Dračí doupě – Pravidla pro experty – Postavy 1.6

Vložil(a) Markus dne
3
Průměr: 2.3 (10 hlasů)
2002
Pravidla DrD pro 16. až 36. úroveň a epická dobrodružství ohromně mocných hrdinů

Pravidla pro experty jsou pokračování základních pravidel pro hru Dračí doupě. Navazují na Pravidla pro začátečníky a Pravidla pro pokročilé popisují pokyny pro hráčské postavy na 16. až 36. úrovni. Hrdinové cestují po celém kontinentu, pracují pro ilumináty, rozmlouvají s draky a možná i zakládají vlastní panství. Na stará kolena hloubají o smyslu existence, hledají nesmrtelnost a ve volném čase zasahují do Světového konfliktu. Závěrečný svazek série je vlastně už jen sborníkem dodatečných schopností, kouzel a magických předmětů, ale jádro pravidel už nijak nerozšiřuje.

Jako jiné základní příručky pro DrD, i pravidla pro experty: postavy se dělí na Průvodce hrou a Příručku Pána jeskyně.

Verze 1.6 z roku 2002 je verzí poslední. Jedná se o završení vývoje a celkové zahlazení všech iterativních změn, které hra za více než deset let vývoje prodělala. K hlavním odlišnostem patří:

  • Především přidání velkého množství upřesnění, vysvětlivek a jasných pokynů, aby pravidla byla mnohem méně jednoznačná a jasně rozhodovala většinu situací.
  • Dále drobná vyladění schopností prakticky všech povolání. 
  • Přibyla rozsáhlá kapitola o vývoji postav, pojednávající o tom, jaká dobrodružství je možné zažívat na vysokých úrovních.

Tato verze Pravidel pro pokročilé je určená k používání s Pravidly pro začátečníky 1.6 a Pravidly pro pokročilé 1.6.

Samostatně ještě vyšla Pravidla pro experty: svět (1.6), která popisují samostatný systém budování a rozvoje panství a bitev armád.

Určeno po hru
Kategorie produktu
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

3

Experti měli přinést nové rozšíření a další možnosti, ovšem to se stalo jen velmi mlhavě a spíše jen doplňují PPP o nové a silnější efekty a zvyšují čísla.

Zamě to není zase tak špatné, hral jsem na nich a vedl také řadu let a pokud chcete hrát ostříleného válečníka který prošel mnoha boji a nebo kouzleníka který již vlastní vlastní věž v královském hradě muže být hra zajímavá.

Třeba: z pohledu mechaniky přináší pro válečníka možnost v rozšířeném bojovém systému možnost vlemi detailně provádět finty. Najednustranu to muže být zdlouhavé ale pokud máte rádi detaílní souboje, tak vás to může bavit. 

Bohužel ostatní povolání kromě kouzelníka v souboji zůstvávají defakto stejná a alchymista a zloděj jsou v těchto pravidlechještě méně použitelní než předtím, al ene každý chce fajtit a stačí mu jak sešle zemětřesení na pronásledovatele či zloděj jako sico zasáhne svými sítěmi, aby protivníci ztatili motor.

Dalo by se zde určitě udělat více, ale nebyl záměr tvořit ještě další členění oborů neboť v té době bylo velmi nepředpokládatelné, že by někdo toto hrála tak to že to zůstalo jen u menšího rošíření a mistrem jsi se stal tím, že jsi už toho uměl tolik a ne pomocí nových rozšíření povolání.

Například kouzelník a jeho vymýšlení kouzel, sice je to komplikované, ale určitě je to něco sco doplňuje pokračování toho co začalo na expertských/mistrovských úrovních. je škoda že toto nemají všechny povolání.

Nic nového se nám tam nepodařilo vymyslet, aby to nebylo přeplácané a spíše se pravidla zaměřili na to aby koresponovali a vyvažovali schopnosti mezi ostatními postavami.

