Swords & Wizardry

Vložil(a) Conlai dne 27.11.2009, 20:52
3
Průměr: 2.8 (5 hlasů)
2008
Pravidla původní verze Dungeons & Dragons v novém kabátě.

Swords & Wizardry jsou klonem starého Dungeons & Dragons, který se od jiných retroklonů vyznačuje tím, že napodobuje prapůvodní „nultou“ edici D&D. Je kompilací a učesáním materiálů, které vyšly s jejích roztroušených rozšířeních, než byly nahrazeny edicí Basic Dungeons & Dragons (z níž vychází většina jiných retroklonů).

Stejně jako v původní hře hráči přijmou role dobrodruhů objevujících smyšlený fantastický svět na cestě za slávou a bohatstvím. Pravidla obsahují popisy hráčských povolání, různých zbraní a zbrojí, mnoha kouzel, příšer a magických předmětů. Pravidla jsou důrazně minimalistická, jejich hlavní rolí je neomezovat a výrazně neutvářet podobu hry. Stejně jako D&D vyžaduje hra použití šesti různých druhů kostek.

Hra ve skutečnosti existuje ve třech různě složitých variantách:

  • Swords & Wizardry: Whitebox (první vydání 2009) je „čistý“ hack pouze základních tří příruček původního D&D, tzv. „White Boxu“, bez jakýchkoli rozšíření.
  • Swords & Wizardry: Core Rules (první vydání 2009, zatím poslední čtvrté 2011) k nim přidává některé, nikoli však všechny doplňky z rozšiřujících příruček pro White Box. Především stále zachovává jen základní pětici povolání (válečník, mág, klerik, trpaslík, elf) a nerozlišuje mezi povoláním a rasou.
  • Swords & Wizardry: The Complete Rulebook (první vydání 2010, zatím poslední třetí 2016) už zahrnuje všechna rozšíření pro původní hru. Rozlišuje mezi rasou a povoláním a obsahuje i nová povolání, jako jsou assassin, druid, mnich nebo zloděj.
Rodina RPG her
Designér

Externí recenze a shrnutí

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
4
Hodnota
70.00
Quick Primer for Old School Gaming, A
Rýchly sprievodca oldschool hraním
2008 Četba Ústřední text, který stál za zrodem old-school renesance (OSR) Slovenština

3

Pokud k teto hre pristoupite bez znalosti toho, proc a jak nektere veci fungovaly v puvodnim oDnD, tak vam tahle hra moc neda. Skoda je, ze tahle je cisty retroklon a tyhle veci nikde nejsou vysvetleny, protoze v okamziku, kdy je tenhle design vysvetlen (doporucuji treba Philotomy's Musings), tak to najednou zacne vsechno davat smysl - proc tam neni zlodej, proc jsou bonusy jenom v rozsahu -1 az +1, proc vsechny zbrane davaji stejne zraneni etc. 

Hra bez kontextu nema moc smysl - na svete uz jsou podstate lepsi a cistejsi retroklony (treba Old School Essentials) nebo hry, ktere oDnD remixuji do nove formy (Black Hack, Dungeon Crawl Classics), nicmene je to stale dobra volba, pokud si chcete zahrat puvodni edici (Whitebox) a nechcete se probojovavat straslivym layoutem te puvodni edice.

3

Pro mě jsou to jen vstupní pravidla do starého dnd. Samo o sobě se to moc hrát nedá, ale je to geniální základ pro domácí úpravy. Dávno je známo, že dnd není v pravidlech, ale v tom co z těch pravidel udělá vaše konkrétní skupina.

2

Dlhé roky som hrával ako pôvodné DnD tak aj ADnD. Toto je "brutálne" osekaná verzia. Chýbal mi Thief a to, že rasy sú úplne na nič. Byť dwarfom znamená byť Fighterom a byť elfom je úplná schyza (ako striedať každý deň svoju osobnosť) Ale hralo sa mi výborne, aj keď to nebolo systémom, skôr celkom pútavím príbehom a výbornými spoluhráčmi, ktorí si tento Old School dokázali užiť. Vo všeobecnosti si myslím, že je to dobré, že sa RPG svet od S&W pohol k DnD 3 neskôr 3,5 až dospel do štádia 4e. Old School hranie sa dá prevádzať aj v tých nových verziách a hráč si môže vyskladať oveľa vykreslenejšiu a hrateľnejšiu postavu (týka sa to hlavne 3,5)

