Vaesen

Vložil(a) Markus dne
4
Průměr: 3.9 (10 hlasů)
2020
Strašidelná hra na odvážné badatele ve Skandinávii 19. století

Vaesen je hra zasazená do temné varianty Skandinávie v 19. století, ve které jsou bytosti z mýtů a pohádek skutečné: trollové, víly, obři, ještěři… Tito záhadní tvorové jsou běžným lidem neviditelní – vidí je jen jedinci obdaření nadpřirozeným Zrakem. Hráčské postavy jsou právě takoví badatelé. Jedna část hry se tak točí okolo poznávání nadpřirozena ve stylu „nestvůra týdne“, zatímco druhá okolo budování „základny“ – postavy jsou totiž členové učené Společnosti, právě získaly vlastní hrad Gyllencreutz a teď potřebují hrad i Společnost obnovit do někdejší slávy.

Hra používá systém Year Zero Engine a kromě běžných vlastností a dovedností jsou postavy charakterizované i svými motivacemi, vztahy, traumatem a temným tajemstvím. Hra obsahuje i robustní pravidla pro správu domovského hradu a pobyt na něm, kdy postavy můžou na hradě trávit čas mezi herními sezeními a získávat výhody do příštího sezení (odpočinek, vybavení…) v závislosti na tom, jaké součásti hradu jsou už vybudované.

Příručka obsahuje i uvedení do Skandinávie v 19. století, která je tu prezentovaná jako země protikladů, kde na sebe naráží bohatí a chutí, město a venkov, pokrok a pověry nebo křesťani a pohani.

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
The Lost Mountain Saga 2023 Dobrodružství Sborník pěti skandinávských scénářů pro Vaesen
0
Bez hodnocení
Mythic Britain & Ireland 2022 Příručka světa, Dobrodružství Vyšetřování strašidelných záhad ve viktoriánské Británii a Irsku
0
Bez hodnocení
Seasons of Mystery 2022 Dobrodružství Čtveřice případů pro Vaesen, každý v jiném ročním období
0
Bez hodnocení
A Wicked Secret and Other Mysteries 2020 Dobrodružství Čtyři záhady pro hru Vaesen

4

Nemám moc co napsat, je to řemeslně dobře zvládnuté RPG, kniha má úchvatné ilustrace, systém nepřináší nic nového ani převratného, tak nějak nepřekáží (i když má pár hezkých mechanických detailů, které generují hezké žánrové scény není to nic z čeho bych skákal metr dvacet).

Co je skvělé jsou Vaesen (Tvorové) sami o sobě, najdete tam tak nějak povědomé, ale přece jen jiné tvory z evropské mytologie, spousta jich mají i slovanskou verzi, ale blíže polárnímu kruhu jsou zkrátka jiní. 

Nebál bych po Vaesen šáhnout pro hororové vyšetřovací hry, které nechci tak moc vážné jako CoC a tak moc Pulpové jako Příšera týdny. Pro nějakou vážněji míněnou mystickou záhadu to bude sedět jak prdel na hrnec. Postavy jsou zranitelné a lidské, ale nejsou nýmandi ani hrdinové.

Poprvé jsem hrál s emvee v rámci otevřeného hraní RPG Z Kopce

4

Vaesen je (pro mě) pohádkově strašidelné až lehce horrorové, vyšetřovací RPG. Klidně si to můžete "zdrsnit", ale myslím, že tomu sluší spíš tajemná atmosféra, než jen čistě děsivá. A většinu dobrodružství budete hledat stopy a vyslýchat NPC, než půjdete "do akce" - a to jestli vůbec.

Kniha je krásná a nepřekvapivě vynikne zvlášť ve fyzické podobě. Je radost se k ní vracet a jen tak v ní listovat. Papír je na dotek velice příjemný a sazba očím lahodící. Různých tabulek a boxed textů je v knize tak akorát aby nerušily a příliš "nevyskakovaly" ze stránek.

Pravidla Year Zero Engine jsou zase o kousek srozumitelnější a elegantnější, než u předchozí instance v podobě Vetřelce. Postavy nemají hitpointy, ale všichni shodný počet fyzických a psychických stavů (3 + 3). Teprve když vyčerpáte všechny z jednoho typu a máte dostat další hit, jdete k zemi.

Princip YZE skill testů je opět triviální (pro hráče): hodíte xD6 a stačí jedna 6 pro úspěch. Pro GM je to trochu těžší, když musíte výsledek v nějakých situacích více škálovat. Není zde částečný úspěch, je to na vás, jak takovou eventualitu do hry promítnete. Ale ke cti pravidlům, máme zde jeden odstavec popisující a na příkladech prezentující "fail forward" přístup, který ostřílené GM nepřekvapí, ale ostatním může pomoct. Takže kdyby vám někdo tvrdil, že ty dveře prostě nemůže postava při failnutí odemknout, ukažte mu příslušnou stránku :)

Atributy a skilly postav se dělí do čtyř skupin. Dvě jsou fyzické a dvě psychické (nasbírané conditions negativně ovlivňují testy příslušné kategorie). 4 atributy, každý po 3 skillech. To to krásně vyšlo. Jsou nějaké skilly nadbytečné? Mohly být sloučeny s jiným? Určitě. Ale pak bychom neměli tak symetrické počty. :)

Archetypy postav se vzájemně liší víceméně pouze možnými talenty a, well, inspirativním obrázkem u svého popisu. Nečekejte speciální tahy, jako u PbtA her. Ale nevadí to. Právě naopak, dává to více prostoru pro hraní. Vaše postava nemusí být jen prvořadý bojovník s nadpřirozenem. Věděc a Spisovatel budou spíš pozorovat a sbírat materiál. Sluha se bude hlavně starat o svého pána. Tuláka asi moc věcí nepřekvapí a bude rád za každou nalezenou opuštěnou flašku akvavitu, atd.

