Forbidden Lands (švédsky Svärdets Sång, v českém překladu Zapovězené země) je původně švédská fantasy RPG hra, která spojuje tradiční motivy dobrodruhování s moderními pravidly. Je zasazená do drsného světa Zapovězených zemí, které byly stovky let kvůli invazi démonů izolované a rozvrácené. Teď se situace změnila a první odvážlivci vyrážejí z izolovaných osad znovu objevovat svět. Hráči se stanou toulavými dobrodruhy, kteří se navždy zapíší do historie prokletého světa. Objevují ztracené hrobky, utkávají se s krvelačnými příšerami, zkoumají nebezpečnou divočinu. A pokud toto všechno přežijí, můžou si vybudovat, spravovat a chránit vlastní tvrz.
Hra stojí na systému Year Zero Engine. Vyhodnocování je postaveno vždy na hodu základní vlastnost + dovednost, čímž se určí počet k6, jimiž hráč hází. Další pravidla umožňují s tímto poolem a výsledky hodu manipulovat, například přehazovat kostky nebo dodávat vícestěnné kostky reprezentující mocnější předměty. Postavy si volí rasu a povolání, které jim odemykají přístup ke zvláštním schopnostem (talentům). Magie je drsná a může vyústit v magické nehody, které jsou nebezpečné pro samotného sesilatele. Pravidla zpracovávají i survival v krajině, cestování, táboření, náhodná setkání, dokonce i budování a správu vlastní tvrzi.
Pravidla vyšla v podobě základní krabice, která obsahuje příručku pro hráče, příručku pro Vypravěče a hexovou mapu světa. Svět je podrobněji prokreslený v kampani Raven's Purge (česky Krkavcova čistka, 2018). Druhá kampaň Bitter Reach (2020) ho rozšiřuje na sever, do oblasti sněhu a ledovců.
Externí recenze a shrnutí
Kubrt vs Deskovky | Kubrt | Kubrt vs RPG: Zapovězené země |
GAMES.cz | Pavel Bareš | Stolní RPG Zapovězené země – recenze české verze hry světového formátu |
PJ Craft | Gergon | Videorecenze: Zapovězené země RPG |
d20.cz | sirien | Zapovězené Země v Kostce |
d20.cz | Jerson | Recenze: Zapovězené země podle Jersona |
scifi.sk | Martin Vonsak | Forbidden Lands: Prvé dojmy hex po hexe |
Krotitelé draků | YouTube Rozhovor s Jiřím Petrů, představení hry a základních mechanik | |
PJ Craft | Gergon | Youtube rozhovor s Jiřím Petrů o Zapovězených zemích |
Překlad
Přeložený název | Přeloženo Seřadit vzestupně | Překladatel | Vydavatel | Jazyk překladu | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Zapovězené země | 2020 | Jiří „Markus“ Petrů | Mytago | ![]() |
Odkaz |
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Hodnota
100.00
|
Book of Beasts | 2023 | Rozšiřující příručka | Bestiář pro Zapovězené země s různými doplňujícími pravidly | |
![]() |
Hodnota
80.00
|
Kdo seje vítr | 2023 | Dobrodružství | Minikampaň ve sklářské oblasti zmítané černým morem | ![]() |
![]() |
The Bloodmarch | 2023 | Dobrodružství | Kampaň pro Zapovězené země v zemi sužované démony | ||
![]() |
Hodnota
80.00
|
Hřbitov obřích červů | 2022 | Dobrodružství | Podzemní pohřebiště obřích červů, kteří mají drahocenné zuby | ![]() |
![]() |
Hodnota
60.00
|
Kolosova vyhňa | 2022 | Dobrodružství | Trpasličí štoly jako jeskyně pro Zapovězené země | ![]() |
![]() |
Hodnota
80.00
|
Poslední uctívač (rozšířený) | 2022 | Dobrodružství | Menší divočina obsahující kmen divochů a věštírnu pojatou jako minidungeon | ![]() |
![]() |
Hodnota
80.00
|
Setkání v Zapovězených Zemích II. | 2022 | Rozšiřující příručka | Sborník sedmi komplexních náhodných setkání pro ZZ | ![]() |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Nejlepší hra zatím vůbec
Skvělý.
Dojmy z krátkeho dobrodružstva na štyri hviezdičky.
Táto recenzia bude subjektívnejšia než iné, ktoré som písal pretože som v hre odohral len jeden one-shot a to z pohľadu hráča. Napriek tomu som sa rozhodol napísať pár postrehov.
