Shadowrun (2e)

Vložil(a) rpgforum dne
4
Průměr: 3.3 (15 hlasů)
1992
Hra spojující dystopický kyberpunk s prvky tradiční fantasy

Shadowrun je kyberpunková science-fantasy hra z blízké budoucnosti („Šestého světa“) Země v roce 2053, ve které se probudila magie a mýtické bytosti, takže moderní technologie, virtuální sítě a dystopický svět ovládaný všemocnými korporacemi se mísí s magií, tradičními fantasy rasami, draky a jinými prvky fantasy. Svět ovládají megakorporace, které na špinavou práci využívají „shadowrunnery“ – kriminální živly bez legální identity. Hráči na sebe berou role těchto „runnerů“ a jako mágové, deckeři (hackeři celosvětové virtuální sítě zvané Matrix) nebo kyberneticky vylepšení pouliční samuraji plní nejrůznější úkoly.

Tato druhá edice nahrazuje původní první edici Shadowrunu (1989). Nejvýraznější změnou je posun reálií z roku 2050 do roku 2053 a zapracování změn, které se v těchto letech odehrály v oficiálním kanonickém ději představovaném v sérii rozšíření. S tím se pojí například lepší dostupnost nelidských ras hráčům.

Pravidla zůstávají v jádru stejná jako v první edici, obsahují hlavně drobná vylepšení, vyladění hodnoty a jiné iterativní změny. K vyhodnocování používá hra systém poolů šestistěnných kostek. Vypravěč určí cílové číslo, hráč hodí kostkami a každá kostka, která cílové číslo dorovná nebo přehodí, se počítá jako „jeden úspěch“.

Druhá edice je jediná verze Shadowrunu, která vyšla v oficiálním českém překladu.

Dalším pokračovatelem – a posledním od původních autorů – je třetí edice Shadowrunu (1998).

Rodina RPG her
Svět

Externí recenze a shrnutí

Dech Draka 1996/3 Běh ve stínech

Překlad

Přeložený název Přeloženo Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Shadowrun (druhé vydání) 1995 Blackfire Games Čeština

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Target: Smuggler Havens 1998 Příručka světa Pašerácké ráje pro pirátské kampaně ve 2. edici Shadowrunu
0
Bez hodnocení
Cyberpirates 1997 Rozšiřující příručka, Příručka světa Příručka pro námořní, pirátské a pašerácké kampaně ve světě Shadowrunu
0
Bez hodnocení
Portfolio of a Dragon: Dunkelzahn's Secrets 1996 Příručka světa Nezvyklý sborník zápletek pro Shadowrun točících se kolem poslední vůle draka
0
Bez hodnocení
Super Tuesday! 1996 Dobrodružství Sborník pěti scénářů pro Shadowrun točících se kolem amerických prezidentských voleb
0
Bez hodnocení
Bug City 1994 Příručka světa Shadowrunské postapo v troskách Chicaga zamořeného obřím magickým hmyzem
0
Bez hodnocení
Street Samurai Catalog
Katalog pouličního samuraje
1989 Rozšiřující příručka Kniha nových zbraní, implantátů a jiných předmětů pro Shadowrun Čeština

4

Je ošidné hodnotit hru po tolika letech. Já sám mám vydání Shadowrunu 2ed v češtině za jeden z několika velkých milníků RPG u nás. Byla to první stolní RPG hra, která nebyla čistou fantasy. Herní mechaniky byly někdy ošidné, Astrál a Matrix komplikovaly plynulý herní zážitek, ale přes to všechno, i díky settingu, jsme si užili skvělou zábavu a pro mě osobně šlo vlastně o první a důležitý moment "aha, RPGčka nemusí být jen fantasy", který mě postupně nasměroval i na jiné žánry (to už jsem uměl číst obstojně anglicky).

3

...popravdě to není moc dobrá hra. Ve své době dobrá byla. Když vyšla v češtině, tak byla na poměry doby dokonce skvělá - rozhodně nejlepší, co tu bylo dlouhou dobu k dispozici. Nicméně podobně jako GURPS, Shadowrun je hra, do které se zub času a designového vývoje zakousl velmi zlým způsobem. Stejně jako GURPS to je hra, kterou sice hrát můžete - ale vlastně spíš moc nechcete. Pravda je, že třetí edice (s druhou z velké části plně kompatibilní) byla hodně silné obrození, ale původní druhá edice samotná bohužel příliš skřípe a drhne.

Samozřejmě, svět je skvělý, nostalgie velká a pravidla nejsou příšerná - jen stejně jako GURPS jsou... přežitá.

5

Do dneška si pamatuji jak jsem to poprvé viděl reklamu, to bylo ještě před vydáním. A na Drakonu v 95(možná 96) jsem viděl skupinku jak to hrála a naprosto mě a kámoše to uchvátilo.  Jenom ty pravidla byli trošku dražší 699 kč na to dobu. Nicméně představa hrát postavu s raketometem a střelba samopaly mě dostalo. Samozřejmě první dobrodružství byli z dnešního pohledu katastrofální ale musím říci, že jsme si to užily. Jízdy v dodávkách, letání ve vrtulních, objevování Seatlu a okolí, deckeři a matrix, manové blesky, pan Johnson, vyjednávání s dohazovačkou fakt zábava.  Musím říci, že jsem si ty runy(běhy) fakt užil jako hráč i gamemaster. Samozřejmě pravidla měla své chyby, nedomyšlenosti ale pojetí světa a zbytek funkčních pravidel vše vykompenzovalo. 

PS. můj magický adept přežil z blízska výstřel z dalekonosného kanonu. ( samozřejmě s volnou karmou )

2

Hodnocení na základě dvou kampaní hraných za postavy

Shadowrun se z počátku zdál jako skvělý nápad, spojení fantasy, technologie a zločinu. Bohužel množsví chyb překladu druhé edice nepřispívalo srozumitelnosti a s postupujícím časem se ukázalo, že pravidla nijak nebrání šíleným postavám provádět šílené věci, spíše je v tom podporují. Zejména magie se ukázala jako prvek, který dokáže učinit postavy extrémně mocné, třeba jen na krátkou chvíli, a tím učinit hru téměř nehratelnou.

2

Jediné co si pamatuju. Že mi to tehdy přislo strašně cool, ale strašně složité. Není to cyberpunk ale spíš cyberfantasy. Může to být hodně zábava, spousta skvelých hlášek, ale jsou lepší hry. A já po pár hrách nějak už neměl potřebu se vracet. Možná s jinými lidmi a s hlubší znalostí žánru....

3

Shadowrun má svoje kouzlo, ale druhá edice měla zvlášť při delším hraní svoje vady, které se prostě postupně projevily. Na druhou stranu prostředí je jak fascinující tak fantastické a je štěstí, že u nás tahle hra vyšla a zároveň neštěstí, že se víc neujala...

4

Shadowrun jsem hrával a líbil se mi jak setting tak i pravidla, ač tedy někomu pravidla moc nesedí. Podle mne pravidla vystihují nevyzpytatelnost Shadowrunového světa - já jsem tedy nikdy nebyl schopný spočítat si ty pravděpodobnosti u hodů kostek. Velmi se mi líbí u něj archetypovatelnost postav i to, že setting má svůj typický "drive". Váhám mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami, ale přikláním se k názoru, že z prostředí se dá vytáhnout mnoho dobrých her.