Skyrealms of Jorune je hra zasazená do sci-fantasy světa Jorune, na planetě, na níž se mísí potomci kolonizátorů ze Země s původními obyvateli. Po ničivé válce byla ovšem většina pokročilých technologií ztracena. Hráči hrají „tauthery“, uchazeče o plnohodnotné občanství říše Burdoth, putují planetou a různými službami se snaží získat přízeň stávajících občanů. Ti se za ně při schvalování žádosti zaručí a žádost podpoří (v pravidlech to představuje mechanika reputace). To vytváří zajímavý základ pro hru s frakcemi, patrony a dalšími společenskými vztahy. Přitom potkávají roztodivné místní kultury, snaží se přežít v cizím a exotickém prostředí a odhalují záhady skrývající se v prastarých ruinách. Planeta je prostoupená energetickými krystaly, díky kterým se mohou kusy země oddělit od povrchu a vytvářet létající ostrovy („skyrealms“). Ty sice bývají špatně dostupné, ale zato jsou těmi nejzajímavějšími (a nejnebezpečnějšími) místy k prozkoumávání.
Hra používá květnatou terminologii jako z etnografické studie (a je asi prolezlá satirickými vtípky a narážkami, které dnes čtenář už těžko rozluští). Takže uchazeč o občanství je „tauther“, cesta k občanství „tothis“, samotné občanství (a občan) „Drenn“ (a čestný občan „Drennit“), potvrzení o podpoře uchazeče „copra“ (nicméně „copra“ má ještě tři další významy) a uchazeč je sbírá na destičku „challisk“. Slovníček je na 2,5 strany, a to včetně pár pravidlových termínů a zkratek, názvů ras, etnik, zvířat, rostlin, ročních období, jazyků (např. crugarové mluví jazykem Chaun-tse), zájmen, platidel, zbraní, hudebních nástrojů, společenských tříd, pozic a institucí a geografických názvů… i když většina z nich má v definici aspoň jeden jiný termín a některé jsou (lehce) rekurzivní.
Stylově hra připomíná francouzské komiksy a kreslené filmy ze 70. let, smíchané s kalifornským post-hippie New Age. Nepravidlové části příruček jsou psané z pohledu obyvatel Jorune (takže třeba příručka pro hráče popisuje historii z pohledu potomků lidských kolonistů, zatímco příručka pro Vypravěče i z pohledu původních obyvatel Shantas), zatímco příručka o světě určená pro hráče je pojatá jako propagandistický plátek pro uchazeče o občanství, vydaný vládou.
Systém je postavený na dovednostech, ale jak bylo v 80. letech zvykem, je simulacionisticky překomplikovaný (autor v té době studoval matfyz v Berkley). Při boji každý účastník v každém kole hází až zhruba 5×, hody na zranění neurčují přímo jeho velikost, ale hledá se podle nich v tabulce, kde má každý typ útoku i kouzla vlastní rozsahy pro povrchové, lehké, střední, těžké, kritické a smrtící zranění, každý typ zranění má jiný efekt podle zasažené části těla atd. Navíc je vše zamlžené exotickou terminologií, kterou hra používá i pro tak běžné věci, jako je hráč („tauther“) nebo Vypravěč („Sholari“).
Pro sandboxovu hru jsou k dispozici velmi bohaté (d10 až d1000) náhodné tabulky, které dovedou vygenerovat spousty nebojových setkání a různé situace pro divočinu i hru ve městě, ale protože jsou úzce navázané na prostředí hry, nedají se jednoduše použít někde jinde.
První edici hry (paperback) vydal autor ve svém nově založeném nakladatelství v nákladu jen 400 kusů v roce 1984. Do obecného podvědomí se dostala až druhá edice, která vyšla jako krabicovová sada o rok později (1985) v nákladu 3000 kusů. Druhá edice lehce modifikuje svět (např. vyhodila některé nezajímavější rasy) a nabízí i jiné aktivity než bezmyšlenkovitý boj, ale jejich systém je v zásadě stejný.
Ve třetí edici Skyrealms of Jorune (1992), připravené a vydané v licenci firmou Chessex, pravidla prošla výraznou revizí.
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit