RuneQuest: Roleplaying in Glorantha (RQG)

Vložil(a) Markus dne
5
Průměr: 4.8 (5 hlasů)
2018
Duchovní nástupce původního RuneQuestu, znovu sjednocený se světem Glorantha

V pořadí už sedmá edice jedné z nejstarších RPG her, celým názvem RuneQuest: Roleplaying in Glorantha, je RPG zasazené do fantastického mýtického světa Glorantha připomínajícího naši dobu bronzovou, obývaného roztodivnými kulturami, kmeny a tvory. Hra klade obrovský důraz na mýtus a náboženství. Svět je prodchnutý božskou magií, každý jeho obyvatel uctívá některého z nepřeberného množství bohů a čerpá jeho magii, příroda je prodchnutý nižšími duchy.

Hra kombinuje tradiční dobrodružné hraní s důrazem na ponoření do detailně popsaného herního prostředí. Hráčské postavy jsou hrdinové některého z božských kultů, což jim přisuzuje určitou roli v rámci jejich komunity. Mají své domovy, rodiny, patří do konkrétního klanu nebo kmene a slouží konkrétním náčelníkům. Jako příslušníci hrdinské, válečné společenské vrstvy jsou to ale právě oni, komu přísluší řešit nebezpečné problémy vznikající ve starověké společnosti. Časem se možná zapojí do právě začínajících „Válek hrdinů“, které mají změnit celý svět.

Edice RQG je duchovním nástupem druhé edice RuneQuestu – hra se po 40 letech vrátila pod křídla původního nakladatelství, do rukou původních autorů a je opět sjednocená se světem, ve kterém začínala. Pravidla jsou velice podobná druhé edici, jedná se o procentuální dovednostní systém se simulačním a drsným soubojovým systémem. Nová edice obsahuje řadu inovací převzatých z jiných her nakladatelství Chaosium, především Pendragonu. Postavy jsou pevněji spjaté se světem, už během tvorby si vygenerují minulost své rodiny a zasadí se do světa, stanou se členy konkrétního klanu a kultu. Hra probíhá v ročních cyklech, v jednom ročním období vyrážejí hrdinové na dobrodružství, v dalších se účastní běžného života své komunity. Z Pedragonu taky pochází mechaniky jako vášně, které vyjadřují lásku, nenávist a jiné silné emoce, a náklonnost k runám, což je vždy dvojice navzájem protikladných rysů vyjadřujících náklonnost k určitým formám magie a zároveň aspektům světa a osobnosti.

Pomyslnou trojici základních příruček tvoří kniha základních pravidel (2018), vypravěčská kniha RuneQuest: Gamemaster Screen Pack (2018), která představuje jedno připravené město a pár dobrodružství, a bestiář RuneQuest: Glorantha Bestiary (2018), který představuje všechny nelidské kultury světa Glorantha. Pro snazší začátek s touto komplexní hrou je dostupná začátečnická krabice RuneQuest: Starter Set (2021).

Zásadními doplňky jsou příručky ze série Cults of RuneQuest, které hráče podrobně uvádějí do kosmologie a mytologie světa Glorantha. Pořadově první příručka Mythology (2023) slouží jako celkové představení světa a jeho božských kultů. Jednotlivým panteonům se pak podrobněji věnují další příručky ze série. Hráčům, kteří začínají hrát v předpokládané „výchozí“ oblasti, tj. Dračím průsmyku, se doporučují příručky Lightbringers (2023) a Earth Goddesses (2023) popisující tamní božstva a společenské uspořádání.

Rodina RPG her
Svět
Vydavatel

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
The Glorantha Sourcebook (2. vydání) 2024 Příručka světa Úvodní průvodce starověkým světem Glorantha
4
Průměr: 4 (1 hlas)
Hodnota
80.00
Cults of RuneQuest: Mythology 2023 Příručka světa Podrobné seznámení s kosmologií, mytologií a základními dějinami Gloranty
0
Bez hodnocení
Cults of RuneQuest: The Earth Goddesses 2023 Rozšiřující příručka Podrobný popis kultů bohyň země a plodnosti v RuneQuestu
5
Průměr: 5 (1 hlas)
Hodnota
100.00
Cults of RuneQuest: The Lightbringers 2023 Rozšiřující příručka Podrobný popis hlavního panteonu světa Glorantha
0
Bez hodnocení
Cults of RuneQuest: The Prosopaedia 2023 Příručka světa Referenční encyklopedie bohů, božstev a panteonů světa Glorantha
5
Průměr: 5 (3 hlasů)
Hodnota
100.00
RuneQuest: Starter Set 2021 Alternativní základní pravidla, Příručka světa, Dobrodružství Krabice pro snazší seznámení se hrou RuneQuest a světem Glorantha
5
Průměr: 5 (1 hlas)
Hodnota
100.00
Weapons & Equipment 2021 Rozšiřující příručka Příručka o zbraních, zbrojích a hmotné kultuře světa Glorantha

5

RuneQuest je jedna z těch her, které můžete hrát, jen pokud jste dostatečně hardcore a jste ochotní ponořit do toho hodiny a hodiny času, včetně samostudia – i jako hráči.

Jeho lákadlem je svět Glorantha, možná nejpropracovanější herní svět, fascinující tím, že na něj celou dobu dohlížel původní autor, takže to není halabala slepenec různých prvků, ale vysoce konzistentní dílo. Je tvořený s antropologickou péčí a vykresluje alternativní dobu bronzovou se zcela novou (a úplně vlastní) mytologií a kulturami.

