Dračí Hlídka

Vložil(a) Perthorn dne
4
Průměr: 3.3 (56 hlasů)
2020
České fantasy RPG o epických příbězích postupně se rozvíjející skupiny dobrodruhů

Dračí Hlídka je česká dobrodružná fantasy hra o mocných válečnících velících spojencům v boji, obětavých kouzelnících chránících vesničany poutem života a trhlých alchymistech metajících blesky pomocí svého prstenu. Navazuje na tradici prvního a dnes už nevydávaného českého RPG Dračí doupě a je vlastně jeho „hackem“ - vylepšenou, vyladěnou verzí, která zachovává ducha i styl původních pravidel, ale převádí je na moderní mechaniky, jako jsou například jednotné vyhodnocování nebo výhody/nevýhody k hodu.

Postavy v Dračí Hlídce mají široký výběr schopností i dovedností (které se můžou naučit všechny postavy). Některá pravidla zdůrazňují drsnější aspekty, například velmi pomalé léčení spánkem. Celkově klade hra důraz na roleplay hráčů a jejich kreativitu při používání schopností a dovedností svých postav v zapeklitých situacích. Hra obsahuje i jednoduchý soubojový systém s logickými detaily jako boj proti přesile, boj proti neviditelnému či útěk a pronásledování. O celý rámec hry se stará vypravěč (PJ) s předem připraveným dobrodružstvím.

Dračí Hlídka po vzoru svého předchůdce vyšla v několika svazcích, které postupně přinesly pravidla pro vyšší a vyšší úrovně. Základ hry tvoří:

Pro hru vyšel tiskem i bestiář Kniha monster (2021) a vychází pro ni početná řada dobrodružství dostupných zdarma ve formátu PDF.

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Andalón 2024 Dobrodružství Turnajové dobrodružství o ochraně karavany a vraždě důležité osobnosti Čeština
5
Průměr: 5 (2 hlasů)
Hodnota
100.00
Dračí Hlídka – Pravidla pro pokročilé – Příručka hráče 2023 Rozšiřující příručka Hráčská příručka pokročilé verze Dračí Hlídky Čeština
5
Průměr: 5 (2 hlasů)
Hodnota
100.00
Dračí Hlídka – Pravidla pro pokročilé – Příručka vypravěče 2023 Rozšiřující příručka Vypravěčská příručka pokročilé verze Dračí Hlídky Čeština
5
Průměr: 5 (1 hlas)
Hodnota
100.00
Krypty a jeskyně 2023 Dobrodružství Sborník tří podzemních dobrodružství pro Dračí Hlídku Čeština
0
Bez hodnocení
Poslední slovo 2023 Dobrodružství Pátrání po ztraceném muži a průzkum alchymistické laboratoře Čeština
3
Průměr: 2.5 (2 hlasů)
Hodnota
50.00
Rybízové víno 2023 Dobrodružství Pátrání po ztracené dívce na vesnici Čeština
1
Průměr: 1 (1 hlas)
Hodnota
20.00
Bezpečná cesta 2022 Dobrodružství Turnajové dobrodružství, kde postavy slouží jako vojenští zvědové Čeština

5

Takže přátelé Dračí Hlídku můžu s čistým svědomím doporučit. Měl jsem ke hře jednu výtku a to že se hraje pouze s 6k a 10k. Na to jsem ale po chvíli přestal myslet, jelikož  systém je fakt dobře zpracovaný. Útok vs obrana se může zdát byt až moc jednoduchý ale ve výsledku to funguje naprosto skvěle, je to svižné a člověk má fakt pocit že bojuje, ne jen že hází kostkou a počítá. Obrovské plus za kněze. Ten mi v dračaku strašně chyběl. Další je válečník, ten už má svoje skilly takže se hra neomezuje jen na víc útoku za kolo. Hlavní plus je že hra je opravdu přístupna a ani nováček se nemusí bát do tohoto světa vkročit. Jako jediné mínus bych napsal že v pravidlech je kněz sepsán trošku zmateně. Schopnosti nejsou sepsané podle škol, takže člověk přeskakuje stránky aby se dopátral co vlastně chce dělat nebo jak formovat svůj charakter. Už se těším na pravidla pro pokročilé a jsem zvědav co tým hlídky vymyslí pro specializované povolaní. 

