Nejnovější edice jedné z nejstarších herních sérií. Call of Cthulhu přenese hráče do alternativní verze 20. a 30. let dvacátého století, světa založeného na díle H. P. Lovecrafta. V roli novinářek, profesorů a stovky dalších běžných povolání, ze kterých okolnosti udělají vyšetřovatele paranormálních jevů, zkoumají mimozemské entity, temné kulty a monstra, ze kterých smrtelník šílí.
Hra dlouhou dobu existovala ve víceméně nezměněné podobě. 1. až 6. edice Call of Cthulhu vycházely už od roku 1981 a přinášely vždy jen drobné úpravy. Nová 7. edice navazuje na jejich tradici, taky používá systém Basic Role-Playing, ale po dlouhé době přináší výraznější úpravy pravidel (např. mění škálu základních vlastností, přehodnocuje dovednosti...). Přesto zůstává víceméně kompatibilní a umožňuje snadnou konverzi doplňků a scénářů z předchozích edic.
Se svými předchůdci sdílí hlavní motivy a zaměření pravidel. Postavy, vyjádřené především procentuálními dovednostmi, jsou křehké a snadno umírají. Systém příčetnosti – která postavám ubývá, jak čelí mimozemským hrozbám nebo se střetávají s okultními silami – vede k duševnímu úpadku a šílenství. Nově se ale snaží „šílenství“ vykreslovat citlivěji. Už postavám nepřisuzuje stereotypní duševní poruchy, ale pojímá šílenství spíš jako ztrátu kontroly nad postavou a propadání zvráceným ideologiím. V podobném duchu nakládá s jinými kontroverzními tématy počátku 20. století, jako je rasismus, šovinismus, jiné formy diskriminace nebo kulturní apropriace. Přestože jednotlivé produkty svět nijak nepřikrášlují a s problematickými tématy otevřeně pracují, zároveň se snaží vyhýbat stereotypům a dbají na citlivé, inkluzivní znázornění různých kultur nebo diskriminovaných skupin.
Pravidla vyšla ve dvou základních příručkách. Keeper Rulebook popisuje samotná pravidla, herní svět, kouzla a nestvůry. Investigator Handbook je příručka pro hráče, obsahující především možnosti pro tvorbu postavy a popisy povolání a dovedností.
Hra rozeznává dva základní „herní režimy“. Jednak je to „klasický režim“ představený v základních příručkách – obtížnější, drsnější a často vedoucí k šílenství postav. Vedle něj byl v rozšíření Pulp Cthulhu (2016) představen odlehčenější „pulpový režim“, který umožňuje hrát dobrodružství v odlehčenějším, filmovém a především shovívavějším duchu.
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Arkham | 2024 | Příručka světa | Popis legendárního města Arkham jako prostředí pro vyšetřovací kampaně | |||
Alone Against the Static | 2023 | Sólo dobrodružství | Sólo dobrodružství o rozpadajícím se manželství... v hlubokých lesích | |||
Regency Cthulhu | 2022 | Příručka světa, Dobrodružství | Adaptace Call of Cthulhu do austenovské Anglie na počátku 19. století | |||
A Time to Harvest | 2021 | Dobrodružství | Vyšetřování hororových záhad v divočině Vermontu | |||
Cults of Cthulhu | 2021 | Rozšiřující příručka, Dobrodružství | Sborník kultů pro Call of Cthulhu z různých historických období + tři scénáře | |||
Keeper Tips | 2021 | Četba | Sborník rad a tipů pro vypravěče v Call of Cthulhu | |||
Alone Against the Tide (2. vydání) | 2020 | Sólo dobrodružství | Sólové vyšetřování záhad jednoho městečka u jezera |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Solidní konzervativní systém
CoC není žádný revoluční systém, jádro je jednoduchém k 100 podhazování hodnot, k tomu využívá oblíbenou mechaniku výhod a nevýhod a krom pár maličkostí je to vlastně všechno. Pravidla
Na jednu stranu tomu chybí hloubka mechanik, na straně druhé je to přesně, to co v hororu oceňuji. Méně mechanik, více atmosféry. Pravidla, žánr a očekávaný styl hry tady jdou hezky v ruku v ruce. Pro hororové jednohubky sice lepší systémy, ale CoC je v kramflecích silné i u delších her, kde postavy postupně šílí.
Dalším plusem je nepřeberné množství modulů, které pro CoC vyšly, systém se ke své 7. edici nezměnil a s minimem práce do něj jdou zrecyklovat veškeré moduly, které za cca 40+ let jeho existence vyšly.
+ Jednoduchost
+ Solidní funkční systém
+ Množství herního materiálu
- Nic co bychom jinde neměli
System 1/5 (opravdu slabe…
System 1/5 (opravdu slabe bez vyvoje postav)
Pribehy 4/5 (halda skvelych pribehu ke koupi).
Celkove 3/5
Mysteriózní kvalita
Není divu, že je CoC největším konkurentem D&D - z pohledu srozumitelnosti pravidel i pro prvohráče nemá příliš konkurenci a nabízí plejádu příběhů, které jsou díky zpětné kompatibilitě (víceméně) k dispozici nezávisle na edici (s takovým katalogem prověřených a otestovaných herních scenářů z různých období, ve kterých lze hrát, nemusí mít žádný Keeper obavu, že by mu došly nápady).
A když má člověk chuť na trochu dobrodružnější a hrdinštější hru, zapojí pravidla Pulp Cthulhu a rázem může jako Indiana Jones boxovat s nácky a neohroženě bojovat s prastarým zlem v duchu šestákových románů.