Hluboko v divočině vybudovali dva bývalí dobrodruzi Rogan a Zelligal tvrz Quasqueton, vytesanou z kamene služebníky a skřetími otroky. Dlouho sloužila jako jejich sídlo, než dobrodruzi zahynuli, údajně ve velké bitvě proti barbarům za horami. Teď je jejich tvrz opuštěná a říká si o vykradení. Troufnete si vstoupit?
B1: In Search of the Unknown je úvodní dobrodružství pro postavy na 1. až 3. úrovni. Jde o specifické pojetí jeskyně, která má začínajícího Dungeon Mastera naučit tvořit si jeskyně sám. Modul tak dává mapu jeskyně s kompletně popsanými místnostmi, až na jednu věc – nestvůry a poklady. Ty si má Dungeon Master rozmístit sám a tím se učit přípravu dobrodružství.
Dobrodružství později vyšlo i jako součást sborníku B1–9: In Search of Adventure (1987).
Existuje remake a rozšíření pro D&D 5e v rámci kombinovaného dobrodružství Into the Borderlands.
Je obsaženo v těchto produktech
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Into the Borderlands (OAR) | 2018 | Dobrodružství | Remake dvou známých začátečnických dobrodružství ze začátků D&D | ||
![]() |
Dungeons & Dragons Basic Set (Holmes) | 1977 | Základní pravidla | První inkarnace základních pravidel Basic Dungeons & Dragons |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Rady dobré, dobrodružství ne
Na modul se dá pohlížet dvěma způsoby:
1) Jako na dobrodružství určené začínajícímu DM i začínajícím hráčům k plnohodnotnému odehrání. Proto obsahuje vágně načrtnutou historii místa, proto se snaží, byť ne zcela důsledně, popisovat původní funkci každé jedné místnosti, proto radí DM, aby nestvůry a poklady rozmístil nenahodile, s rozmyslem.
2) Jako na širokou sbírku motivů, jež DM může ve vlastním dobrodružství použít. V těsné blízkosti se tak nacházejí pasti a tajné chodby, bazénky naplněné neznámými tekutinami, iluze zdí i pokladů, falešné schody, ožívající sochy, teleportem propojené identické místnosti, bludiště, tři různé způsoby propojení pater (studna, schody, propadlo pasti), velmi drahé, ale zároveň extrémně těžké poklady... A do toho tabulky: samozřejmě zvěstí a náhodných setkání, ale taky generování pokladů, obsahu nádob v alchymistické laboratoři a ve skladišti nebo charakterových vlastností družiníků. Jak konkrétně s těmito prvky naložit už modul spíš jen naznačuje a sám úplně dobrým příkladem nejde. A o jakémkoliv chování nehráčských obyvatel mlčí úplně.
Naopak další velká část modulu, rady sudímu i hráčům, jak hru vést a hrát, není vůbec špatná. Zdůrazňuje pozici sudího jako nezávislého moderátora, jehož rolí není hráče porazit. Měl být spravedlivý a respektující, jeho prvním zájmem by mělo být poskytnout hráčům náročnou, avšak zábavnou hru. DnD je hra o hráčských interakcí a volbách, na něž má DM reagovat. Sudí je odpovědný jak za sledování herního času (a to i mezi jednotlivými návštěvami dungeonu, ten žije i bez hráčů!), tak za tempo hry. A tak dále. Některé z těchto rad jsou sice trouseny jaksi mimochodem, uprostřed dlouhých odstavců textu, ale jejich platnost trvá a nováčkům užitečný jistě byly.
A tak zatímco při nahlížení na modul přísně prvním způsobem si víc než hvězdičku nezaslouží, s přihlédnutí k bodu dva ho přeci jen hodnotím lépe. Za první pohled jedna hvězda, za druhý pohled tři hvězd, dávám dvě. (A psát toto v roce 1979, šel bych patrně o hvězdu výš.)
(Hodnoceno na základě přečetení.)
Výuka fantastického realismu
Tohle dobrodružství mělo nové gamemastery učit, jak vypadá dungeon a jak v něm vytvořit dobrodružství. Činí to tak, že před gamemastera dá napůl slepou mapu dungeonu (obsahuje tvary a popisy místností, avšak nikoliv nestvůry a poklady), pár instrukcí, jak mapu zaplnit a zbytek už nechá na něm. Tomu odpovídá i "příběh" na pozadí, o dvou mocných hrdinech, kteří podzemí zbudovali a pak bídně zhynuli a jejich dungeon zůstal opuštěný. Dungeon samotný je pak "fantasticky realistický" - je v něm veškerá infrastruktura, kterou jeho obyvatelé asi kdysi potřebovali k životu, včetně kuchyní, nocleháren a záchodů ... až to vlastně ani není hezké a víc to připomíná návštěvu opuštěného vojenského ležení ze skutečného světa, než fantastické podzemí.
V praxi v modulu těch návodných textů, jak dobrodružství skutečně tvořit, zas tolik není - vše je necháváno na "rozhodnutí gamemastera". Instrukce "Tady máš tabulku 25 monster, něco mezi 16 až 20 z nich umísti do podzemí" bych neoznačil za návodný text. Na druhou stranu úplně marné to také není - mnohem víc prostoru zabírají návody, jak hru v takovém dungeonu vlastně vést, jak si dělat poznámky, jak rozhodovat za nestvůry a pod. A ty jsou (s přihlédnutím na dobový styl hry a zkoumání slepých uliček) provedené celkem obstojně. Skoro bych se nebál říct, že v tomhle modulu je obsažená (dobová) moudrost a vysvětlení procedur pro PJ, která starých verzí DnD tolik chybí v samotných pravidlech.
Celkově je to ale - jako většina starých klasik - spíš historická kuriozita. A tím, že je to polotovar k dodělání, vlastně i není moc hratelná bez kvanta další přípravy (nehodnotím novější předělávku pro 5E) a sáhněte po ní jen tehdy, pokud opravdu chcete za každou cenu rekonstruovat historii. A smiřte se s tím, že jestli z toho vykřešete nějakou zábavu, bude to spíš dílo náhody.