Destroyer of Worlds

Vložil(a) Markus dne
5
Průměr: 4.1 (8 hlasů)
2020
Akční scénář pro hru Alien v roli koloniálních mariňáků

Cíl mise byl jasný – vystopovat čtyři uprchlíky před zákonem, zajistit všechno, s čím utekli, a nenechat je padnout do rukou nepřítele. Nic, co bysme nezvládli. Prostě jednoduchý lov. A místo toho se z toho vyklubal další skvostný den ve sboru.

Destroyer of Worlds je „filmový scénář“ pro ALIEN: The Roleplaying Game (2019), ve kterém se hráči ujmou role koloniálních mariňáků. Dobrodružství je lineární sekvence bojových scén prokládaných občasným vyšetřováním. Příběh začíná boji s lidskými nepřáteli, ale postupně představí většinu druhů vetřelců.

Dá se hrát jako samostatné dobrodružství, nebo jako prostřední díl trilogie Draconis Strain Saga, která začíná filmovým scénářem Chariot of the Gods ze Starter Setu (2020) a končí samostatně vydaným scénářem Heart of Darkness (2022). 

Produkt vyšel jako krabice obsahující 88stránkovou příručku se scénářem, oboustrannou mapu kolonie Ariaricus a základny vesmírného výtahu Fort Nebraska, sedm předpřipravených postav, karty zbraní, vozidel a osobních cílů, a pomůcky pro předání hráčům.

Kategorie produktu

5

Toužíte prožít Aliens? Tak to už nikam nechoďte a domluvte si první sešnu! 
Neohrožení a po zuby ozbrojení mariňáci jsou přiřazeni na úkol najít 4 zběhy v sněhem zaváté těžařské kolonii. To, že se situace vymkne z rukou není zajisté pro nikoho spoiler:) 

Je to skvělý, nalaďte se na přehrávání filmových charakterů, nastudujte pokřiky mariňáků, zvolte svoje punchlines a užijte si tuhle jízdu. 

Každý akt mě bavil z jiného důvodu jak ze strany hráčské tak později jako GMa co může různými eventy měnit atmosferu a náladu hráčů. 

Po detektivní fázi přijde taktický a bojový prvek, který se mění v epický útěk a snahu o evakuaci až po závěrečný dungeon crawl a ze hry mám pocit neustálého utahování a přidávání epičnosti, "podělávky" a efektu "rostoucího trpaslíka". 
Nelíbí se mi plochost charakterů, doporučuji s hráči probrat aby si je víc vybarvili, nebo agendy víc "promyslet" a doplnit vlastní iniciativou. Když chytnete ale dobrou partu s návykem na silnější roleplay, biják před vámi ožije a jen těžko budete tuhle partu ostrejch mariňákx opouštět. Game over, man! Pak zvoláte taky se slzou v oku, ale narozdíl od Hudsona ne kvůli panice, ale ze smutku že to končí. 
Se svou partou jsme ještě oproti pravidlům dodali závěrečný ceremonial kdy hráči domýšleli jak se jejich přeživší charaktery budou chovat dál ve vesmíru třeba na základě dohrání agend atp. Přišlo mi to jako hezké uzavření když už s tím člověk stráví klidně 5-10 sezení po například 3 hodinách (hráli jsme cca půl roku to už v tom člověk má nějakou vnitřní investici) 

5

Z Alien scénářů, které jsem zatím hrál, se mi tento líbí nejvíc. Agendy postav nejdou příliš proti sobě (jako např. v Chariot of Gods), takže jsme si připadali, jako parta mariňáků, kteří táhnou za jeden provaz, když jde do tuhého. Některé postavy mají v sobě pěkný twist a užili jsme si interakce mezi nimi. Nepřátelé jsou smrtící, což pěkně zvyšuje napětí. Náhradních postav je ve scénáři naštěstí dostatečné množství :-)

5

Z pohledu hráče mi to přijde super. Hra nikde moc nedrhla, až na závěr, kde jsme se zasekli a nemohli se rozhodnout (dohrávali jsme to kolem jedné ráno, možná to bylo tím). Hra byla místy docela smrtící. A nebýt DM, který se držel zpátky, asi bychom všichni zemřeli. Ale k tomu to patří. :) Určitě je lepší nedělat velký pauzy mezi hrami pak se trošku vytrácí ten feeling. Začátek je klidny hráči pěkně hrají vojáky. A pak se to začne kurvit a nastává ta pravá jízda. Boje mi nevadily a nepřislo mi, ze jich je moc. Doporučuje 5z5-ti facehuggeru :)

5

Zatím nejlepší z třech vydaných filmových ("cinematických") scénářů pro Alien RPG.

Hráči se zhostí týmu mariňáků, kteří dostanou detektivní úkol - na mrazivé kolonii Ariarcus vypátrat 4 zběhy z elitní black-ops jednotky. 
To, že se věci zvrtnou, nikoho nepřekvapí. Ale osvěžující je to, že každý ze 3 aktů představuje zcela jiný a specifický styl hry a postupu. 
(pozn. trochu nesouhlasím se synopsí zde uvedenou "Dobrodružství je lineární sekvence bojových scén..", ale nezabrušujme do toho.)

Myslím, že jsme to odehráli poctivě, bez ignorování nějakých oblouků. Zabralo nám to 7x4 hodiny (online). Za větší délku mohou určitě i souboje, které se mají tendenci protahovat a kterých bude určitě více než jeden.

