Dračí doupě – Pravidla pro začátečníky

Dračí doupě – Pravidla pro začátečníky

Vložil(a) Markus dne
3
Průměr: 2.9 (14 hlasů)
1990
Základ Dračího doupěte pro postavy na 1. až 5. úrovni; zabývá se především dobrodružstvími v jeskyních

Pravidla DrD pro začátečníky jsou koncipovaná jako naprostý úvod do hraní her na hrdiny, včetně toho, že začínají stručným gamebookem, který má představit základní herní principy. Popisují tvorbu postav a uvádí možnosti a schopnosti hráčských povolání na prvních pěti úrovních. Pravidla pro začátečníky jsou relativně jednoduchá a neúplná, je v nich představen systém magie a soubojů a několik doplňkových pravidel, ale vše se točí především kolem dobrodružství v „jeskyních“ – podzemních kobkách, kryptách a jiných uzavřených míst. Širší pravidla pro dovednosti a dobrodružství „pod širým nebem“ jsou obražena až v pravidlech pro pokročilé.

Jako jiné základní příručky pro DrD, i pravidla pro začátečníky se dělí na Průvodce hrou, který popisuje tvorbu a schopnosti postav a základní pravidla, a Příručku Pána jeskyně, která radí PJ s vedením hry a popisuje další pravidla, která by hráčům měla zůstat „tajná“. 

Pravidla pro začátečníky prošla mnoha revizemi. Postupné vydávání pravidel pro pokročilé a experty v dalších letech si vyžádalo zpětné zavádění změn a vysvětlivek, aby všechny svazky zůstaly kompatibilní:

  • verze bez čísla a 1.0 (1990)
  • verze 1.1 (1992)
  • verze 1.2 (1992) – zrušeno přidělování zkušeností podle nalezených zlaťáků, nahrazeno systémem zkušeností za příšery a příběhové odměny
  • verze 1.5 (1994) – výrazná aktualizace, zejména přidán rozšířený soubojový systém na hexové mapě
  • verze 1.6 (2001) – finální revize, přidána především řada vysvětlivek; legendární ukázkové dobrodružství Bílý hrad změněno na Posvátný dub
Určeno po hru
Kategorie produktu
Vydavatel

3

Za mě mohu říct, že dříve to pro mě byla nejlepší hra na světě a sám jsem ji hrál víc jak 10 let velice intenzivně v několika skupinách ale to už je fakt dávno. Tím, že angličtina nebyla mojí silnou doménou a hlavně jsem se na 1.6 podílel jako tvůrce, tak jsem s tím před lety byl spokojený.

Když jsme ji upravovali z 1.5 tak jsem se snažili z verze 1.6 spojit a sjednotit nejasné či protichůdné věci, doplnit vysvětlení co co znamená, oslabit a balancovat postavy a udělat systém celý více hratelný vůči 1.5.

Pokud bych mohl říci tak stále považuji hru za hratelnou ač jsou určitě zajímavější, modernější tituly. Všechno je vždy o tom jak to uchopíš.

Já sám ji již nehraji, ale před rokem jsme zavzpomínali asi v 6-8 víkendových dobrodružstvích.

Tato první verze je poměrně rychlá k pochopení a hraní a hlavně malé děti mohou hru díky jednoduchému soubojovému systému rychle pochopit a použít.

Tím že je povolání předepsáno je tedy dáno, až na kouzelníka, tak je to pro děti 9-11 asi mnohem jednodušší a nemusí si nic vybírat. Zde bych to považoval za použitelné a sám sem s dětma použil, na rozdíl od jiných titulů, kde to bylo pro děti dost komplikované.

za nevýhody považuji:

  • mechanismus k6+ který je dost nestabilní (smrt muže projít jen náhodou).
  • nevyváženost postav v rámci použitelnosti ve skupině, některé povolání jako zloděj
  • alchymista si v souboji moc nezahrají, nemají mnoho schopností pro boj.
  • Některé věci a schopnosti jsou nepoužitelné v průběhu celého hraní (předměty alchymisty, telepatie… schopnosti zloděje).
  • Nemožnost měnit vlastnosti a systém tvorby postavy ač je jednoduchý tak je moc statický.

 

za pozitiva považuji:

  • Poměrně jednoduchý systém pro boj, ač s určitými nedostaly.
  • Není nutnost číst moc pravidel v pro úrovně 1-5.
  • Jednoduché schopnosti pro použití.

 

Toto nepovažuji za ni + či – ale stojí za to to sem napsat:

Rozšířený bojový sytém jsme dříve také bral jako super věc a defacto takové šachy, ač dnes v uspěchané době nikdo moc nechce většinou hrát dlouhé souboje a je to šup šup a jedeme dál…

Můžete si podle něj zahrát a někomu to může připadat jako super zábava, ale myslím si že takových lidí asi dnes moc není. Velké souboje armád a nebo lodní boje mohou pak zabrat i 4-6 hodin na vysokých úrovních. Ale nemohu zase říct, že by to nebylo zábavné.

 

3

...s tím, že DrD za nijak dobré nepovažuju...

...tohle byla svého času fakt dobrá příručka. Přímočará, jednoduchá, snadná na uchopení. Nevedla nutně k dobrým hrám, nevedla vůbec k dobrým příběhům, popravdě, kdyby vyšla dneska (nebo kdyby někdo vydal podobnou příručku dneska), tak to bude spíš shit. Jenže tahle příručka není z dnešní doby - je z historie scény a za svou historickou roli a za svou... primitivní funkčnost, byť nezamýšlenou, si své 3* zaslouží.

4

Je to taková moje srdcovka, začínal jsem na těchto pravidlech a kdyby mi někdo řekl, vracíme se k 1.6, zahraješ si s náma? tak rozhodně nebudu váhat, ačkoliv mně v poslední době více oslovila Dračí Hlídka, nemohu na tato pravidla se svou recenzí zapomenout. 

2

Jakkoli je Dračí doupě dávno překonaná hra, tak pravidla pro začátečníky jsou z něj to nejlepší. Při celkovém zpětném zhodnocení je považuju za jediný skutečně hratelný díl série. Jsou sice omezená, dělají toho málo, ale dělají to ještě jakžtakž dobře a jednoduše. Pravidla pro pokročilé a experty tu hru už „obohatily“ jenom milionem dalších výpočtů, subsystémů a jiných nehratelností. Dokážu si představit, že začátečníky někdo hraje a baví se u toho. Že někdo hraje pokročilé, to naprosto nechápu.

Své dojmy jsem shrnul v recenzi po 20 letech.