Edice RQG (v pořadí sedmá) je láskyplnou revizí původní hry – jak jejího systému, tak jejího světa – dělaná týmem dlouholetých nadšenců, kteří pro RuneQuest tvoří už desítky let a teď dostali příležitost udělat „ultimátní verzi“.

Systém je dost komplexní, na hraně toho, co jsem ochotný ve hře zvládnout, ale navzdory prvotnímu šoku není tak hrozný. Jsou to sice simulační orgie, kde lítají desítky statistik (a kouzel), ale zachraňuje to skutečnost, že veškeré vyhodnocování je jednotné – postavy nemají žádné talenty, které by zaváděly výjimky z pravidel, a ve hře nelítají žádné metaherní měny ani abstraktní počítadla, takže na poměry simulačních systémů je to vlastně skoro až jednoduché. :D Třeba WFRP 4e je určitě mnohem větší peklo (a stejně ho hraju). Víc o systému jsem napsal tady.

Ale ten svět, ten svět je láska. Tohle je rozhodně pro ty hráče, kteří měli jako děti rádi mýty a legendy a teď je láká představa, že takový svět – ale nový – poznají ve hře. Hra nepůsobí vždy nutně akčně, její velkou část bude představovat „jen tak povídání“, charakterový roleplay nebo debatování se spoluhráči o mýtech a kulturách. Hra pro simulacionisty nejen pravidlové, ale i roleplayové.

Víc jsem napsal v dvojčlánku:

Do začátku silně doporučuju zahrát si počítačovou hru King of Dragon Pass, což je asi nejlepší tutoriál k tomu prostředí. Pro samotnou hru je mým (zatím neotestovaným) cílem vzít pravidla a představení světa ze Starter Setu, ale začít s tím hrát dobrodružství z Gamemaster Packu.

5

Stejně jako v Matrixu stojí potencionální zájemce o Runequest před rozhodnutím, zda objevit co se skrývá na dně králičí nory, nebo dál pokračovat v blažené nevědomosti. Pokud si ale vyberete modrou, tak vězte, že tohle chce teda sakra závazek.  Celé kouzle téhle hry stojí a padá s neuvěřitelně rozsáhlým světem a jeho mytologií, což znamená skoro nikdy nekončící studium reálií, historie a vzájemných vztahů v panteonech bohů. Ano můžete se na tohle všechno vykašlat a hrát to jako každé druhé generické fantasy, jen tentokrát v době bronzové. Tím se ale připravíte o notnou část toho, čím je Runequest tak úžasný. Mytologie a historie světadílu Genertela zde ovlivňuje naprosto vše. Pokud by mi někdo položil otázku, popiš ve zkratce, co je Runequest, tak má odpověď by asi zněla asi takto: vezmi si Epos o Gilgamešovi, promíchej to s řeckými pověstmi a Cambellem a dostaneš hrubý obrázek, jak to máš hrát.

Mechanicky je systém založen na D100, to znamená že vyberete skill, který nejlépe odpovídá tomu, čeho chcete dosáhnout a snažíte se podhodit vaší procentuální šanci. Soubojový systém funguje tak, že vaše postava na začátku kola určí, co by chtěla dělat. Kolo samotné je rozděleno na 12 strike ranků. Pohyb vás posouvá v rámci SR dál, vaše zbraň a atributy určí, kdy v kole budete útočit. Kouzla jsou také různé časově náročné na vyvolání atd. Po úspěšném zásahu následuje určení toho, kam zásah dopadl. Pokud jste parírovali, můžete si zničit zbraň a stejně dostat zásah atd. atd. Prostě soubojový systém je komplexní, simulační a pro někoho může být opravdu náročný.

Strašně zajímavý a narativní je systém passions. Při tvorbě postavy je určeno, koho tato miluje, nenávidí, ke komu cítí loajálnost či koho uctívá. Přes tyto vášně pak můžete ovlivňovat šanci na úspěch a to samostatným hodem. Výsledek určí bonus na testovaný skill. V případě selhání, ale vášeň na čas ochladne a nemůžete jí v lepším případě používat k vylepšení hodu.   

Ve hře může každá postava kouzlit. Některá kouzla (spirit) jsou přístupná všem. V runové magii ale hodně záleží na tom, jakému bohu jste se zasvětili a jaká runa je s ním spjata, což určuje okruh kouzel, které jsou vám přístupná.  No a dostáváme se k runám. Přes runy totiž bohové projevují svojí přítomnost v hmotném světě a proto jsou runy důležitým elementem celé společnosti. Obyvatelé světa si je tetují na svá těla a skrze tyto tetování pak proudí božská vůle do našeho světa, pokud používají magii. Některé runy (ty elementální) jsou v sobě k opozici, tudíž pokud máte jednu silnou, druhá musí být o to slabší. Pokud by chtěl někdo ještě více spirituální zážitek, může si vyzkoušet šamanismus. Šamani jsou schopní se odhmotnit a jejich nehmotné tělo pak může putovat ve "světě duchů", což je další velká součást světa Runequestu. Do toho přidejte kačery, dinosaury, možnost přehrávat velké činy bohů tzv. Heroquest a tím ovlivňovat chod fyzického světa. Prostě těch několik desítek let, co je tenhle svět cizelován, z něj udělala modrou pilulku.

5

Hra vypadá velice dobře. Pravidla jsou jednoduchá a přitom komplexní. Souboje jsou hodně taktické, proti tomu je Dnd5e něco jako Člověče nezlob se proti Gloomhavenu. A ten svět Gloranthy je absolutně "Božský". Škoda, že se o RQ tolik nemluví a je skryt mnoha očím. Příručky se dají koupit jen v zahraničí nebo tři kusy na Imagu.