Pendragon (5e, 5.1e, 5.2e)

Vložil(a) Peekay dne
5
Průměr: 4.5 (6 hlasů)
2005
Generační hra v mýtické artušovské Británii

Pendragon, celým názvem King Arthur Pendragon, je hra zasazená do mýtické artušovské Británie, ve které se hráči stávají rytíři a postupně odehrávají ságu celého svého rodu. V průběhu hry stárnou, umírají, mají děti a hráči přebírají role jejich potomků. Předpokládá se, že hra běží v dlouhé kampani tempem jednoho roku za jedno sezení, takže hráči skutečně zažijí příběh několika generací a postupně se zaplétají do příběhů z artušovských legend.

Tato pátá edice je přepracováním předchozí třetí a čtvrté edice Pendragonu (1990). Z hlediska pravidel jde o iterativní vylepšení a zahlazení drobných chybek, aby hra běžela plynuleji. Zachovává kompatibilitu s dřívějšími produkty. Zůstaly veškeré typické prvky Pendragonu, jako jsou dvojice charakterových ctností/neřestí, které definují povahu postav, a taky „vášně“ vyjadřující, čemu postava věří a jaké ideály zastává.

Přepracování se ale projevilo na přepsaném textu knihy a zasazení do světa. Zatímco dřív bylo možné tvořit postavy z různých koutů Británie a západní Evropy, pátá edice se zaměřuje konkrétně na hrabství Salisbury, předkládá podrobná pravidla pro tvorbu postav z tohoto místa včetně jejich rodinné historie, a dává podklady pro hraní v tomto prostředí. Rytíři musejí pocházet z římsko-britské kultury (žádní Sasové, Piktové...), ale mají na výběr mezi křesťanskou a pohanskou vírou. Novinkou je i možnost hrát za vzácné ženské postavy – rytířky.

Po vydání hry rychle následovala dnes už legendární kampaň The Great Pendragon Campaign (2006), do té doby nejpodrobnější zpracování reálií herního světa do podoby epické kampaně, která hráče provede od roku 485, kdy v Anglii za vlády krále Uthera probíhá invaze saských nájezdníků, přes příběhy krále Artuše a rytířů Kulatého stolu až po konec artušovské éry. Kampaň trvá 81 let (a herních sezení) a ve zrychlené historii provede hráče od raného středověku až po středověk vrcholný.

K dalším výrazným rozšířením patří Book of the Manor (2007), která představuje přepracovaný ekonomický systém správy panství, a Book of Knights & Ladies (2007), která rozšiřuje možnosti tvorby postavy i na jiná prostředí a kultury.

Základní pravidla prošla několika dílčími iteracemi:

  • Základní příručka King Arthur Pendragon, 5e (2005): První pravidla této edice.
  • Základní příručka King Arthur Pendragon, 5.1e (2010): Dílčí revize a reorganizace, drobné změny některých pravidel. Obsahuje některé nové texty od autora hry.
  • Základní příručka King Arthur Pendragon, 5.2e (2016): Poslední verze, oproti té předchozí v zásadě jen změněná sazba a zakomponovaná errata.

Existuje samostatně hratelná varianta Pendragonu zasazená do karolínské Franské říše, Paladin (2018).

Rodina RPG her
Autoři

Externí recenze a shrnutí

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
The Great Pendragon Campaign 2006 Dobrodružství Ústřední kampaň pro Pendragon trvající 81 let

5

Pendragon je môj splnený sen; je to RPG hra, ktorá dokonale zachytáva svoj žáner, ktorá na pár stranách priblíži svet rytierov predartušovskej doby a vnesie vás do sveta, kde je rytierstvo nielen spoločenské postavenie, ale hlavne obrovské bremeno zodpovednosti, spletenec loajálností a konvencií spoločenského chovania, odvahy a hrdinstva robiť ťažké a často nepríjemné rozhodnutia, je to svet, v ktorom rytieri rozpoltení medzi ich cnosťami a nutnosťou udržať všetko pokope padajú po šikmej ploche, je to svet kontrastu starého zanikajúceho sveta a nového vznikajúceho rádu. S každým novým potomkom možno prichádza vaša nová postava, ktorá sa bude pozerať späť na svoj pôvod, s každým novým rokom sa situácia mení vo víre udalostí, ktorých dôsledky na vás neustále dopadajú. Je to hra, ktorá oceňuje dlhodobé hranie, hra ktorá znamená pre mňa desiatky najsilnejších zážitkov pri hraní RPG.

5

RPG her se rodí stovky ročně - většina z nich odejde a bude zapomenuta. Ale mezi nimi jsou takové, které se budou vyjímat navěky. A takový je i Pendragon, dokonalý důkaz toho, že celek je víc než součet jednotlivých částí. Jednotlivé prvky hry: pravidla, prostředí, nápad, jsou dobré. Žádný super alternativní nápad či provokativní myšlenka, zkrátka jen dobrodružná hra na rytíře. Ale přesto je Pendragon dílo, které na mě působí jako nejkompletnější či neucelenější RPG, které kdy spatřilo světlo světa. Hra mě nadchla tím, že řeší nejen dobrodružství, ale i čas mezi nimi. Zatímco v létě se vydáváte na dobrodružství, před zimu se staráte o své panství, svou rodinu, své koně. Jednoduchý a svižný systém vám generuje chytlavé události na dvoře lenního pána, tragédie v příbuzenstvu, nové přírustky do rodiny a jiné poutavé zápletky. A pak samozřejmě úžasný nápad, že hrajete nikoliv jednu postavu, ale i její případné dědice (pak je důležité, zda tatínek zemřel ve vší cti na bojišti, nebo zda přežil o 5 let déle jako zbabělec). Pendragon má také fascinující příručku "The Great Campaign", tlustou stejně jako samotná pravidla, která obsahuje nástin kampaně na 80 sezení dopředu. Historické události, podkladové materiály, nástin dobrodružství i postranní zápletky - to vše tam je. Až jednou budu v důchodu, musím si ji zahrát. A jsem si stoprocentně jist, že i tehdy bude Pedragon stále živý a aktuální.

4

Priamo poviem ze je to moja oblubena hra. Pribehy rytierov v nej su hodne odlisne od pribehov obvyklych dobrodruhov v tom ze to nie su ziadni hrdinovia ktori meniaci svet, pohybujusa niekde mimo spolocnosti a prakticky nemaju ziadne povinnosti. V Pendragone su postavy ...ludia ktori chcu prezit a ked sa da tak sa aj preslavit. V kampani vsak nemaju ziadnu moznost zmenit velke dejinne udalosti. Tie proste nastanu a oni sa ich mozu pokusit prezit. Potykaju sa so sluzbou svojmu lennemu panovi, rodinnymi problemami a starostlivostou o svoje panstvo (ked rytier dostane panstvo ...tak prakticky skoncila jeho volnost a chudobny bude uz len viac a viac :) ). Intrigy spolurytierov, utoky spoza hranic alebo aj priamo susedov ... cela tato zmes vytvara uzasny kotol. Ked je prichutena Merlinovskou magiou, passions a nepisanymi zvykmi danej doby ... tak pribeh ktory vznikne nemoze byt zly. Sa atmosferu by si urcite zasluzil 5 hviezdiciek. Davam 4 pretoze povodne pravidla mne osobne tak uplne nesedia (sanca na zmenu len pri critical na danu vlastnost).