Mage: the Ascension (20th Anniversary)

Mage: the Ascension (20th Anniversary)

Vložil(a) Markus dne
5
Průměr: 5 (1 hlas)
2015
Novější reedice hororové hry za mágy v současném světě

Lidé obdaření až božskou vládou nad vesmírem, schopní takřka čehokoliv, omezení jen lidskostí, hrozbou korupce a následky vlastních činů. A, samozřejmě, vlastními spory, dávnými válkami, démony a ostatními bytostmi Světa temnoty. Hermetici pracující se vzory a zaklínadly, krvaví mágové pracující se silou oběti, celestiálové zkoumající náboženské koncepty a mnozí další reprezentují protagonisty hry, která se soustředí na skutečné mágy v moderním světě.

Mage se proslavil zejména svým revolučním systémem improvizované magie stojící na devíti Sférách moci, který umožňuje kouzlit podle jakýchkoliv postupů a tradic, které si hráč vymyslí, a všechna kouzla umožňuje tvořit za pochodu podle potřeby a stranou dotěrné reality pouze s omezeními vyplývajícími z toho, jak postava sama svou magii chápe.

Čtvrtá edice navazuje na Mage the Ascension (1. až 3. edice). Vyšla pod novým vydavatelem ke 20. výročí svého původního vydání – proto název 20th Anniversary – a dala tak pokračování původní hře, které koexistovalo současně s nástupnickou hrou „nového“ World of Darkness Mage: the Awakening. Obsahuje zrevidovaná pravidla, která jsou ale stále kompatibilní s původními edicemi, a posouvá reálie herního světa dopředu v čase.

Systém

5

Táto kiha by mala mať 4*, ale má 5*



Prečo: K mojej plnej spokojnosti treba k tomuto 700 stranovému monštru pridať ešte  Book of Secrets, ktorá pridáva rozšírené možnosti pre postavy v rámci meritov a flawov (Výhod a nevýhod).



Ale pozrime sa na to, prečo má napriek tomu 5, v hre zasadenej do WoD, kde takmer nikto nevie o mágoch viac ako to, že existujú a neraz ani to nie, sa ukrývajú 3 skupiny ktoré medzi sebou vedú vojnu o realitu. A áno, bude to ešte ezoterickejšie.



V základe hra odporučuje hrať za Tradície, ale ak ste za ne už hrali dosť, môžete sa pozrieť na iné strany ako je Aliancia menších magických kultúr, alebo Technokratická Únia.



Herný systém o Mágoch s takmer žiadnymi zoznamami kúziel. A je to SUPER! Namiesto kúziel, trikov a hypertechnológií, ktoré môžete používať, máte k dispozícií systém Sfér a Osvietenia: Vďaka nim si môžete stavať vlastné praktiky, od malých očarovaní, cez počúvanie internetu cez starý walkman, až po klasiky ako je Fireball. 



Môžem si teda robiť čo chcem? Áno, ale v skutočnosti nie: Okrem základného nastavenia svojich možností cez Paradigmu a Tradíciu ktorú dodržiavate, ste stále vo svete WoD, kde v noci prichádzajú príšery a neustále na vás striehne druhá strana... A na tom všetkom ešte sedí Realita samotná, kúzla treba skrývať a spraviť ich uveriteľné, inak získavate Paradox a ten sa eventuálne musí nejak prejaviť.



O čom je teda "Nanebovzatie" (Ascension)? V mnohých svetoch vieme povedať presne ako funguje mágia (Najčastejšie je to hermetizmus, bosoráctvo, alebo alchýmia a pod.) pokým v rámci WoD, ešte nie, aktuálne v modernom svete vládne Technológia a teda neraz takéto praktiky na úrovni Batmana nespôsobujú Paradox, je to totiž uveriteľné... Ale čo také filmy ako ja napríklad Terminátor? Ten kto sa dotane na vrchol a ovládne realitu je jediný kto môže určiť ako bude budúcnosť vyzerať a preto Upíri, Vlkolaci či Démoni nie sú tak veľkou hrozbou ako iný mágovia.



Čo teda môžem hrať? Odpoveď znie čokoľvek, od  Magic Girl (Sailor Moon), až po Vlka z Wall Street ktorému sa záhadne daria všetky obchody... Najlepšou popkultúrnou ukážkou bude asi Constantine. 



Posledný klinec do plného hodnotenia prináša antagonizmus. Nech už ste na hocijakej strane konfliktu, vo finále ste stále ľudia (pokým sa tak vaša postava identifikuje), a pravdepodobne veľmi ďaleko od toho aby ste mali šancu tú vojnu vyhrať. A to ako veľmi podobný vo svojich cieľoch sú vaši oponenti sa veľmi ľahko dostane pod kožu. Agenti únie sú len ľudia s rodinami a dlhmi, ktorý sa snažia spraviť tento svet bezpečnejší, duidi a adepti tradícií sa snažia ochrániť svojich blízkych a rytieri a mystici aliancie chránia komunity a kultúru...

Avšak upustiť zo svojich zásad a postojov je neraz rozsudkom ktorý ublíži tým vaším viac ako iným.



Takže je pakt s diablom za moc bosoriek ako v stredoveku naozaj hriechom ak korporácie ničia životy ľudí viac ako španielska inkvizícia?



Umbrálne svety, presahy do iných častí WoD a pod. ani nebudem otvárať, ako vidíte, naozaj tých 700 strán hlavných pravidiel len sotva obsahuje všetko čoho sa hra Mágov môže dotýkať. Ale myslím, že to je jasné z mojej krátkej recenzie. 



Takže v kocke:

+ Magický systém ktorý je ako lego

+ Veľká voľnosť

+ Všetky strany konfliktu majú čo ponúknuť

+ Veľká angažovanosť všetkých pri stole na dobré fungovanie skupiny

+ Stále je to veľmi ľudský a miestami až horrorový príbeh



- Bez Book of Secrets je tvorba postavy mechanicky trochu obmedzená