Black Hack, The

Vložil(a) Markus dne
4
Průměr: 3.9 (7 hlasů)
2016
Minimalistický oldschoolový hack D&D s modernizovanými pravidly

Velice minimalistický a optimalizovaný oldschoolový hack Basic Dungeons & Dragons. Stará pravidla nejen kopíruje, ale místy je i zjednodušuje a upravuje. Většina hodů tak funguje podhazováním základních vlastností, hra používá mechaniku výhod a nevýhod jako D&D 5e a co nejvíc hodů je řešeno tak, aby házel sám hráč, nikoli GM. Zdroje se počítají abstrahovaně pomocí „spotřebních kostek“. Celkově klade hra důraz na maximální minimalismus.

Původní verze hry vyšla v roce 2016. Po úspěšném Kickstarteru vyšla v roce 2018 lehce učesaná, ale výrazně rozšířená druhá edice. Zatímco pravidla samotná mají stále jen kolem 30 stran, ve druhé edici přibylo zhruba 90 stran doplňujících herních materiálů, jako jsou příšery, pasti, poklady, jeskyně a různé další.

Rodina RPG her
Autoři

Externí recenze a shrnutí

5

Áno, The Black Hack pôsobí minimalisticky. Áno, nemá mnoho obsahu.  A to sú práve jeho silné stránky a to prečo je výborný.

Po Black Hacku siahnem keď potrebujem ľahký, jednoduchý systém na one-shoty a/alebo keď chcem predstaviť nových hráčov do sveta RPG. Kombinuje moderný RPG dizajn, s prvkami ako výhoda/nevýhoda, s dôrazom na hráčsku kreativitu a improvizáciu, charakteristickú pre old-schoolový prístup. Stále sa pri tom drží tradičného k20 systému.

Pravidlá sú na toľko jednoduché a priamočiare, že je možné ich vysvetliť aj neskúsením hráčom*kam iba dvadsať minúť pred začiatkom hry. Brožúra pravidiel je krátka a stručná, ale exaktná a netreba v nej veľa listovať. Obsahuje všetky základné pravidlá ktoré potrebujete. Systém môžete jednoducho rozšíriť o obsah ktorý vytvorila komunita, od doplňujúcich pravidiel, po ďalšie rasy a povolania.

Zatiaľ som sa nestretol s jednoduchším a prístupnejším systémom, ktorý je zároveň dostatočne robustný aby umožňoval kvalitný zážitok z hry. Pre mňa jednoznačný top light-weight systémov.

3

V OSR kruzích se traduje, že každý si nakonec napíše svoji verzi Đ&Đ. A já s tím 100% souhlasím. 

Každý dává důraz na něco jiného, něco jiného by vystřihl, něco se mu nehodí do žánru etc. Black hack bohužel působí přesně takhle: jako domácí hack. Místy dělá Đ&Đ funkčnější, jednotnější, ale místy přidává nemotorné nebo nesympatické věci, které budou hodně záviset na osobním stylu.

Jinými slovy; pokud se vám Black Hack perfektně netrefí do vkusu, bude pro vás snazší vzít OSE nebo Knave a udělat si hack vlastní. 

3

V rámci snahy najít si pro sebe "ideální" OSR hack jsem se začetl do Black Hacku... a odcházím nezaujat, až znuděn.

Black hack je vysoce optimalizovaná, streamlinovaná, abstrahovaná verze D&D, a to tak moc, že postrádá jakýkoli charakter. Mechaniky jsou jednoduché a dozajista elegantní, ale nemají variabilitu, hloubku, atmosféru... nic. Mám podobný pocit, jako když dostanete do hry nějakou stolní eurogame – tohle je opojení elegantní mechanikou, ale bez tématu, čistá abstrakce.* Tohle je hra vycházející z myšlení těch lidí, kteří už desítky let piplají, jakou přesně kostkou budou házet, a rozpočítávají přesné pravděpodobnosti, aby vytvořili ultimátní systém (ne "hru", ale fakt jenom "systém"). Je elegantní, to určitě... ale nijak mě neinspiruje.

*S tím rozdílem, že eurogames mají komplexitu, díky které jsou zábavné, zatímco Black Hack je primitivní... abstraktní a primitivní zároveň – co se na tom dá hrát?

