Earthdawn (Classic)

Napsal uživatel Bifi dne 09.01.2009, 11:03
4
Průměr: 4 (2 hlasy)
2005
Pútavé fantasy vo svete po magickej katastrofe s relatívne inovatívnym systémom a dobrou atmosférou.

Svet Earthdawnu bol 400 rokov postihnutý magickou katastrofou: astrálne hrôzy sa preháňali po zemskom povrchu a vniknali do podzemných úkrytov, do ktorých sa obyvatelia sveta na túto dobu utiahli. Je krátko po katastrofe a postavy pomáhajú obnovovať civilizáciu za hrozby susediacej otrokárskej ríše. Systém je tradičný, avšak s inovatívne riešenými modifikátormi, zručnosťami, mágiou a bonusovými zdrojmi.

Hru v průběhu let vydávalo několik nakladatelství v různých odlišných edicích:

  • 1993, nakladatelství Fasa: 1. edice.
  • 2001, nakladatelství Living Room Games: 2. edice představující přepracovaná pravidla.
  • 2005, nakladatelství RedBrick: Earthdawn Classic. Tato edice se vrací zpátky k té první a představuje ji v učesané podobě. Zakomponovává řadu rozšiřujících příruček, které původně vyšly pro první edici.
  • 2009, nakladatelství RedBrick: Vychází z edice Classic, ale jde dál v úpravách a revizích pravidel. Už nejde jen o napodobení edice první, ale o vlastní představu nakladatele, jak by Earthdawn měl vypadat.
  • 2015, nakladatelství FASA: návrat k původnímu vydavateli. Přehodnocená pravidla představující, jak by Earthdawn měl vypadat podle něj.

 

(Technická: Tento záznam je pro edici Classic. Pro účely databáze by každá z těchto edic měla být samostatná „hra“, ale zatím se nikdo nedostal k sepsání samostatných anotací.)

 

Vydavatel

4

Tato hra je skvělá. I přes pokročilý věk, který se odráží ve spoustě mechanik a občas záludně sepsaných a uspořádaných pravidlech, která tak úplně "nedrží pohromadě". Postapokalyptický fantasy setting se v žádné hře, co jsem viděl, nepodařilo zpracovat tak poutavě a hluboce (jak bylo u FASA zvykem, k ED vyšla tuna doplňujících příruček). Systém je relativně složitý, odráží se to především na tvorbě postavy a postupech po úrovních a (relativně) velkém objemu pravidel, která musí hráč před začátkem hry přečíst (obzvlášť pokud jeho postava umí kouzlit). Přesně v duchu old-school ale jednotná základní mechanika umožňuje vykváknout se na hledání v pravidlech a vytvořit ad hoc řešení. Vzhledem k tomu, že ED nestaví na vyrovnanosti mezi postavami či nějaké vnitřní uzavřené zdrojové ekonomice, to vůbec nevadí. Připočtěte si k tomu cool rasy (létající skřítci windlingové, kamenní obři obsidimeni, trollové, pirátské ještěrky t'skrang, orkové...), zajímavý setting (aztécké motivy, převládající trpasličí jazyk a kultura, dungeony jako neodhalené a zničené "kryty" před Pohromou...), ubercool promyšlený systém magie... prostě paráda. PS doporučuji první edici, nebo (ještě lépeú nové vydání od RedBricku, které zahrnuje spoustu informací z doplňujících příruček. Druhá edice má prý hnusné obrázky :-)

4

S Eartdawnom mám bohaté a dobré skúsenosti. Svet je veľmi pútavý, rovnako aj rasy (trpaslíci, obsidimani zo živého kameňa, tŕňoví elfovia, jašterí t'skrangovia, orkovia, trollovia, poletuchy). Spolu s grafickou úpravou má hra veľmi špecifickú atmosféru zašlej slávy, mýtického hrdinstva, obnovy a pozemskej detailnosti. Systém je dosť zvláštny, pretože používa tzv. stepy: vlastnosti, zručnosti aj modifikátory sú vyjadrené tzv. stepmi, ku ktorý sú priradené kocky takej veľkosti, aby mali step ako priemerné číslo, zaokrúhlené nahor. Ak máte silu 4, hádžete 1k6. Ak máte k tomu zručnosť 2 (spolu 6), hádžete 1k10. Ak k tomu dostanete situačný bonus +2 (spolu 8), hádžete trebárs 1k6+1k8. Povolania, postup po úrovniach a zručnosti sú vyriešené výborne. Mágia je založená na rôznych spôsoboch práce s astrálnym priestorom, ktorý je stále postihnutý hrôzami. V zásade je každé povolanie (každá bytosť) magická, čo dáva hre trocha mýtický rozmer. Má kopu drobných inovácií a elegantných riešení, kvôli ktorým je aktuálna ešte aj dnes.