Vampire: The Masquerade (5e)

Vložil(a) Sirien dne 11.08.2020, 21:04
5
Průměr: 4.8 (4 hlasy)
2018
5. edice legendárního upířího RPG - původní, ale modernizovaný svět s pravidly podporujícími vyprávění

5. edice legendárních Vampire the Masquerade z rodiny World of Darkness vás zavede zpět do světa soudobých upírů existujících ve stínu reality, kterou známe – do světa moderního gotického hororu, v němž se v roli krvesajícího predátora děsíte vnitřních démonů stejně, jako vnějších monster.

5. edice navazuje na původní sérii Vampire: the Masquerade 1. až 3. edice a 20th Anniversary edition. Nabízí původní, hráči milované herní prostředí, které je ale v mnoha směrech aktualizované – síly v pozadí se rozpadají, hráčským postavám je dáno více prostoru k vlastní existenci i ambicím. Staletí stagnující svět nočních monster se otřásá v základech, staré pořádky se hroutí a nové příležitosti se otevírají. Ať už chcete hrát monstrum děsící ulice, predátora nočních klubů nebo machiavellistickou postavu tahající za nitky moci, abyste využili těchto příležitostí, musíte především přežít do dalšího večera.

Výrazně modernizovaný systém 5. edice se v mnohém posunul k odlehčenosti a podpoře vyprávění. Mechaniky krve byly nahrazeny nevypočitatelnějšími a děsivějšími mechanikami Hladu a Nutkání, nadpřirozené Disciplíny jsou tvárnější (a Celerita konečně není rozbitá) a mechaniky Humanity získaly hloubku a vnitřní komplexitu, která lépe vykresluje živá morální dilemata a spor dřívější lidskosti a současné predátorské reality, které upíři každou noc čelí.

Rodina RPG her

5

Návrat Vampire the Masquarade se stylem, který si tato revoluční hra zaslouží:

POKUD NEVÍTE, O CO JDE

5. edice Maškarády přináší rozsáhlý upíří svět, rozpracovaný od povrchních detailů upíří módy přes mocenská a společenská uspořádání až po upíří mýty a legendy. Hra přitom nabízí ohromně širokou paletu stylizací, jak samotných upírů, tak hry jako celku - můžete si tak užít upíry od Drakulovského hororu po Underworld dark-punk a od Interview s upírem po Upíří deníky. V podstatě - pokud toužíte hrát jakékoliv upíry, TOHLE je hra, kterou hledáte.

Systémově jde o nejpokročilejší verzi Storytelling systému, který se zaměřuje na podporu vyprávění. Nad vcelku běžném dovednostním jádrem je rozpracovaný systém zahrnující morálku a individuální lidskost (který si můžete nastavit podle vlastní stylizace), nadpřirozené schopnosti, stejně jako prokletí upířího hladu a touhy po krvi, které se neustále připomínají a nedávají vám zapomenout, že nehrajete člověka, ale nemrtvého predátora. Hra obsahuje i vychytávky jako pravidla pro hraní dávných vzpomínek nebo sociální konflikty, zejména pro veřejné spory uvnitř upířího společenství.

Celá hra navíc dává ohromný důraz na nováčky, které celým upířím světem i svým systémem provede doslova za ručičku.

POKUD VÍTE, O CO JDE

TLDR: Novými událostmi a re-interpretací starých pravd rozbitý metaplot a umenšená přítomnost elderů, smrtelnická Druhá Inkvizice a otevření nových možností napříč světem, nové koncepty postav (14. a 15. generace ne zcela mrtvých, ne zcela živých "day-walkers") - všechno dobré zůstalo, všechno špatné bylo s ohromným citem odstraněno nebo přepracováno.

Systémově došlo konečně k zahození původního těžce gamistického jádra a jeho nahrazení dramaticky orientovaným jádrem - storytelling system je tak skutečně konečně storytelling a systém teď namísto v kombení a min-maxingu podporuje ve vyprávění. Systém "baterkového" blood-poolu byl nahrazen systémem "hladu" (fungujícím v podstatě na principu zvyšujícího se rizika a nejistoty výsledku).

Detaily viz:

5

Excelentní pokračování Maškarády. Změna krve na hlad a zapojení hladu do každého vyhodnocení konečně vytváří pocit, že nad svojí postavou nemáte dokonalou kontrolu. A konečně se bestie opravdu občas připomene. Součástí tvorby postav je i tvorba feelingu, který od vaší hry očekáváte, tvorba důležitých npc a úvodních vztahů mezi postavami. Vypravěč se pak dozví základní rady pro práci s tempem a jak udržovat třeba akční scény v chodu a zábavné.

Vzato kol a kolem, upíři konečně modernizovali do jednadvacátého století a opravdu jim to sluší.

5

Vampiri sú možno statické bytosti, ale pri otázke čo sa stane so svetom Harryho Pottera po príchode mobilných telefónov, V5 vidí veci veľmi temne a konečne posúva meta plot za hranicu roku 2004.

Veľké zmeny v rámci sveta a aj pravidiel vedú k osobnejšie písaním príbehom ako aj obsahu pre veteránov.

Najlepší vývoj vidím v podobe zmeny systému Blood pool za Hunger. Kedy už aj mechaniky tlačia na hráča aby hral vampira a nie superhrdinu čo beží na batériu poháňanú krvou.

Prekonané disciplíny dávajú možnosť konečne mať viac osobného a vášho vampa. Teda predchádza problému, že niektoré klany majú oba jednu tvár.