Výchozí talenty jsou tak z 2/3 celkem nezajímavé (+2 bonus na něco, použij skill X místo skillu Y), ale nakonec má každá postava možnost vybrat si alespoň jednu trochu zajímavější schopnost. Okultista může kontaktovat mrtvé, Tulák může vložit do hry NPCčko, které jeho postava zná z minulosti, Spisovatel si může nechat vést ruku duchy a vílami, které mu tak na papír vyjeví něco o nadcházejícím případu, apod. 

Zbylé a rozhodně neodfláknuté kapitoly knihy se věnují popisu světa, historie Společnosti zabývající se nadpřirozenem, pak potvůrkám samotným a dostanete i spoustu tipů na tvorbu vlastních dobrodružství, včetně tabulek pro inspiraci. 

Úvodní dobrodružství je poměrně jednoduché, doporučil bych ho i začínajícím GMs. A jde v klidu dohrát do 3 hodin, když si odmyslíte čas strávený nad postavami a pravidly. Jeho Vaesen možná není příliš originální, ale hlavně to pěkně odsejpá.

Knihu uzavírá velice sympatická kapitola pro alternativní generování postav. Pokud nechcete přemýšlet, kam dát který bodík, můžete si postavu naházet pomocí tabulek a jednoduchého procesu. Tím navíc dostanete i historii postavy, jelikož v tabulkách není jen "+1 do Learning", ale i odstavec o tom, co jste v životě zažili, díky čemu jste si skill zasloužili.

Vaesen mám rád. Ale hrál jsem ho jen párkrát. A taky je to pro mě srdcovka, protože jsem do RPG naskočil zhruba v době, kdy vyšla Barešova recenze na ZeStolu.cz. Čili i zájem o Vaesen mě přivedl k tomuhle nádhernému koníčku. Jak obstojí v čase netuším. Ale aspoň k té knize se budu určitě vracet i po letech, i kdybych neměl možnost ho hrát.

4

Můžu říct, že setting a atmosféra mě naprosto dostala. Valnou většinu infa už napsal Antharon. Baví mě, že je tu kladen větší důraz na vyjednávání, komunikaci a investigaci. Vaesena neudoláte přísnou řežbou, nebo vypálením buhví kolika kulek. Musíte vyzjistit způsob jak se ho zbavit a pak ho prakticky usmlouvat. Stejně jako v předchozím hodnocení, ani mě systém vyloženě nesedl, ale myslím, že při dalších pár hrách bych si patrně dokázala zvyknout a dostat ho pod kůži.

4

Vaesen je hra, ktorá má úžasnú estetiku. Ilustrácie od johana Egerkeansa nás zavedú do mýtického švédska a postavy sa stanú paranormánymi vyšetrovateľmi.

Každý dostane jedno z originálnych povolaní, môžu byť napríklad vojenský veterán alebo trebárs profesionálny sluha. Postavy patria k tzv. Štvrtkovým deťom, ľuďom, čo majúschopnosť vydieť nadprirodzené bytosti. Skupina zdedí od podobne nadaných osôb zámoček, ktorý sa stane ich novým sídlom. Je zanedbaný a plný tajných chodieb, ktoré čakajú aby ich postavy v downtime preskúmali.

Potom sa dostávame k reálnemu hraniu. Systém mutant year zero nie je úplne podľa môjho gusta. Úspech na šestky je riadne frustrujúci a ani veľký pool kociek nezaručuje úspech.

Peknou mechanikou, ktorá má držať partu pokope je bonus za kamarátov pri hode na strach. Na jednu stranu sa mi páči, že to udržuje skupinu pokope a linearizuje príbeh. Na druhú stranu ak hra chce byť hororová, tak by sa hráči mali rozdeliť aby sa vytvorila atmosféra strachu a paranoje.

Úvodný scénár je lineárny. Strašná búrka uväzní postavy v lokácií a potom vaesenova mágia uspí všetky cudzie postavy na jedinom mieste. Prípad treba vyriešiť tu a teraz. Našťastie hneď v jedinej zamknutej a zapascovanej miestnosti je jednak knižka čo odhalí nepriateľa a jednak techniku ako sa pred ním brániť a ako ho zabiť na dva spôsoby... potom už je čas na bossfight.

Osobne by som od hry chcel inú dynamiku, možno nejaký prieskum, útek, výskum, plán, prípravu a návrat do akcie.

Potom tu máme vaesenov samotných. Tí v zásade nepotrebujú robiť ľuďom problémy a ich výskyt je skôr ľudským problémom. Vaesen sa dá poraziť iba konkrétnou metódou, násilie ho rozhnevá, neskor unaví, ale vaesen sa iba stiahne a neskôr vráti.

Celkovo vzaté vaesen je krásna knižka s veľmi pestrým exotickým settingom. Systém by som kľudne vymenil ale nie je to až tak zlé.