Potěšilo mě, že příručka plní slib vytyčený ve starter setu: pokud ho máte, nepotřebujete hlavní pravidla, stačí vám zestručněná verze ze starter setu a věci navíc jsou shrnuté v příloze dodaného scénáře.
Kniha je organizovaná opět ve specifickém Fria Ligan stylu, kdy události mají svou vlastní kapitolu, ale přitom existuje mnoho dalších příběhových impulsů definovaných v popisech lokací a místností. 
Oceňuji, že se příručka (ne scénář samotný) nebere úplně vážně a jako GM jsem se při přípravě několikrát zasmál. 
Některé lokace obsahují tabulky náhodných eventů, což je oproti starter setu osvěžující.
Úvodní akt dává hráčům hodně volnosti - tady máte mapu a hledejte, ptejte se. Některé lokace nenavštíví a je to tak správně. Dál nebudu spoilovat.
NPCčka jsou fajn, jedna entita v pozadí je obzvláště vypečená. Naštěstí to na jejich interakci s PCs nestojí tak moc, jako v případě starter setu. GM si tady může užít jejich občasné hraní aniž by mu vybouchla hlava udržet ty bilaterální intriky. Což mi připomíná, že tenhle scénář se zcela obejde bez rozdělování party a hraní "za dveřmi". 
Jedinou větší výtku bych měl k tomu, jak je popsané finále. Není úplně jasné, co a jak postavy mohou udělat. Taky je to tlačí do jednoho konkrétního postupu - což pro flexibilního GMa není problém, ale je dobrý se na ty varianty nachystat, protože scénář v tomto moc nepomůže.

Pokud máte čas, rozhodně si to dejte. 

3

Scénář stejně jako Chariot of Gods dobře pracuje s Alien univerzem. Ničemu nevadí, že někteří z hráčů filmy neviděli a jiní naopak ano (motivy z filmů zajímavě točí a promíchává). V tomto případě emuluje atmosféru filmu Aliens ala: Jsme parta mariňáků (zelených mozků), co jim sem přišla vyřešit problémy. Více viz Smrq níže.

Po Chariot of Gods jsem možná měl příliš vysoké očekávání, za mne je scénář ze Starter Setu výrazně lepší.
Podle mne navíc této hře tolik nesluší komplikovanější jednolité boje. Opakované přestřelky 10+ zkušených vojáků s armorem přidávali na délce boje, nikoliv však na jeho zábavnosti.

4

Po úžasném Kočáru bohů jsme se online pustili do Ničitele světů. Čekal jsem podobně našlapanou jízdu, ale žádné velké nadšení se nedostavilo. Nevím, nakolik se na tom podepsal fakt, že jsme to hráli snad půl roku a mezi jednotlivými sezeními jsme měli i měsíční pauzy a tak se kontinuita herního zážitku hodně přetrhala, ale můj dojem z Ničitele je velmi průměrný.

O čem to je:
Hrajete za jednotku koloniálních námořníků, nabouchaných a po zuby vyzbrojených drsňáků, kteří mají na kolonizované planetě najít skupinku dezertérů. Hned zkraje překvapí, že se to odehrává v zimě ve sněhu a mrazu. Že hrajete ve velkém městě, které je pod útokem nepřátel a evakuuje se a i tak je zde pořád mnoho tisíc NPC (obyvatel a vojáků). Jste ve skutečně civilizovaném velkém městě a budete procházet stanice maršálů, vojenské pevnosti, bary, letiště, továrny, vily boháčů a nemocnice. A pro mě největší překvapení, první třetina je vlastně detektivní pátrání.
Pak se všechno podělá a druhá třetina se stane bojovou rubačkou mezi vámi a nepřátelskými jednotkami. Právě tohle mi přišlo jako nejslabší pasáž. Ale asi je to proto, že nejsem velký fanoušek bojů, kterých tu je fakt hodně.
Třetí třetina se nese v duchu "jak se odsud sakra dostat živý". Nejvíc připomíná Kočár bohů (nebo druhý film Vetřelci), jen se autoři asi rozhodli, že konce se nesmí nikdo dožít a události mají tak nesmyslně vysoko nasazenou obtížnost, že ani vyzbrojení námořníci nemají (skoro) šanci dojít do šťastného konce. Ať jsem ale spravedlivý, pravidla to o filmových scénářích narovinu přiznávají.

Modul je fakt dlouhý. Je to spíš malá kampaň a my nad tím strávili odhadem tak 25 hodin. A to jsme si úplný závěr již jenom dopovídali.

Přemýšlím, jestli by plynulejší hraní Ničiteli pomohlo, ale mám pocit, že nějak zásadně asi ne. Hodnotím třemi hvězdami z pěti a doporučuji lidem, co mají rádi sci-fi rubanice a opravdovým fanouškům Vetřelců. Pro ostatní to bude tradiční: neurazí, ale nenadchne.

EDIT po dalším hraní: ok, je to lepší, než se prve zdálo. První detektivní akt je dobrý, určitě aspoň za 4*. Druhý je hrůza, lineární cesta městem, kde se jen bojuje. Hrozně moc doporučuju tento akt zkrátit na nutné minimum a odehrát jen povinné scény (a i ty nějak pospojovat, pokud to jde). V takovém případě je akt snesitelný. Ale tak, jak je autory plánovaný, si víc jak 2* nezaslouží. Třetí akt je hra jako druhý film a fakt to není špatné. Těžké, drsné, smrtící. Ale zábavné. Tady bych hodnotil 4, možná i 5*. Celkové hodnocení zvedám na 4*