Earthdawn (1e)

Vložil(a) rpgforum dne
4
Průměr: 4 (1 hlas)
1993
Fantasy RPG ve světě po magické katastrofě

Earthdawn je postapokalyptická fantasy hra. Její svět, Barsaive, byl 400 let devastován magickou katastrofou: po zemském povrchu se přehnaly astrální hrůzy a vnikaly do podzemních úkrytů, do kterých se obyvatelé stáhli. Dnes je krátce po katastrofě a postavy pomáhají obnovovat civilizaci navzdory hrozbě sousedící otrokářské říše.

Hra vznikla jako cílená snaha vytvořit serióznější alternativu k AD&D pro dospělejší hráče. Z toho důvodu věnuje nejvíc podrobnosti popisu herního světa, klade důraz na jeho konzistentnost a snaží se věrohodně vysvětlit všelijaká herní klišé (například existence dungeonů je obhájena tím, že jde o bunkry po předchozích civilizacích). Jak bylo pro dobu typické, v pozdějších rozšířeních rozvíjeli autoři metaplot – oficiální, postupně ubíhající příběh.

Svět Earthdawnu byl původně napsán jako prequel k Shadowrunu a jde vlastně o sdílené univerzum. Propojenost ale vytvářela komplikace pro obě herní linie, protože obě si potrpěly na bohatý kánon a jeho průběžný rozvoj, a nutností přizpůsobovat se jedna druhé se navzájem omezovaly. Proto ve třetí edici Shadowrunu (1988) byly společné prvky upozaděny a po licencování Shadowrunu jinému nakladateli byla tato vazba úplně odebrána, takže od čtvrté edice Shadowrunu (2005) už světy propojené nejsou.

Systém je tradiční a komplexní. Postavy mají úrovně a povolání, při vyhodnocování je potřeba přehodit cílové číslo. Nezvyklý prvek je ten, že podle schopností postavy se určí, jakou vůbec bude házet kostkou – například zkušená postava bude házet k20, zatímco začátečník k4. Hra pacuje s inovativně řešenými modifikátory, dovednostmi, magií a bonusovými zdroji. Pravidla jsou úzce spjatá s magickou metafyzikou světa.

Hra nesklidila komerční úspěch a vydavatelství FASA prodalo licenci – poněkud matoucí je skutečnost, že ji poskytlo dvěma nakladatelům, kteří tak připravili dvě na sobě nezávislá a současně existující pokračování. Nakladatelství Living Room Games vydalo výrazně přepracovanou druhou edici Earthdawnu (2001), zatímco nakladatelství RedBrick nejdřív vydalo dotisky příruček první edice a potom připravilo vlastní edici Earthdawn Classic (2005), která je konzervativnějším napodobením původní hry. V jednu chvíli tak existovaly dva Earthdawny vedle sebe, než v roce 2007 vypršela nakladatelství Living Room Games licence a zůstal jen Earthdawn Classic.

Rodina RPG her
Systém

4

S Eartdawnom mám bohaté a dobré skúsenosti. Svet je veľmi pútavý, rovnako aj rasy (trpaslíci, obsidimani zo živého kameňa, tŕňoví elfovia, jašterí t'skrangovia, orkovia, trollovia, poletuchy). Spolu s grafickou úpravou má hra veľmi špecifickú atmosféru zašlej slávy, mýtického hrdinstva, obnovy a pozemskej detailnosti. Systém je dosť zvláštny, pretože používa tzv. stepy: vlastnosti, zručnosti aj modifikátory sú vyjadrené tzv. stepmi, ku ktorý sú priradené kocky takej veľkosti, aby mali step ako priemerné číslo, zaokrúhlené nahor. Ak máte silu 4, hádžete 1k6. Ak máte k tomu zručnosť 2 (spolu 6), hádžete 1k10. Ak k tomu dostanete situačný bonus +2 (spolu 8), hádžete trebárs 1k6+1k8. Povolania, postup po úrovniach a zručnosti sú vyriešené výborne. Mágia je založená na rôznych spôsoboch práce s astrálnym priestorom, ktorý je stále postihnutý hrôzami. V zásade je každé povolanie (každá bytosť) magická, čo dáva hre trocha mýtický rozmer. Má kopu drobných inovácií a elegantných riešení, kvôli ktorým je aktuálna ešte aj dnes.