5

Pravidla přelouskané a první hra s družinou za náma. Je to jednodušší systém oproti komplexnějšímu DnD. Družině to vyhovuje a mě taky. Je tam spousta věcí oproti klasické 1.6 drd verzi. Jako PJ mi dává DH docela volnost, takže když je složitější situace, vyřeším to po svém. Dnd má strašné mantinely a je to strašně preplácané, tak jsme po půl roce upustili od tohoto systemu.

Myslím si ja i grupa, že to je dost dobrý počin českých autorů a podpoříme určitě další vydání pro pokročilé. 

3

Autor se snaží nahradit dosluhující dračí doupě, které již se oficiálně nevydává. Takto jeho kopie s sebou nese neduhy, kterými trpěla verze 1.6 hlavně v nárocích na PJ, nekonzistentní pohledy na obdobné situace, copypaste chyby, zásahy do systému na poslední chvíli před vydáním včetně logických chyb v návaznostech.

Za mě se jedná o průměrný domácí pohled na DrD vydaný tiskovou formou. Již od dávna existují různé směry jak by DrD mělo pokračovat, tento nabízí růst postavy přes původně okrajové dovednosti za profibody. Současná verze jej má jako nosný prvek. Má to způsobit košatější strom postav, ale místy jsou to ploché větve v duchu stejného efektu (přidám nějaký číslo k hodu) napříč povoláními. 

Zanesení klerika (ala kněz) je na můj vkus násilné a nesystémové evokující jen "kopii kouzelníka", kde manu nahrazuje přízeň. 

Mnoho lidí toto bude bavit, popularita je značná (alespoň podle silné polarizace na některých forech a kupu pochvalných plácnutí typu je to cool a boží a hype). Nahradí tato hra na příštím Gameconu DrD jako turnaj v republikovém rpg ? Myslím, že ne. Mimochodem turnajové DrD je velice silná konkurence DrH, ale o tom jinde a jindy.

2

Pokračovatel sice klasického, ale dnes již zastaralého systému. Bohužel pokračovatel který si s sebou nese všechno co bylo na původním drd špatné a přidává málo nového a dobrého.

Pokud vás původní DrD bavilo a nevadí vám nutnost uprovování pravidel, zmatečné texty můžete přidat hvězdičku.

Rozhodně bych nedoporučoval nováčkům.

5

Při čtení se mi pořád vybavovala 1.6, kterou s mým PJ hrajeme a na kterou nedá dopustit. Jako kritik 1.6 doufám, že po přečtení DH na ni přejdeme. Nicméně budu porovnávat s 1.6, protože DH v sobě starý dračák nezapře.



Disclaimer: četl jsem to jen jednou, nehrál a píšu to z hlavy, páč přítelkyně chrápe a nemůžu usnout, ale ani se podívat do pravidel.



- pravidla pro začátečníky (nepočítám PJ) mají tuším necelých 200 stran se spoustou hezkých ilustrací, text není nahuštěný a dá se velmi rychle přečíst a dohledat si informaci. Spoustu z těch informací není potřeba znát při prvním hraní a (odhad) tak 100 stran ne popis dovedností postav. V tom vidím super rozdíl oproti (mému oblíbenému) DrDII, které je bible o mnoha slovech.

- na naházení atributů nepotřebujete 3 různé hody kostkou, 4 stránky textu, 5 tabulek a logaritmické pravítko. 6x hodíte k6, 5 hodnot vyberete, pak je podle potřeby přičtete k atributům rasy. Podle povolání si přičtete +3 k 2 z nich (klasika, válečník má +3 na sílu/odolnost atd.)

- z toho plyne, že konečně můžete ovlivnit tvorbu postavy a nedoufat jen, že vám to po haluzi padne

- jednotlivé povolání se doopravdy zlepšují (v rámci pravidel) podle chuti hráče. Při postupu na nový level vybíráte a/nebo zlepšujete dovednosti, díky čemuž jste jiní, než další 3 válečníci vedle vás. Na 6. levelu máte 3 specializace u každého povolani. Pevně věřím, že všech 18 specializací v PPP bude hratelných.