Četl jsem druhou edici, kde jsou jednoduchá pravidla doplněná milionem různých náhodných tabulek a generátorů (jeskyní, krajiny, NPC...), které tomu dávají aspoň nějakou užitečnost, která Black Hack odlišuje od bahna jiných abstraktních minimalistických systémů. To je fajn. Akorát i ty generátory postrádají atmosféru, jsou jednoduchoučké až primitivní a můj dojem z nich je *zíííííív*

Vlastně nevím, k čemu je Black Hack dobrý. Na kampaň to není, protože absence jakékoli hloubky a variability se musí rychle omrzet. V zásadě to může být dobrá sranda, když chcete představit RPG někomu, kdo nikdy nehrál, nebo když si chcete zahrát nějakou jednorázovku a nechcete si osvojovat komplexnější pravidla. Chápu... jenomže i pro ty případy existují minimalistické hry, které aspoň mají nějakou atmosféru. Black Hack je šeď.

Upřímně bych radši hrál nějaký obyčejný retroklon.

4

Pokud chcete videt, jak ma vypadat jednoduchy, ale vysoce funkci a hratelny system, tak Black Hack je ta spravna volba. V cele knize neni ani slovo navic, ale neni to na ukor obsahu - naopak. Black Hack destiluje hratelny obsah a evokativnost.

Samotny system je osekany a abstrahovany, ale neni to na ukor hratelnosti - naopak, prisel s mnohym, co pozdeji prevzali dalsi. Neni to kazdeho salek kavy, ale je to brutalne funkci. Misto mereni vzdalenosti jsou tady proste typy vzdalenosti (blizko, stredne, daleko), usage die pro zasoby a dalsi. System je podhazovaci d20 system s jednotnou mechanikou. DM si nehazi vubec - hazi si jenom hraci. Monstra jsou definovana jednim parametrem - Hit Dice.

Cele pravidla jsou delane formou "vezmi a hraj" - popis povolani je zaroven denik a hra vas vede za ruku. 

Cast pravidel skonci driv nez se nadejete a pak prichazi vetsi cast knihy - cast pro DM. 

A ta je jeste lepsi. Random tabulky na vsechno, co kdy budete potrebovat. Jak si vytvorit vlastni hexcrawl (a rovnou prazdna mapa na vyplneni). Generator jeskyne. Generator nahodnych NPC. Generator cen, protoze ceny vsude na svete nejsou stejne.

A bestiar. Jeden z nejlepsich bestiaru, co jsem videl. Evokativni a pouzitelny. Nehraje si na prirucku mladeho skauta v zoo. U monstra je tam jenom strucny popisek, zadne encyklopedicka hesla, cim se zivi a jak vypada jeho pelech a jakou ma dobu rije. Ne - ale jsou tam nahodne tabulky pro dana monstra -  v jake situaci je najdete ("hibernuje/stopuje korist/pozira nejakou inteligentni bytost") a s cim ("hromadou mrtvol/pokladem/tajemnym klicem").

Vsechno je podrobeno tomu, aby minimem textu davalo co nejvic funkcnosti. Tahle hra vam nerekne, ze krava buci a smrdi jako krava, tahle hra vam nabidne nastrel bizarni zapletky s kravou a zplozencem pekla.

Hra se nebere uplne vazne a uziva si bizaru. Neni to hra o reseni filozofickych problemu.

Nic ale neni dokonaly.

Je to minimalisticky system. Na vyssich urovnich neni uplne vybalancovany. Seznam kouzel je spise konzervativni a nudny - je z nej citit snaha to nacpat na jednu stranu a skoro se zda, ze pocita, ze ho doplnite. Je tam malo prikladu skutecneho hrani - hra pocita s tim, ze uz RPG hrat umite.

Nicmene musim zopakovat zacatek tohoto textu - pokud chcete videt minimalisticka, ale plne funkcni pravidla, tak tohle je ono. Zaroven, pokud chcete neco s duchem stareho DnD a B/X DnD, ale zaroven aby to melo principy moderniho designu a moderni ficury, tohle je ta spravna hra.

EDIT: Zpetne stahuju hodnoceni na ctyri hvezdicky. Black Hack je vysoce funkcni hrou se zabavnymi generatory, ale pet hvezdicek chci rezervovat vecem jako DCC, ktere podle me jsou naprosto revolucni a skvele ve vsech ohledech. Black Hack stale zustava sympatickou hrou, nicmene generickou a spis jako zaklad k vasim hackum a projektum nez standalone vec.

5

Více takových jednoduchých systémů! Žádné chození kolem horké kaše, prostě stará dobrá oldschoolovka jak má být. Hráči se nemohou schovávat za skilly, featy a podobné pravidly definované serepetičky. Deník postavy na řádek, tady máte kostky a hurá do jeskyní!

A to všechno podtržené k20 systémem.