Za nevýhody považuji:

  • mechanismus k6+ který je dost nestabilní (smrt muže projít jen náhodou).
  • nevyváženost postav v rámci použitelnosti ve skupině, některé povolání jako druid, pyrofor, sico, lupič… což je už v PPP
  • Propojení jednoho povolání s běžnou/vzácnou komoditou magické předměty považuji za chybu a zbytečnou díru v systému. zde se projevuje ještě více. Neboť to co si vyrobí alchymista (kromě artefaktu) si mohou sehnat ostatní psotavy zakoupení či výměnou za službu či oddanost)
  • Stále zůstává jako v PP statický rozvoj postav bez velké možnosti to nějak ovlivnit.
  • Některé věci a schopnosti jsou dále jako v PPP nepoužitelné v průběhu celého hraní (druidské schopnosti ...).
  • Poměrně náročnější počítání v souboj (zde se počítají další bonusy dle situace protivníka zbraně atd… ) to vše muže pak značně zpomalovat hru. Jako v PPP.

 

Za pozitiva považuji:

  • dotažení některých málo použitelých schopností dopoužitelného stavu (Mág - ovládnutí a stoupenci, sico).
  • Nemožnost měnit vlastnosti a systém tvorby postavy ač je jednoduchý tak je moc statický.
  • Poměrně široký popis ohledně dalších činností pod širým nebem.

Toto nepovažuji za ni + či – ale stojí za to to sem napsat:

Rozšířený bojový sytém jsme dříve také bral jako super věc a defacto takové šachy, ač dnes v uspěchané době nikdo moc nechce většinou hrát dlouhé souboje a je to šup šup a jedeme dál…

Můžete si podle něj zahrát a někomu to může připadat jako super zábava, ale myslím si že takových lidí asi dnes moc není. Velké souboje armád a nebo lodní boje mohou pak zabrat i 4-6 hodin na vysokých úrovních. Ale nemohu zase říct, že by to nebylo zábavné.

Nemám zalost všech zahraničních  sytémů abych mohl říct zda některý by toto v tomto rozsahu umožňoval a tak pro mě to z aurčitých okolností stále zůstává systém který je hratlený ač vyžaduje více pozrnosti a znalostí.

Je pravdou že mechanismy nejsou zde sladěny do jedoho a je jich vícero a tak vůči moderním systémum jsou být kostrbaté.

 

2

Narozdíl od Pravidel pro Pokročilé (PPP), které se snažily přinést nějaké progresivní koncepty a myšlenky a hru skutečně rozvinout... pravidla pro experty nic nenabízí - jen víc bonusů a další seznamy kouzel a lektvarů. Hra se nemění, nerozvíjí, nerozšiřuje, jen všichni posilují. 

Původně jsem chtěl napsat, že tady je vidět, že s PPP narazilo DrD na hranici svých mžností - jenže to není pravda. Nudnost PPExperty je úzce provázaná s naprostou příšerností pravidel pro Svět. Pravidla pro Svět neměla nikdy vzniknout. PPExperty měla být pravidly pro Svět z hlediska samotných postav. TO by byla ta jedna věc, která by DrD posunula zase dál, otevřela nové možnosti, učinila celou hru mnohem zajímavější - a zajistila jí i o dost lepší statut mezi současnými hráči, myslím. Bohužel, to se nikdy nestalo.

Těžko říct proč. Možná, protože neexistovala žádná západní předloha pro takový koncept. Možná, protože autorům došel dech - nebo tým ztratil své kreativce. To se už asi nikdy nedozvíme. Ale je to škoda.

3

Začínali jsme na něm ze starších asi všichni a hrál jsem ho fakt spoustu let. Nakonec jsem se od něj odvrátil ani ne tak kvůli chybám a zastaralému designu, ale protože mi přišlo ohrané a stále stejné. Přesto stále svou hratelnost pořád má a lze ho klidně doporučit i nováčkům. Za mě je to dokonce i lepší hra než DrDII, o DrD+ nemluvě. Navíc je i přes ukončenou podporu pořád široce dostupné, má ho schované kdekdo. Takže za mě dobrý :)

1

Experti sice nepřicházejí s žádnými vlastními radikálními pravidly a mechanikami – je to vlastně jenom sborník doplňujícího obsahu –, ale jinak následují zhoubnou designovou filozofii „víc čísel a výpočtů je líp“, nastolenou v pravidlech pro pokročilé. Výpočty, čísílka, všudypřítomná právničina a milion výjimek a upřesňujících pravidel všeho. Zapomeňte, že od DrD existuje cokoli jiného než začátečníci, a budete šťastnější člověk.

Své dojmy jsem shrnul v recenzi po 20 letech.