Alien: the Roleplaying Game je hra zasazená v drsném světě filmu Alien/Vetřelec. Hráči v roli koloniálních mariňáků, koloniálních maršálů, pilotů, dělníků, korporátních agentů, ochranky, vědců, lékařů nebo i dětí prožívají hrůzy kosmu – zahrát si lze i za androida. Hru vede Game Mother (GM), zastávající roli nehráčských postav a samotného vetřelce, který postavy nahání. Důraz je kladen na nenápadnost a opatrný postup.
Hra běží na systému Year Zero Engine, známém např. ze hry Zapovězené země. Mezi rozdílné mechaniky patří stres a panické hody. Panika se používá při zkoušení štěstí, kdy generuje jednu kostku stresu, kterou lze házet navíc. Když padne 1 (tzv. „facehugger“), postava propadá panice a na řadu přicházejí zvláštní efekty (podobné šílenství v Call of Cthulhu). Čím vyšší stres, tím vyšší pravděpodobnost úspěchu, ale i paniky.
Kniha obsahuje různé podklady pro státy, korporace, planety, základny a vetřelce v různých verzích a všech stádiích vývoje. Umožnuje i tvorbu vlastní vesmírné lodi. Podporuje dva odlišné herní režimy – buď tradiční souvislou kampaň, nebo jednorázovou „filmovou hru“, ve které se předpokládá, že většina postav zemře. Tvorbě scénářů pomáhá nesčetné množství tabulek. Neobsahují Predátory.
Externí recenze a shrnutí
Gediman.cz | Gediman | Recenze na Alien: The Roleplaying Game |
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Hodnota
60.00
|
Building Better Worlds | 2023 | Rozšiřující příručka, Dobrodružství | Vesmírná kampaň o hledání ztracených kolonií a zakládání nových | |
![]() |
Hodnota
76.00
|
Heart of Darkness | 2022 | Dobrodružství | Průzkum neznámé životní formy na vesmírné stanici u černé díry | |
![]() |
Hodnota
80.00
|
Colonial Marines Operations Manual | 2021 | Rozšiřující příručka, Dobrodružství | Rozšíření a kampaň za mariňáky ve světě Vetřelce | |
![]() |
Hodnota
96.36
|
Alien Starter Set Vetřelec: Startovní sada |
2020 | Alternativní základní pravidla, Dobrodružství | Zjednodušená pravidla a úvodní dobrodružství pro Alien RPG | ![]() |
![]() |
Hodnota
82.50
|
Destroyer of Worlds | 2020 | Dobrodružství | Akční scénář pro hru Alien v roli koloniálních mariňáků | |
![]() |
Hodnota
80.00
|
Alien: The Roleplaying Game (základní příručka) | 2019 | Základní pravidla | Základní příručka hororové hry na motivy Vetřelce |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
jak se říká v recenzích "fanoušci ať si přidají jednu hvězdu"
Kontakt s rpg ze světa Vetřelce byl iniciační zážitek hraní. Nemohu tedy hodnotit bez subjektivního fandění. Pravidla umožňují vytvořit kampaňové dobrodružství a vytvořit postavu, nebo je možné odehrát cinematický oneshot, který je za mě vymyšlený skvěle aby pro nějaký con případně pro prvohráče dovolil každému ochutnat atmosféru tohoto vesmíru a hry.
V jednotlivých dalších příručkách rozšiřujících svět nebo potřeby scénářů se často dozvíme pravidla, která vám pomáhají vyhodnocovat.
Štve mě že často listuji ze strany xy na o dvacet stránek další odstavec, který ruší, nebo vyhodnocuje věc, kterou se snažím vyřešit v příslušné kapitole. Přes krásný vizuální styl bych ocenil klasický černý text na bílém pozadí bez "komiksových" odstavečků a pro mou mysl příliš tříštícího designu. Moc bych si přál, kdyby zpracování, které bude představeno 25.3.25 řešilo i tuhle designovou úpravu.
