůj domov s sebou kamkoliv jdou a narážejí na nové zajímavé věci. Trpaslíci žijí pod zemí v jeskyních, ale jsou prosvětlené slunečním světlem které sem přináší složité konstrukce zrcadel a krystalů Slunečních věží, které jsou důležitou součástí jejich kultury. A Elfové zde představují jednotlivé živly a tak máme větrné elfy kteří nosí dlouhé šály do kterých sepisují příběhy svého klanu a vodní elfy, kteří uctívají Matku z Hlubin a mají takový lehce Lovecraftovský feel. A nejlepší na tom je, že všechny tyhle věci se propisují do mechanik, a tak elfové nejsou jen přeskinovaný lidi se špičatýma ušima. 
  • Hrdinský žánr se sem propisuje hlavně poměrně silnými a odolnými postavami, ale ne moc a určitě jsou postavy míň odolné než třeba v 5e. Postavy jsou ale opravdu mocné když na to přijde. A s velkou mocí tu přichází velká zodpovědnost, díky tomu, že neúspěch neznamená "nic se nestalo" ale spíš "něco se strašlivě podělalo", tak si s sebou každý nepovedený hod nese daň. Zranění zde trvají poměrně dlouho a nejsou příliš jednoduchá na léčení. Postavy toho tak hodně vydrží ve smyslu jen tak neumřou, ale zranění jsou relativně častá a jsou cítit. 
  • Nord sice říká, že má rád ve svých hrách tak 20% boje ku zbytku, ale i tak jsem v tom hrál i s více combat orientovanými hráči a více combat orientované sessions a pravidla obstála i v nich, ba co víc, aktivně pomáhala k tomu abychom se bavili. Pokud vás ale boj nebaví, můžete ho opět vyřešit jediným hodem a pravidla vás v tom podpoří, granularita je čistě na vás. 
  • K tomu všemu přidejte volný, sandboxový svět (Svitky jsou dělané hlavně na hraní hexcrawlu a součástí pravidel je návod na stavbu vlastního hexcrawlu), ale zároveň výbornou kompatibilitu s předpřipravenými dobrodružnými místy do jiných systémů (Obzvlášť OSE a obecně OSR scéna, kde i převod monster je velice jednoduchý, paradoxně mi přijde snažší konvertovat monstra z OSE do Svitků než do 5e).  
  • S vysokou kompatibilitou se pojí i poměrně jednoduchá hackovatelnost, celý systém je modulární, je to skládačka a některé části (koukám na tebe, inventáři), nebo dokonce celé Svitky rodů a povolání se dají úplně vypustit a hra stále poskytne plnohodnotný zážitek. Implementace nových Svitků povolání, nebo Svitků rodů je pak ve stylu plug&play. V době kdy toto hodnocení píšu je hra ve verzi 0.7 a už teď se ukazuje že komunita umí vytvářet docela slibné homebrew. 

 

Abych to shrnul, Svitky mi uhranuly a ikdyž jsem já, nebo moje skupina měli nějaké přípomínky k jednotlivým mechanikám (například striktně dané otázky na tah Zkoumám a vyzvídám). V momentě kdy by po mě někdo chtěl abych mu odvedl hrdinské fantasy, nejspíš bych nešáhl po ničem jiném.  



 

3

Jedna hra s předprodukční verzí pravidel znamená, že toto hodnocení je dočasné, do vydání finální verze.

Moc mi nevyhovuje zvýšení číselných rozsahů proti jiným PbtA hrám, které ve mě už od začátku vyvolaly minmaxové sklony (a během hry se ukázalo, že jsem si - jako obvykle - zvolil nevhodná čísla). Tahy mé postavy bylo poněkud náročnější použít, nebo v nich uspět. 

Takže zatím dávám střední hodnocení s tím, že tahle hra má rozhodně potenciál k rozvoji a mohla by být tou, po které sáhnu, když bych si chtěl zahrát fantasy postavu.

 

5

Ač po jedné jediné testovací hře, kdy jsem měl ještě skvělého vypravěče a spoluhráče, dávám plný počet. Bavil jsem se výtečně. Dostal jsem hru, která rychle plynula a nebyla zdržována sáhodlouhými hodinovými souboji. Většina situací šla řešit roleplayingem s minimem používání kostek. A přesně tak to mám rád.