- mimochodem udivilo mě, jak zajímavý může být válečník. Už dokonce na prvních 6 levelech as-written. Teď generuje každé kolo adrenalin, který pak pálí na ability. Už to není "krok a útok", ale třeba "krok a vylomením kloubu příprav nepřítele o ruku a zbraň" (skill Nordický kříž)

-jo, hra ztratila k100 a všechny ty jebnuté tabulky, které si nepamatuje ani náš PJ po 5 letech hraní. Spousta tabulek (stopování, hledání many... nedej bože součiny vzdáleností a váhy dělené aktuální gravitací a poryvy větru na hraničářskou telekinezi) je řešeno hodem k10 proti určité hodnotě/nepříteli.

-trochu rozvolnění (ne tolik, kolik bych chtěl) zažil soubojový systém. Veškeré činnosti jsou rozdělené na krátké a dlouhé (tahám to teď lehce z paměti) a tak se nestane, že během 2 kol (12s) vaše postava zvládne vytáhnout meč a ujít 3 metry, protože pravidla, i když je to do očí bijící blbost. Navíc postavy dostaly mnohem větší pohyblivost (pokud se nemýlím během 6s zvládnou uběhnout 30 metrů)

- klerik je moc super. Podle dovedností, či schopností, které mu dáte, můžete být support na dálku, paladin na blízko nebo postava, co vyvolává spřátelené postavy. Do toho tu máte u spousty spellů 2 varianty. Můžete být hodní a všechny požehnat +2 aurou, nebo můžete být (můj favorit) ludry a dát nepřátelům -2 auru. V závislosti na situaci a bohu, kterému se klaníte. Zajímavé je i jeho získávání "many". 3x denně se můžete pomodlit a pokaždé získáte 1/3 vašeho poolu. Navíc můžete pokřtít, překřtít či pohřbít NPCčka a tím svůj pool jednorázově expandovat o nemalé částky. Holt být zadobře se svým bohem se vyplatí.

- co mě osobně vadí je používání pseudojednotek pro zachování atmosféry. Hlavní jednotkou váhy je Lb, tedy libra, ale 1 Lb váží přesně 1000g ...ehm... ale to je asi jen moje averze vůči librám, sáhům, uncím a bůhvíčemu  někomu též může chybět rejstřík (byť jsem díky přehlednosti příručky vždy vše našel) a věřím, že obecné dovedností postav budou každým PJ znatelně obohaceny o netušené věci. Což mě naopak přivádí k tomu, že mi systém DH přijde jednodušeji modifikovatelný, než 1.6...

- příručka pro PJ mi v rukách moc nezůstala, takže ji nehodnotím. V zásadě mi přijde že 95% informací je pro nové/nezkušené PJ, což není výtka 



Mno a vzhledem k tomu, že se přítelkyně probudila a brblá na svítící mobil, jdu spát. Snad jsem nikde neudělal žádnou botu...



Tldr: Dračí hlídka v sobě nemá žádné nové a úžasné mechaniky. Přijde mi "pouze" jako funkční variabilní a dobře vymyšlený systém, který hráče nejebe do ucha. Systém, který tu měl být hned po přepsání původního DrD. A upřímně se těším, až na něj náš PJ přejde.

5

Dosud mám zkušenost jen s pátou edici amerického D&D, které jsem si oblíbil pro jeho jednoduchost a intuitivnost. Právě v tomto ohledu je Dračí Hlídka velký skok vpřed. Hráči mají pořád svobodu vytvořit si libovolného hrdinu a zažít s ním takové dobrodružství, jaké jen chtějí, ale přitom si nemusí pamatovat spoustu mechanik, které by zpomalovaly hru.

Největší rozdíl pociťuji na kouzlech. Mají zajímavou mechaniku, díky které každé seslání kouzla přináší ke stolu napětí. Zároveň jsou ale dostatečně jednoduchá, aby hráč snadno věděl, co se stane po jeho seslání, aniž by musel pořád sahat pro pravidla. 

5

Hlidka predelala zkostnatele mechaniky DrD, zjednodusila slozitosti, prihodila svou hromadu svezich novinek a jako celek to funguje perfektne a hlavne bavi.

Znate ten film Ratatouille? Tak ja si pripadam presne jako ten kritik, kdyz ochutnal krysakovy ratatouille. Hlidka me vratila 20 let zpatky do doby, kdy jsme v desti ve stanu pri lampe hravali sva dobrodruzstvi.

5

Hlídka nabízí obří možnosti v budování buildů jak hrát jednotlivé povolání. Otevřela válečníkům magii pomocí svitků a lektvarů a magičům těžké zbraně a zbroje. Testovací verze se hrála parádně, těším se na finální pravidla.