Pro prvohráče, nebo hráče, kteří nejsou po krk ve statistikách je systém year zero příjemný, hodit počtem kostek dle atributů a počítat šestky za úspěch je pro všechny "hráče člobrda" příjemný a pochopitelný. Hra je náročná na vyhodnocování hlavně pro GMa hlídat armor, vzdálenost, bonusy zbraní, modifikace vzdálenosti, počasí, krytů, následně dostatek vzduchu u postav ve skafandrech, jejich porušení, útoky nepřátel vyhodnocených dle hodu a počet útočných kostek co upravují právě různé útoky, případnou radiaci, případnou nakažlivost infekcí... je toho hodně... určitě se vyplatí vtt modul, ale při živém hraní jsem si užil spoustu skvělých momentů podpořených u hráčů, kteří látku Vetřelce měli nacítěnou a byli schopní "přehrávat filmové scény" a hláškovat.
Osobně jeden z nejoblíbenějších systémů, rozhodně podpořen tím že patří do popkultury svým tématem.
I přes náročnost se dá hrát i ze strany nezkušených GMs (byl to první systém co jsem GMoval)
Napínavý nářez s notnou dávkou náhody
Systém jako takový je zajímavý a vytváří napínavé situace. Bohužel prvek náhody je na můj vkus příliš silný. I postavy s velmi vysokou hodnotou skill+atribut mají vysokou šanci na selhání. Někteří nepřátelé provádí smrtící útoky, kterým se není možné bránit a ani na ně reagovat. Ty situace, kdy GM hodí kostkou a postava s plnými životy je okamžitě mrtvá, tam jsou.
Na druhou stranu nebezpečí v soubojích pěkně dotváří hororovou atmosféru. Celkově je potřeba se připravit na to, že se ne všechny postavy dožijí konce kampaně. Naštěstí na to scénáře myslí a obsahují spoustu vedlejších postav, které hráči mohou převzít po smrti jejich původní postavy.
Po pár odehraných a…
Po pár odehraných a odvedených hrách si myslím, že minimálně na poli kratších (tzv. cinematic) kampaní Alien RPG funguje výborně. Tím mám na mysli to, že hrajeme podle pravidel, aniž bychom je ohýbali, nebo se drbali na hlavě a říkali si "jak tohle vyhodnotit".
Něco by šlo streamlajnovat - vyhodnocování střelby má milion faktorů, na které je nutné myslet (skill, stres, bonus zbraně, míření, tma, dostřel, vzdálenost, střelba dávkou, typ munice, velikost+vzdálenost cíle, cover cíle, armor cíle a jeho typ; a pak dopady: kyselina, hull breach, empty mag, ..), některé efekty paniky mohou vést k zacyklení (ok, tohle jediné jsme houserulovali a omezovali), ale jinak to prostě funguje.
Ve vesmíru tě nikdo křičet neuslyší
FL si drží vysoký standard produkce u hry na YZE. Engine tady funguje poměrně slušně, stres, který může zafungovat jako adrenalin a nakopne vás, nebo ten moment nevydržíte a sesypete se je moc hezká pravidlová implementace.
Atmosféru ale dělá především setting a retrofuturismus s CRT monitory s blikajícími zelenými příkazovými řádky na lodích v hlubokém vesmíru. A pak jsou tam monstra, spousta monster (Homo homini lupus) a v neposlední řadě také Vetřelci.
Přesto mi tam chybí chloupek k páté hvězdě, v tuto chvíli by to bylo tak na 4,49, možná jsem jen malý fanoušek předlohy.
Napětí které už známe
Systém je skvělý a jako dělaný pro tento žánr.
Je ale těžké hrát neznalost vetřelce a hráči proto někdy meta obchází očividné klišé.
Takže je dobré vymyslet i nové háčky a použít motivace postav pro chod děje.
Příliš velká náhodnost mechaniky
... se do světa Aliena vlastně docela hodí. Setting je rozkročený mezi filmy Alien a Aliens, tedy mezi hororem a akční střílečkou, a nejspíše se v něm dá odehrát obojí poměrně dobře, protože stačí změnit množství a sílu zbraní. Systém Year Zero Engine je sice dost náhodný, ale přehazování hromady kostek za stres, kdy stejně nemusí padnout ani jeden úspěch a postava jde do kytek, nebo má hráč štěstí a ustřelí alienovi hlavu, dotváří poměrně hutnou atmosféru, kdy si nikdo nemůže být ani trochu jist výsledkem.