Hra ako celok sa mi ľúbi. Ak by som už nemal svoju "main" hru (Dragonbane) s ktorou som po mechanickej stránke nadmieru spokojný, pravdepodobne by som siahol po Forbidden Lands a dal jej šancu. Veľmi sa mi páčia mechaniky ako je vzdialenosť a zásoby (keď len hádžete kockou a tá rozhodne, že či zo zásob niečo ubudlo, alebo mám stále kopec vody). Óóóó ako ja zbožňujem abstraktné a vágne pojmy v hre na na hodnoty, ktoré naozaj nie je potreba si rátať a to myslím naozaj vážne. Momentálne si idem vlnu, čím jednoduchšie tým lepšie a myslím si, že ako hráč tak aj GM by sa mal sústrediť na iné podstatnejšie veci ako je počítanie čísielok. Setting (postapokalyptické fantasy) je tiež veľmi fajn, bohužiaľ nie som hráč na vážne hry, pretože všetko čo hrám sa zvrhne na komédiu a vyzerá to nakoniec ako Shaun fo the Dead (Súmrak mŕtvych). Dragonbane sa v mnohom inšpiroval FL a preto mi ani dlho netrvalo nabehnúť na herný systém.
Vzhľad knihy by mohol byť lepší a určite by jej slušala nejaká modernejšia edícia. Ak by som ho porovnal s inými hrami od Free League, ktoré som čítal, tak by Forbidden Lands išiel na posledné miesto a to by tam ešte medzi nimi bola poriadna medzera. Bohužiaľ.
Dvojsečnou zbraňou mi prídu tabuľky náhodných udalostí, ktoré vyzerajú veľmi zaujímavo, originálne a sú spracované kvalitne. Na jednej strane to uľahčuje prípravu pre GM na druhej strane to neuľahčuje samotné vedenie hry. Horšie je ak hra nie je v jazyku v ktorom hráči hrajú a GM musí prekladať text ad-hoc a zároveň s tým aj rozmýšľať ako sa s touto náhodnou udalosťou popasuje. (to je ale asi problém väčšiny hier, kde sú náhodné stretnutia v hre využívané vo veľkej miere a nie sú popísané jednou/dvomi vetami).
Negatívum vidím v pre mňa v súbojovom systéme, ktorý je síce rýchlejší ako D&D5e (netvrdím, že lepší, pretože to závisí čo od hry človek očakáva) ale stále pomalý. Hody kockou, ktoré robí GM pri súboji by som najradšej zakázal (Pirate Borg v tomto odvádza skvelú robotu) a zdalo sa mi, že ich náš GM robil viac než dosť aby vyhodnotil len niečo pre seba o čom sme mi nevideli. Ja osobne to k hre nepotrebujem ani ako hráč ani ako vedúcko hry.
Ako posledné by som spomenul zaujímavý systém v ktorom môžu hráči spravovať vlastnú pevnosť. V nej si môžu hráči postaviť rôzne budovy a rozšírenia, ktoré im pridávajú herné bonusy. Lenže zase narážam na číselká ako sú rôzne materiály a peniaze, ktoré musia platiť zamestnancom. Vedel by som si predstaviť, že by správa bola viac abstraktná, aby sa hráči nemuseli trápiť zložitou matematikou ale na všetko by stačila len nejaká jedna mena (nemusia to byť dokonca ani peniaze), ktorú by počas hry získavali a tá by pokryla všetko.
Záverom by som však hru určite odporučil a bavilo ma ju hrať. Možno raz napíšem ďalšiu recenziu už ako GM, dovtedy si budete musieť vystačiť s týmto tu :)
Atmosférické přízemní fantasy
Zapovězené země vás vezmou na dobrodružství do ponurého skandinávsky laděného survival fantasy.
Pravidla jsou dobře napsaná, jen je potřeba občas pro některé informace potřeba v knize listovat dopředu a dozadu. Hra nabízí hráčům i nestandardní fantasy povolání a rasy (zde rody) a širokou škálu různých talentů. Nádherné černobílé ilustrace podtrhují surovou atmosféru.
Pro mě jsou Zapovězené země příjemnou změnou oproti klasickým ala D&D hrám. Hra vsází na důvtip a chytrost hráčů a jejich přizpůsobení se nehostinným podmínkám v mraze, blátě a zbídačené zemi plné divných stvoření, démonů a živořících obyvatel.
Skvělá aktualizace tradičních RPG
Psáno z pohledu hráče pouze se znalostí Příručky pro hráče.
Zapovězené Země na mě působí jako skvělá evoluce tradičních systémů typu DnD a Pathfinder. Opírají se o podobné pravidlové struktury (atributy a dovednosti, povolání, featy), ale zároveň je vše úžasně zjednodušené, pravidla řeší většinu herních situací a nejsou přehaně vágní, a poskytují stále dost prostoru pro variabilitu a vývoj postav (byť orgie různých buildů z Pathfindera se nekonají).