3

Jestli jste hráli ADnD, tak Swords and Wizardry je přesně totéž. Respektive přesně totéž, ale osekané na nezbytné minimum. Má to stejné vlastnosti jako v ADnD, skoro stejná povolání, stejné vybavení, stejná kouzla... ale asi tak jenom jedno nebo dvě pravidla. Příjemné na tom je, že hra je svižnější, netrávíte čas nad zbytečnými výpočty. Opravuje chyby v pravidlech ADnD jednoduše tím, že je vyhodí. Pro lidi, kteří mají rádi ADnD a hraní v jeho duchu, může být Swords and Wizardry dobré řešení, které jim ušetří čas strávený nad přípravou vlastních záplat a domácích pravidel. Na druhou stranu mám dojem, že se to s tím osekáváním trochu přehnalo. Nejenže to jsou jen suchá pravidla bez atmosféry (ale to byly i základní pravidla ADnD), ale i po pravidlové stránce jako by tam něco chybělo. Postavy třeba mají vlastnosti 3 až 18, ale ty se přepočítají na modifikátory -1/0/+1 a jinak skoro nemají význam. Schopnosti povolání zřejmě byly příliš "komplikované", takže z větší části šly ven, ale už ničím nebyly nahrazeny - povolání jsou prázdná, mají tak dvě schopnosti na všech úrovních dohromady, a tím to hasne. Dovednosti? Příliš komplikované, ven s nimi. Popisy kouzel? Tři řádky textu, žádné vykecávání. Příšery? Statistiky a jeden řádek textu. Co byste chtěli? Není to špatné, pokud už všechny tématické věci (nápady, inspiraci, zápletky, kouzla, příšery...) máte v hlavě z jiných her (třeba ADnD) a když vám nevadí, že hrajete v zásadě bez pravidel, schopností, dovedností a vůbec čehokoliv "komplikovaného". Ale mám z toho takový marný pocit. Autoři: když už se rozhodnete osekat nějakou hru o všechny komplikovanosti a zbytečnosti, zkuste jí po tom osekání zase naplnit nějakým obsahem. Jinak vám z toho zbude holá, rachtající kostra.

3

Skvělá volba pro milovníky klasického retro hraní v zapomenutých dalekých světech a temných podzemích, plných pastí, nástrah a nebezpečí, kde každá láhev oleje je drahá a žádné lano nebo hůl dostatečně dlouhé. Kde dívka v nesnázích může být jen další démon, co se vás snaží sežrat a kde DM je opravdovým pánem světa. Selský rozum zde stojí nad pravidly a pravidla nad pohodlím. Je to systém, kde se řešení hledá nejdříve v herní fikci a potom až v mechanikách. Kde všechno jde, pokud to zvládnete dobře zahrát. Je to RPG, kde se schopnosti a lstivost hráčů cení více, než nakombenené postavy a dobrý plán je více než skvělý hod kostkou. Kde každá úroveň znamená více než jen nové schopnosti, je to krev, pot a s trpělivostí vydředné desítky sezení. Je to systém, kde nejde o tom mít co nejvíc, abyste přežili, je to systém, kde dostanete málo a musíte si s tím umět poradit. Pokud ve vás naslouchání u každých dveří nevyvolává opovržení ale nadšení. Pokud jste lidé, kteří mají vždy při ruce jednu rezervní láhev oleje a dlouhou hůl, čistě pro případ. Pokud pro vás kostlivci schovaní ve skříni znamenají něco, co vyřeší dobře připravený kněz. A pokud ve vás čtverečkovaný papír vyvolává nostalgii, je tohle RPG přesně pro vás. Věrně v duchu nejstarších edic DnD. To byl ten duch, který oživil i DrD. Pokud nepatříte k fanouškům oldschool renissance, tak o hvězdičku méně. Minumům návodných textů znamená, že hrá není určená pro začátečníky na poli RPG(což je vzhledem k retro motivacím pochopitelné., ale pro některé lidi může být mínusem), problém mohou mít i začátečníci na poli staromodního dungeon crawlu.