Podzemní město Leedor mělo být jen další zastávkou na mezihvězdné obchodné trase, dokud posádka lodi March Harrier nepřišla na pomoc psovitému Vargrovi. Brzy zjistí, že mimozemšťanův drahocenný šperk je víc než pouhá dekorace. Šperk totiž hledají mocní hráči, kvůli nimž se tradiční plavba změní v nebezpečnou misi.
Ukázková kampaň pro Traveller (Classic) vyšla jako doprovodný svazek k pravidlům sjednoceným do svazku The Traveller Book (1982). 160stránková příručka představí materiály pro hraní v subsektoru Aramis, který se nachází na nezkroceném říšském pohraničí The Spinward Marches, kde se potkává Impérium, nepřátelský Zhodanský konzulát a neutrální říše psovitých Vargrů.
Hráči začínají jako posádka kupecké lodi schopné skoku jen do vzdálenosti 1 parseku. Kampaň tvořená zhruba 15 menšími i většími, různě kombinovatelnými epizodami, z nich udělá mezihvězdné dobrodruhy rozplétající záhadnou konspiraci. Kromě samotných dobrodružství obsahuje kniha i stručný popis reálií Impéria, popis subsektoru Aramis s 26 světy, podrobný popis hráčské lodi March Harrier a pravidla pro tvorbu postav Vargrů.
Externí recenze a shrnutí
Dinosaurium obskurních světů | Vandalicus a Markus | Podcast: The Traveller Adventure |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Nadějný, ale zastaralý spacecrawl
Vyhlášená kampaň pro Traveller s odstupem čtyřiceti let prozrazuje své stáří – je mnohde zastaralá (ukecanost, mnohdy triviální detaily, railroad..), ale přesto nabitá dobrými materiály a nápady. Člověk chápe, proč je vyhlášená a proč musela být na začátku 80. let milovaná.
The Traveller Adventure je (první) ukázková kampaň pro Traveller. Snaží se ukázat, jak si autoři představovali hraní téhle hard sci-fi hry – jako jakýsi "kupecký simulátor" nebo "spacecrawl", kde hru tvoří série volně propojených menších dobrodružství, zakázek, setkání, to všechno na pozadí hexové mapy a víceméně volného pohybu po vesmíru. Je to pokus o jakýsi "příběhový sandbox", který kombinuje volnost s uspokojivým příběhem.
Kniha je plná materiálů: hexová mapka hvězdného sektoru s 21 světy popsanými tak jedním až dvěma odstavci. Trocha historie, pozadí a obecného ladění do zapadlého pohraničí, kde se okraje Impéria setkávají se sousedními říšemi. Nová hráčská rasa psovitých Vargrů a pravidla pro tvorbu takových postav. Do toho asi 12 větších a menších dobrodružství odehrávajících se na různých planetách, které vesměs navazují jedno na druhé, ale s trochou snahy se dají různě zaměňovat nebo prokládat jinými epizodkami. Do toho kolem 15 drobnějších "zakázek", setkání atd. To celé zasazené do struktury, kdy hráči dostanou vlastní loď (krásně popsanou, včetně plánku), ale ze začátku jsou slabým motorem omezeni jen na pár planet (chytře udělaná tutorialová fáze), než v jedné misi získají vylepšení palivových nádrží a otevře se jim celý sektor. Tou dobou už jsou zaháčkovaní do dvou konspirací, které je postupně protáhnou po různých planetách a vyvrcholí závěrečným velkým střetnutím.
Představa takovéhleho "spacecrawlu", kde kombinujete navazující příběhová dobrodružství s drobnějšími zakázkami a setkáními je strašně lákavá. Ne vždy se ji ale daří naplnit – kampaň sice tvoří 12 různě kombinovatelných dobrodružství, ale v konečném důsledku jsou to všechno brutální railroady, ve kterých hráči většinou nemají moc co dělat, než se kochat výhledem. Předepisují jasný průběh děje, ve kterém se většinou objeví tak jedna dvě skutečně interaktivní situace na sezení: třeba závěrečná vloupačka do muzea s krásnou mapkou, rozpisem "pokladů", pohybem a reakcemi nočního hlídače atd. Jenomže tomu vždy předchází několikahodinová sekvence, kdy je potřeba, aby hráči dělali přesně to, co se od nich očekává, jinak se "příběh" zhroutí. V zásadě ta dobrodružství prostě nemůžou fungovat.
A tak zbývá udělat to, co se u takovýchhle dobrodružství tradičně dělá: nebrat ho doslova. Příběhem se volně inspirovat, ale reálně se nesnažit odehrát ho tak, jak je (protože to nejde). Spíš si z něj vyzobat zajímavé postavy, lokace, mapky a jiné materiály a odehrát si to po svém. A v tomhle je The Traveller Adventure super, protože kromě nehratelných railroadů máte u každého dobrodružství taky zajímavý popis planety, jejich odlišností a zákonitostí, často mapku a různé minihry, to všechno velice prakticky orientované na hraní za posádku kupecké lodi – text odpovídá na otázky jako Co se tu dá sehnat za náklad? Co nás tu jako kupce čeká? Jaké daně a poplatky musíme platit? Kde se můžeme ubytovat a užít si zábavu atd? Na těch 160stránkách se materiálů do hry dá vykrást dost.
Souhrn: The Traveller Adventure je pokus o "příběhový sandbox", který kombinuje nehratelné railroady s užitečnými a nápaditými podklady pro hraní v jednom hvězdném sektoru. Často jsou velmi povedené a inspirativní. Bohužel je nutné je vypreparovat z toho railroadového příběhu a ze strašně hutného a zastaralého textu. Je tu spousta zajímavých věcí? Rozhodně ano. Stojí vám za to je z toho preparovat? Spíš ne.
Čestnou zmínku zaslouží dobrodružství Zilan Wine, které je celé o tom, jak se při rutinním pokusu o export vína zapletete do byrokratického systému a strávíte 14 dní obíháním úřadů a shánění podpisů. Je satirické, překvapivé a geniální. Je to regulérní úředníkcrawl se 47 popsanými úředníky a regulérními "minihrami" ohledně snahy získat z nich potřebné informace. Stojí za vykradení a zahrání samo o sobě myslím to zcela vážně. (Ne nadarmo se taky objevilo i v jiných knihách – dokonce i sem bylo zakomponováno jako reprint staršího dobrodružství z nějakého časopisu.)
Solidní produkt. Ve své době skvělý, dnes zastaralý, ale pořád má své kouzlo.
A já mám chuť sehnat nějaký novější, líp realizovaný spacecrawl.
Víc v 17. epizodě našeho podcastu