Tomb of Horrors

Vložil(a) Markus dne 18.02.2021, 22:11
3
Průměr: 3 (3 hlasy)
1978
Legendární „zákeřná“ jeskyně plná pastí a nástrah od spoluautora D&D

Ve vzdáleném koutě světa, pod osamělým ztraceným kopcem, leží zlověstná Hrobka děsů. Tato spletitá krypta je plná strašlivých pastí, podivných a zuřivých nestvůr, hojných a kouzelných pokladů a kdesi v ní spočívá arcikostěj.

Veleznámé a legendami opředené dobrodružství od spoluautora původního Dungeons & Dragons vzniklo původně jako turnajový modul, jehož cílem bylo poskytnout co nejnáročnější logickou výzvu, která měla potrápit schopnosti a nápaditost těch nejzkušenějších hráčů chlubících se, že si poradí se vším. Jde o jeskyni plnou pastí a smrtících nástrah, která si získala věhlas tím, že málokterá postava z ní vyvázne živá.

Původní verze z roku 1978 je určená pro AD&D první edice. V průběhu let vyšla spousta dalších reedic, revizí a remaků, některých podobnějších, jiných volněji inspirovaných, a ne všechno pojmenované Tomb of Horrors je skutečně tímhle dobrodružstvím. Relativně věrná reedice, pouze pravidlově zkonvertovaná do novější (a shovívavější) páté edice D&D vyšla jako součást sborníku Tales from the Yawning Portal.

Svět
Kategorie produktu
Designér

Překlad

Přeložený název Rok Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Hrobka děsů 2021 Chrochta Čeština Odkaz

Je obsaženo v těchto produktech

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Tales from the Yawning Portal
Příběhy ze zejícího portálu
2017 Dobrodružství Sborník oblíbených dungeonů z celé historie D&D ve verzi pro pátou edici Čeština

2

Na to, jak legendární to je, je to vlastně neskutečně špatné.

Lineární dungeon postavený na tom, že hráči chvíli po jeho začátku dostanou zašifrované řešení, a pokud se jen trochu odchýlí od autorského záměru, hra je v lepším případě nepustí dál, v horším ztrestá smrtící pastí.

To je navíc podmíněno i tím, že jim pomůže náhoda - některé tajné průchody jsou explicitně popsané tak, že s jejich odhalením nepomůže hráčský důvtip, nýbrž jen a pouze hod na náhodné objevení.

Ve hře navíc u nejedné pasti úplně chybí jakákoliv signalizace nebezpečí.

Na internetu je možné najít nejrůznější články, které Tomb of Horrors rozebírají ze všech stran a ukazují, jak se v ní odráží Gygraxova genialita - jak postupně učí hráče, kde číhá nebezpečí a předkládá mu k řešení sofistikované hádanky. Nic není vzdálenější pravdě, a když je čtu, chce se mi vykřiknout: "Král je nahý!"

Jako historické okénko je to zajímavé. Ale aby Hrobka děsů obstála i dnes, je potřeba v ní provést zásadní zásahy a úpravy. A i po nich je z toho celkem nezajímavý lineární dungeon. To už si raději jděte zahrát závěrečný dungeon z Tomb of Anihilation. Hádanky a pasti jsou v něm podobné, ale jejich umístění dává mnohem větší smysl, jsou lépe signalizované i napovídané, umožňuje nelineární průchod a vůbec, nabízí mnohem lepší zážitek.

5

Není jednoduché vytvořit jeskyni plnou smrtících pastí, která by nebyla jen jebáním Pána jeskyně do uší hráčů. Této jeskyni se to podařilo a stala se tím legendou, kterou zatím nikdo nepřekonal.

Tuto jeskyni jde projít velmi snadno, velmi těžko, nebo (a to většinou!) vůbec. Při její premiéře na Gen Conu se jí opakovaně pokusily projít desítky skupin, ale podařilo se to jen několika málo (dvěma? třem? tak nějak).

Vtip je v tom, že obsahuje desítky smrtících pastí s návnadami, které když se pokusité vyřešit "klasickými postupy", téměř vždy vedou k smrti. A o kousek dál, když už máte novou zkušenost, vás zas jeskyně vypeče, že jste měli zkusit klasický postup. Kdo by si ale myslel, že jde o jebání do ucha (tak jako u dobrodružství Dungeon of the Mad Mage), byl by na omylu! Ona návnada je současně velmi promyšlená stopa ke správnému řešení. Jen ji musíte správně vyhodnotit. Když v tomto dobrodružství přemýšlíte "out of the box" a máte i trochu štěstí, můžete ho projít za hodinu herního času. Když nebudete mít štěstí, ale stále fištróna, dokážete ho projít bez ztráty kytičky (postavy) za několik herních sezení, tak jak se to podařilo naší skupině.

Současně je tato jeskyně velká tak akorát, takže vás má stále čím překvapit a nepropadnete nudě. Nutno ale dodat, že drtivá většina skupin v jeskyni zařve, a to i na několikrát, a odhodí modul s opovržením.

2

Tohle je jeden z tech modulu, co se relativne blbe hodnoti. Pokud mame hodnotit impakt a legendarnost, tak je to jasnych pet hvezd - spolu s Keep on the Borderlands a Village of Hommet tohle patri k Gygaxove triumviratu dobrodruzstvi, na kterych vyrostlo nekolik generaci hracu a ktere se staly piliri dalsiho vyvoje designu modulu. 

Pokud naopak budeme posuzovat okem moderniho hrace a jak obstoji v moderni konkurence, tak bohuzel je ctyricet let vyvoje hodne znat. Gygax se to sice snazil udelat fer, ale stale se jedna o vyvrazdovaci dungeon s minimalistickym pribehem a ktery je ve sve podstate cistou "vyzvou pro hrace". 

Objektivni hodnoceni v hvezdickach se proto posuzuje jenom slozite. Pokud vas zajima historie DnD a designu RPG, pak je toto must read. Pokud hrajete oldschool a chcete se podivat na koreny, opet must read. Pokud jste ale spise "moderni hraci" a chcete si uzit motivy a atmosferu tohoto modulu, ale nemusite nutne original se jeho problemy (vyplyvajicimi z doby a okolnostmi vzniku), pak doporucim spise 5e kampan Tomb of Annihilation, ktere je dustojnym remakem v modernim kabatku a mnohem uzivatelsky privetivejsi (i kdybyste meli vyhodit celou kampan a hrat jenom samotny dungeon).