Moc mi nevyhovuje rozdělení dovednostní pod jednotlivé vlastnosti - kdo potřebují být na řízení strojů silný? - a taky systém iniciativy je dost frustrující, když si nepřítel tahá tři karty, volně jedná jako první a hráč s příliš velkým číslem iniciativy se může jen smutně dívat, co se okolo něj děje, ale není to úplně zásadní problém. Váhám, zda dát tři nebo čtyři hvězdy, nicméně Alien je určitě lepší než Zapovězené země, tak mu musím dát 4, ať chci nebo ne.
Filmové scénáře dobře simulují zážitky z filmů
Hodnoceno čistě na základě zkušeností s "Filmovými hrami" (Cinemamtic Scenario), které pro mne byly velmi osvěžující a zábavnou změnou ke "tradičním kampaním".
Samotná pravidla běžící na systému Year Zero Engine jsou za mne povedená, sedí mi však více v případě hraní za partu "běžných" členů posádky (ala Alien ala Chariot of Gods ze Starter Setu) než za partu mariňáků (ala AlienS ala Destroyer of Worlds). Bitvy skupin boje schopnější postav a nepřátel (více HP, zbroje ...) přidávají na délce boje, ale už ne tolik na zábavnosti (alespoň za mne).
Parádní sci-fi nářez
Před časem jsem recenzoval a vychvaloval Starter Set Vetřelce a dnes přišel čas ohodnotit i kompletní příručku pravidel. Je to krapet ukvapené, protože jsem zatím hrál jen předpřipravené scénáře a nezkusil vlastní kampaň, ale myslím, že již mám představu, jak to bude fungovat.
Mezi hráči TTRPG her panuje všeobecná obava, jak bude tato hra fungovat v kampani. Inu, bude fungovat jako každá jiná podobná sci-fi hra. Zde jen všichni mají dopředu představu, že je to o vetřelcích. Ale to je jako předpokládat, že v DaD budete v každé hře potkávat draky. To by prostě nefungovalo a brzy nudilo. A s vetřelci se to má zrovna tak.
Pokud se tedy rozhodnete hrát ALIENa v kampani, počítejte, že hrajete sci-fi hru s hutnou atmosférou, vesmír je zde špinavý a depresivní a vy se jím probíjíte v rozpadající lodi a marně si snažíte najít kousek štěstí a planetu, kde by se dalo se svou rodinou žít. Není to sluníčková Space opera, posádka nemá nažehlené puky na čistých uniformách, vesmírné lodě nejsou protkané světlými a barevnými chodbami. Naopak, smrdí zde olej, tryská pára a chodby jsou utopené v šeru. A střet s vetřelci bude třešničkou na dortu, kterou dobrá Matka dávkuje opatrně a jen sem tam.
Samotná pravidla jsou krapet modifikovaný year zero. Za mě ok, mám ten systém rád (byť má mouchy). A tady je o kousek dotaženější než v ZZ.
Přičtěte možnost hrát cinematic hry, které chvátají po pečlivě naplánovaných hororových kolejích směr konec, který je všechno možné, jen ne šťastný a sluníčkový.
O Kočáru bohů ze Starter Setu jsem psal, že bych mu nejraději dál 6*. Toto je o chlup horší, ale stále je to mezi 4 a 5*. Za možnost hrát cinematic hry se kloním k lepšímu hodnocení.
Dobrá pravidla, dobrá atmosféra
Pravidla jsou fajn - snadná a přizpůsobená žánru a stylu. Příručka je provedena kvalitně, layout i ilustrace navozují hutnou atmosféru vesmírného hororu. Drobným mínusem je množství tabulek s různými efekty, takže listování si tu člověk dost užije. Zajímavým prvkem jsou dva módy hry: Cinematic Play, který je určený na one-shoty a kde se počítá s tím, že většina postav zemře, a Campaign Play, kde se postavy klasicky rozvíjejí.
Více informací v mé recenzi na www.gediman.cz.