PS: A ty možnosti tvorby postav jsou už v základu parádní. Jestli dobře počítám, tak je tam 3800 možných kombinací (no vlastně ještě více, protože v rámci svitků dovedností lze u některých provést další výběr). Skutečná výzva pro každého Munchkina.

5

Už jsem dvakrát měl čest hrát Svitky Hrdinů, a musím říct, že to byly jedny z nejzáživnějších her, co jsem hrál. Pravidla jsou dost jednoduchá, a hrát se dá i bez velkých znalostí pravidel když se to někomu nechce číst. Tvorba postavy je také jednoduchá a dost zajímavá. Možnosti kombinování svitků je dost, a nikdy jsem se necítil jakože by tam toho bylo až moc. Jediná špatná věc na téhle hře je, když končí.

Celosrdečně bych jí doporučil ať už zkušeným hráčům, tak i nováčkům. Rollování tam je tak akorát, a hodně věcí je zanecháno fantasii, což je perfektní. Když to takhle píšu tak se cítím, jak kdybych psal milostný dopis, ale Svitky Hrdinů jsou fakt dobrý, a zaslouží si každý kompliment. Tak to ani nevadí.

Doporučuji na 100%.

5

Svitky hrdinů mne překvapili svou jednoduchostí a modulárností. Nepotřebujete mraky kostek stačí vám 2d10 a přečíst si cca 30 stránek formátu A5. Což bude přínos až vyjdou knižně, nebude to bichle jak blazen ale knížka, kterou hodíte do batohu a můžete ji vzít kamkoli s sebou. Hra samotná svižně ubíhá boje jsou rychlé intuitivní hodíte kostkama plus vlastnost která se k dané akci nejvíce hodí. žádné počítaní akcí prostě buď útočíte nebo se bráníte. Fakt mě tento systém okouzlil a těším se na další hru :)

5

Všechno, co si Svitky hrdinů dávají za cíl, plní výborně. Snadno naučitelný, ale ne zbytečně mělký systém, který výtečně podporuje hexcrawlový průzkum divočiny v kratších až středně dlouhých kampaních. Nejzábavnější částí Svitků pro mě byla tvorba postavy, která vzniká kombinací tří svitků (dvě povolání a jedna rasa), a možnost relativně snadno zpřístupnit si svitky další. Mnohá povolání a dovednosti působí netradičně neotřelým dojmem, takže je radost z nich vybírat a také s nimi hrát!

5

Svitky hrdinů sú postavené na jednoduchej mechanike hodov doplnenej o modulárnu tvorbu postáv pomocou "zvitkov". Každý zo zvitkov reprezentuje určitý archetyp a obsahuje popisné texty, zvláštne schopnosti i spôsoby ako takáto postava postupuje po úrovniach. Hráč si takto vyskladá z niekoľkých zvitkov svoju postavu a má všetky špecifické pravidlá priamo pred sebou. Pre game mastra to znamená, že vie, čo má očakávať a nemusí počítať so špeciálnymi pravidlami z iných zvitkov.

Hra generuje veľa, často nečakaného, herného obsahu sama, takže je skôr vhodnejšia na voľné sandboxové hranie, ale dá sa v nej zvládnuť aj klasický OSR modul, hoci je možné, že príbeh sa začne odkláňať od koľají, po ktorých game master plánoval  postupovať :)

5

Svitky Hrdinů jsou systém, který mi učaroval hned u první hry, po které jsem veděl, že tohle musím odvést i pro své hráče. Kombinace volnosti a velkých možností spolu s jednoduchostí jsou nespornou výhodou tohoto systému. A ač jsem nepříjemnou shodou náhod nestihl vysvětlení pravidel před mou první hrou, tak jsem neměl problém systém pochopit a začít hrát bez zaučení.

Svitky Hrdinů mohu doporučit a doporučil bych je s klidným srdcem komukoliv, koho zajímá fantasy nebo baví hry na hrdiny. 

Hranost 23
65