Dungeons & Dragons (Basic)

Vložil(a) Markus dne
3
Průměr: 2.5 (2 hlasů)
1977
„Začátečnická“ větev staré dobrodružné fantasy hry D&D, s jednoduššími pravidly

První výraznější reedice nejstarší hry na hrdiny, ve které hráči zažívají dobrodružství ve fantasy světech. Hra vznikla jako zjednodušení původních Dungeons and Dragons, které byly vyhlášeně nesrozumitelné a musely se šířit osobním zasvěcením. Přepracované Dungeons & Dragons (později označnované jako „Basic“) byly původně zamýšlené jen jako školicí produkt – předpokládalo se, že hráči po zaučení přejdou na „plnou verzi“ v podobě původního D&D nebo AD&D (které ho později nahradilo). Jednodušší hra si ale získala značnou popularitu, takže vydavatel ji později doplnil i pravidly pro vyšší úrovně a definitivně tím rodinu D&D rozdělil na dvě linie, jednodušší Basic D&D a pokročilejší Advanced D&D, které desítky let existovaly vedle sebe jako příbuzné, ale odlišné hry.

Oproti svému „pokročilému“ bratříčkovi je Basic D&D lehce odlišná hra. Má podstatně jednodušší pravidla, například nerozlišuje rasu a povolání (celkový výběr povolání je: bojovník, kouzelník, klerik, zloděj, trpaslík, elf, půlčík), má jen pár kouzel, jednoduchý soubojový systém. Hra se drží minimalistického duchu co nejméně pravidel a improvizace – v kontrastu s linií Advanced, která se vydala cestou početnějších, pravidel a simulac. Tato jednoduchost zajistila linii Basic dlouhověkost. Když po přelomu tisíciletí vzniklo hnutí old school renesance, které se obrací k tomu, jak se „RPG hrávala v počátcích“, často se inspiruje právě touto volnější linií Basic spíš než jejím simulačnějším bratříčkem Advanced.

Pravidla Basic D&D vyšla v pěti inkarnacích nebo restartech:

  • 1977, Basic Set (editor J. Eric Holmes) – Původní verze Basic D&D s pravidly jen pro 1. až 3. úroveň. Tehdy se ještě myslelo, že hráči z ní budou přecházet na AD&D.
  • 1981, Basic Set (editor Tom Moldvay) + Expert Set (editoři Zeb Cook a Stephen Marsh). Když se ukázalo, že někteří hráči nechtějí přecházet na AD&D, byla v této inkarnaci, označované podle dvojice krabic jako „Basic/Expert“ nebo „B/X“, doplněna pravidla od 1. po 14. úroveň, čímž definitivně vznikla samostatná herní linie oddělená od AD&D.
  • 1983 až 1986, Basic + Expert + Companion + Master + Immortals (editor Frank Mentzer) – Série pěti krabic, označovaná jako „BECMI“ přináší pravidla pro teoreticky nekonečné množství úrovní, kdy na 36. úrovni končí „mistři“ a začínají „nesmrtelní“. Za zvýraznění stojí pravidla pro správu panství a bitvy armád, představená v krabici Companion
  • 1991, Rules Cyclopedia (editor Aaron Allston) – Reedice předchozí verze „BECMI“ v knize, ale s vypuštěním závěrečného dílu „Immortals“. Pravidla jsou pojatá jako referenční dokument a obsahují i představení světa Mystara. Vyšla k nim i zjednodušená začátečnická krabice s pravidly jen pro 1. až 5. úroveň, nazvaná The New Easy-to-Master Dungeons & Dragons Game („Black Box“).
  • 1994, The Classic Dungeons & Dragons Game – Krabice, aktualizovaná verze „Black Boxu“, tedy začátečnických pravidel pro 1. až 5. úroveň. V téhle inkarnaci už pro hru nevyšla pravidla pro vyšší úrovně.

Edicí Basic se v mnohém (včetně rozdělení příruček) inspirovala první česká RPG hra Dračí doupě.

Rodina RPG her
Vydavatel

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Echoes From Fomalhaut #09: Beyond the Gates of Sorrow 2022 Zine s úvodem do světa The Twelve Kingdoms a dvěma dobrodružstvími
4
Průměr: 4 (4 hlasů)
Hodnota
80.00
Vaults of Volokarnos / Volokarnovy katakomby
Volokarnovy katakomby
2021 Dobrodružství Úvodní dungeon pro Basic D&D – vyhánění orků z katakomb za středomořským městem Čeština
5
Průměr: 5 (1 hlas)
Hodnota
100.00
Art & Arcana: A Visual History 2018 Četba Ilustrovaný průvodce historií a vývojem Dungeons & Dragons
0
Bez hodnocení
Voyage to Plague Island 2010 Dobrodružství Modul, ve kterém dobrodruzi po ztroskotání prozkoumávají tropický ostrov
0
Bez hodnocení
Classic Dungeons & Dragons Game, the 1994 Základní pravidla Pátá a poslední inkarnace základních pravidel Basic D&D
0
Bez hodnocení
Night Howlers 1992 Rozšiřující příručka, Příručka světa, Dobrodružství Příručka pro hraní lykantropů v Basic D&D a světě Mystara
0
Bez hodnocení
Atruaghin Clans, The 1991 Příručka světa Země klanů a kmenů inspirovaných kulturami Amerických Indiánů

2

Asi nejlepší ze "starých" edic DnD.

Už je dostatečně dobře zpracovaná, aby se podle toho dalo hrát a zároveň ještě nenabobtnala do nesmyslné složitosti. Procedury dungeoncrawlu jsou čisté a jednoduché a mají potenciál vytvářet zajímavé situace a ozvlášťnovat i velmi tupě nadesignovaná podzemí. Souboje svižné a přitom mají jistý taktický aspekt a hra neháže moc klacků pod nohy. 

Proč tedy jen 2 hvězdičky?

  1. dolů je za hodně zastaralý design. Nejednotné mechaniky, složitosti jako THAC0, pro hráče je často bezpečnější možnost "nehrát".
  2. dolů je za nedodělky na každém kroku. Při čtení vám přijde, že vše do sebe zapadá, ale pokus prakticky podle toho hrát odhaluje spoustu nedodělků a nedomyšleností. A tím nemyslím nějaké speciální situace (jejichž řešení vedlo k bobtnání pozdějších edic), ale kusy základních pravidel pro vyhodnocování běžné hry, které se pak musí předávat zvykově a zkušeností - včetně efektu tiché pošty.
  3. dolů je za neohrabanost a neuspořádanost textu. Minimální zkušenost s psaním pravidel RPG a vůbec uspořádáním textu, který má hráče něco naučit a zároveň slouží jako referenční příručka, čiší z každého odstavce. Ono je to ve své době pochopitelné, ta zkušenost reálně nebyla a byl to v podstatě amatérský produkt. Ale dneska je to už znát.

Jak tedy s DnD Basic naložit, když vás láká nostalgie? Zahrajte si OSE. Pravidlově je to tatáž hra, ale sepsaná dnes a odpadá u něj bod 3. To znamená o jednu hvězdičku víc a je to znát.

3

Basic DnD (obvzlášť B/X verze) je překvapivě stále použitelný systém pro potřeby dungeon-crawlingu. Oproti ADnD tam není přes-příliš "crunche" a na rozdíl od Základních DrD mi víc vyhovuje matematický model (maximální modifier za vlastnost je +3, zbraně krom magických vám bonus k zásahu nedávají, žádná explodující šestka atd.). Pravda, dnes je to rozhodně překonaná hra, ale tři hvězdy si to zaslouží.

Hranost 23
1