Baví mě pravidla - systém hodů a jejich "pushování" a s tím spojený zisk vůle z přepínání svých sil, baví mě magie (a odstranění velekrále všech kouzel, ohnivé koule), a baví mě setting, který jako by tematicky z oka vypadl Krvavému pohraničí Vladimíra Šlechty (povinná četba pro fanoušky ZZ).
ZZ mi nepřipadají jako něco světoborného, originálního, objevného nebo redefinujícího RPG scénu, ale jako by někdo konečně udeřil hřebíček na hlavičku a našel ten "správný" způsob, jak udělat tradiční RPG.
Nedávám pět hvězd nikoliv proto, že bych našel něco, co můžu kritizovat, ale protože mi Blades in the Dark či Spire/Heart připadají lepší (Blades hlavně systémem, Spire/Heart settingem a psaním).
Příjemná změna
Jelikož jsem vyrostl na méně drsných systémech tak jsem byl podobným žánrem nepolíben. U ZZ mne nadchlo velké množství obecných talentů ,které umožňují aby byla skupina o 6 trpasličích bojovnících a každý byl trochu jiný (jeden kovář, druhý vrahoun, třetí kat, čtvrtý kuchař.....). Velká četnost tabulek je také příjemná pro líný mozek. Jediné mínus mám ke světu. Chybí mi nápady na rozvaliny měst, malý počet dobrodružných míst (existují rozšíření, vím o tom ale svět je sám o sobě popsán málo natolik aby mohl člověk chrlit zasanené lokace). Svět je sině vázaný na systém, že si nedokáži představit hrát v něm něco jiného. Systém jsem již vedl ve Středozemi a celkem to klapalo.
Láska na prvé čítanie
Zapovězené Země som si najprv kúpil iba na inšpiráciu. No ako náhle som v električke po ceste z obchdou začal čítať začal čítať príručku hráča, my bolo jasné že tento systém chcem hrať.
Ako prvá vec ma zaujali dizajn, layout a ilustrácie. Tie sú príjemne oldschoolové a doteraz mám z nich radosť keď otvorím knihy.
ZZ sa dajú priradiť k systémom ktoré sú v širšej rodine OSR, teda používajú niektoré tradičné a "staré" prístupy. Či už je to prizvukovaná smrtenosť hráčskych postáv, to že hráči nie su zo začiatku žiadni hrdinovia ale skôr skupina ktorá sa snaží prežiť v nehostinnom prostredí, až po veci ako kostky zdrojov (resource die) a podobne. Systém ZZ ale používa aj mnohé kvalitné prvky súčasného RPG dizajnu a mechaniku ktorá je postavená na kope kociek (dice pool).
Jedna z vecí ktorú na hre zvlášť oceňujem sú mechaniky, ktoré priamo podporujú RP - ako temná tajmostvo a pýcha, získavanie EXP za dobrý RP. Pre hráča je tiež skvelý pocit, keď si zoskladá svoju kopku 12 kociek na kľučový hod, má to pocit váhy a epickosti. Knihy taktiež obsahujú dostatok náhodných tabuliek na všetko možné - od nehôd pri zbere potravy, cez generovanie dobrodružných miest, až po tabuľky zranení (magických a nemagických) a dobré náhodné tabuľky sú skvelá pomoc pre každého PJ.
Herný svet možno pre niekoho pôsobý neurčito alebo genericky. Myslím si ale, že poskytuje dostatok možností si ho prispôsobiť, pretvoriť, alebo sa držať jeho príbehu a tém.
Z výhrad ktoré mám, je najväčšia tá, že knihy pravidel pre hráča aj PJ, sú niekedy nepriehladné, nejasne odkazujú na pravidlá a niektoré veci sa ťažko dohladávajú. Vedie to k zbytočnej potrebe listovať a dohladávať si niektoré informácie.
Každopádne ZZ sú skvelá hra a vždy sa teším, keď chystám každú novú session.
Po pár hrách
Po pár hrách můžu říct že mě celkově koncept YZE vyhovuje (tedy dice pool, víc než D20). Jinak +- souhlasím s recenzi smrqa.
Po roce hraní pořád dobré
Dlouhodobě mi sedí hry založené na dovednostním systému. Dlouhodobě nemám rád úrovně a s ním rostoucí počet životů - postavy jsou časem téměř nesmrtelné. Dlouhodobě mám rád syrové, středověku podobné prostředí. Dlouhodobě nemám rád světy, kde je magie běžná jako stromy v lese.
A proto hraju rád Zapovězené země. Dovednostní RPG v češtině, reálné, pro postavy nebezpečné s drsným světem.
Hvězdičku dolů dávám za občasné nelogičnosti a nedotaženosti v pravidlech (třeba boj na koních by zasloužil mnohem větší pozornost) a chaoticky sepsanou příručku (občas je problém v pravidlech najít věci, o kterých víte, že tam jsou, ale nenalézáme je na místech, kde byste je čekali).