Původní verze Dungeons and Dragons publikovaná roku 1974 Garym Gygaxem a Davem Arnesonem se stala historicky první hrou na hrdiny a odstartovala celý fenomén RPG. Jedná se o klasický systém povolání a úrovní, zaměřený na fantasy dobrodružství, kde skupina dobrodruhů prolézá různá podzemí a zažívá nejrůznější dobrodružství. Hra je silně orientovaná na průzkum megadungeonů.
Základní pravidla prezentovaná v krabici White Box (1974) obsahovala jen hrst prvků, kterými je hra známá dnes: pouze tři povolání (bojovník, kouzelník a klerik), čtyři rasy (člověk, trpaslík, elf a hobit), které ještě nebyly odlišené od povolání, nebo jen tři druhy přesvědčení: Zákon, Neutralita, Chaos. Hra vycházela z bojové figurkovky Chainmail a v některých pravidlech (např. v soubojovém systému) předpokládala, že hráči Chainmail znají a budou některé jeho části používat.
Velmi rychle ale začala vycházet série rozšíření (tzv. „supplements“) představujících nová povolání, kouzla, magické předměty i různá pravidla. Hned první rozšíření, Supplement I: Greyhawk (1975), představilo nový soubojový systém známý ze všech dalších edic D&D, ale i spoustu dalších změn. Dalšími oficiálními rozšířeními jsou Supplement II: Blackmoor (1975), Supplement III: Eldritch Wizardry (1976), Supplement IV: Gods, Demi-Gods & Heroes (1976) a poslední, páté Swords & Spells (1976).
Původní hra je vyhlášeně neproniknutelná, v zásadě vyžadovala osobní zasvěcení. Záplatovité vydávání rozšíření s dalšími pravidly nepřehlednost ještě zvýšilo. Bylo potřeba vytvořit celkovou reedici, která by byla srozumitelná novým hráčům. Autoři toho využili k rozdělení původního D&D na dvě samostatné hry, které dlouhá léta existovaly paralelně vedle sebe: Basic Dungeons and Dragons (1977), určené pro začínající hráče, a Advanced Dungeons and Dragons (1978) pro hráče pokročilejší.
Externí recenze a shrnutí
Zpátky do dungeonu | Markus | Historie RPG 001: TSR a D&D aneb od hrstky wargamerů v garáži po multimilionový byznys (prehistorie–1979) |
Salamander Guild | Lacrot | YouTube, představení hry: Prapůvodní Dungeons & Dragons |
Metagame | Bajo | Recenze: Tři hnědé knížky a bílá krabice (1974) |
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Hodnota
100.00
|
Judges Guild Deluxe Collector’s Edition, Volume 2 | 2022 | Dobrodružství, Četba | Sborník dobrodružství a jiných děl Jennell Jaquays publikovaných nakladatelstvím Judges Guild | ||
Wilderlands of the Fantastic Reaches, Revised Edition | 2019 | Příručka světa | Věrný remake čtvrtého dílu hexcrawlového světa Wilderlands | |||
Wilderlands of the Magic Realm, Revised Edition | 2019 | Příručka světa | Věrný remake třetího dílu hexcrawlového světa Wilderlands | |||
Hodnota
100.00
|
Art & Arcana: A Visual History | 2018 | Četba | Ilustrovaný průvodce historií a vývojem Dungeons & Dragons | ||
Fantastic Wilderlands Beyonde, Revised Edition | 2018 | Příručka světa | Věrný remake druhého dílu hexcrawlového světa Wilderlands | |||
Wilderlands of High Fantasy, Revised Edition | 2018 | Příručka světa | Věrný remake prvního světa publikovaného ve formě hexcrawlu | |||
Hodnota
100.00
|
Judges Guild Deluxe Collector’s Edition, Volume 1 | 2017 | Dobrodružství, Četba | Sborník tří dobrodružství od Judges Guild, pěti čísel časopisu a doprovodných textů |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Historie, kterou má smysl zkoušet
Bývám k historickým hrám poměrně kritický, ale podívat se na zoubek úplným začátkům našeho koníčka je věc, kterou bych celkem doporučil. A překvapivé je, že i moderním pohledem tahle hra v ledasčem obstojí. Jen je potřeba si správně nastavit očekávání.
Jako plnohodnotné RPG totiž zklame.
Ale pokud vezmete za své její nastavení a vezmete to jako bojovou hru o dobývání a rabování (a možná trochu politikaření) ve fantastickém světě (a občas nějakém dungeonu) ve velkém stylu, se souboji celých oddílů, vágně popsanými, ale velmi mocnými kouzly i nestvůrami a hrdiny, kteří jsou spíš elitou v armádách, než osamělými dobrodruhy, tak zjistíte, že to funguje ... a v podstatě to ani dnes nemá moc konkurenci.
Samozřejmě má to spoustu dobových much. Soubojový systém z Chainmailu (který navíc ani není součástí příruček, je na něj jen odkazováno) i Alternative combat system založený na hledání řádků a sloupců v bojových tabulkách je neskutečně zastaralý. Absentuje i jakýkoliv systém vyhodnocování nebojových záležitostí - zcela se spoléhá buďto na GM-fiat nebo ad-hoc vyhodnocení vepsaná do modulů.
Ale zároveň obsahuje dostatečné množství procedur pro generování obsahu a vedení hry, které z toho dělají smysluplný a hratelný produkt.
Prostě - zub času je znát, není to nijak dobrá hra, ale je to zajímavá hra, smluplná a za vyzkoušení stojí i dnes. A pokud ji budete zkoušet, opravdu to vemte se vším, neomezujte se na nějaké bezpravidlové prolézání zakrysených skřetích doupat na prvním levelu - o tom ta hra není.
Zrod RPG
ODnD bylo první RPG a podle toho to tak vypadá, pravidla nejsou zrovna přímočaré a také nejsou zrovna nejlíp podané. Samozřejmě chápu důležitost této hry, ale pokud si chcete dneska zahrát staré DnD doporučil bych spíš Basic DnD nebo některý z retroklonů jako je třeba Swords and Wizardry.