Heroes of Baldur's Gate

Vložil(a) mekhar dne 10.01.2021, 18:19
3
Průměr: 3 (1 hlas)
2019
Dobrodružství z Mečového pobřeží s postavami z PC hry Baldur's Gate.

Mečové pobřeží se sotva zbavilo hrozby v podobě zločinecké organizace Železný trůn, a už jej ohrožují noví nepřátelé. Tajemný Zhentarim se snaží na troskách Železného trůnu urvat, co se dá, Stínoví druidi povolali moc z jiné dimenze, aby jim pomohla zničit civilizaci, a do všeho toho zmatku se pletou utečenci z Podtemna. Zoufalí Harfeníci ztratili svého nejdůležitějšího spojence, zplozence boha zabíjení Bhaala, a tak se chytají každého stébla, které jim může pomoci vrátit na Mečové pobřeží alespoň na čas rovnováhu. Právě takovým stéblem je skupina dobrodruhů, pro které je toto dobrodružství připraveno. Nebojácní, byť zpočátku zcela nepravděpodobní hrdinové, při svém putování ve službách Harfeníků navštíví nejen prohnilou Baldurovu Bránu, ale též mnoho míst známých z počítačové hry Baldur's Gate. Kromě toho na ně čekají oblíbené postavy jako Khalid a Jaheira, zlodějka Imoen, sebestředný mág Edwin, šílený Xzar a zákeřný Montaron... a samozřejmě nemůže chybět ani Minsc a jeho věrný druh, křeček Boo.

Dobrodružství pro 5. edici Dungeons & Dragons je určeno pro postavy na 1.–5. úrovni a jeho děj se odehrává rok po událostech, jež vedly ke smrti Sarevoka (čili rok po událostech PC hry Baldur's Gate). Jde o příběh s detektivními prvky, v němž se postupně odhalují překvapivá spiknutí a v němž nelze věřit ani nejbližšímu příteli, ovšem na své si přijdou i milovníci bojů, dungeonu a prozkoumávání krajiny. Dobrodružství lze pojmout díky rozsáhlé encyklopedii Mečového pobřeží jako sandbox, v němž hlavní příběhová linie nikam nespěchá, ale též jako přímočarou akční jízdu, na jejímž konci čekají mnohá překvapení.

Designérem Heroes of Baldur's Gate je Jamie Ohlen, který stál právě u počítačových her zasazených na Mečové pobřeží.

Určeno po hru
Kategorie produktu
Autoři
Vydavatel

3

Já to vedl jako DM skoro celý loňský rok, a snažím se to už týdny zrecenzovat, ale vždycky to smažu, když popíšu padesát stran, furt si to nedokážu nějak utřídit. Tak jen stručně.

Jo, začátek je naprostý otřesný klišé: hospoda, pomozte mi najít ženu v lese, kde čeká na postavy na 1. úrovni 250+ gibberlingů co dávaj na jeden zásah 8 dmg? Nelze jinak, než to tvrdě zrailroadovat, aby to přežil aspoň někdo. To je skutečně nejslabší část celého díla, pak už je to ale mnohem lepší. Každá lokace, i ten nejposlednější sklep, má nějaký popis. Většinou je to "crap", ale může to sloužit v určité konstelaci inspirativně, já si jen vždycky přečetl, co tam je, a když se mi to zdálo dobrý, tak jsem to rozvedl (dost jsem improvizoval, hráli jsme online a text-only, takže jsme měli hodně dialogů), jindy jsem to odbyl, že tam je pavučina a kus prkna.

Co je ale důležitý, že jakmile dostanou postavy úkol od Harfeníků (zjistit, co plánujou Zhentové), je úplně na nich, co udělaj. Není tam žádný "zkuste začít tam a tam", je to "zjistěte, co maj za lubem, a jak to uděláte, je na vás". Proto taky nejsou ty hlavní lokace hlavního questu nijak ošetřený předpokládanou úrovní postav, můžou tam naběhnout hned, pokud je najdou (nejdřív musí zjistit, kam vůbec jít), nebo brázdit Mečový pobřeží týdny, než najdou nějakou stopu, případně řešit jiný věci. Já to hrál tak, že jsem je nechal volně procházet jako v tý PC hře po lokacích, do kterých jsem dával většinou svoje vlastní věci, a myslím, že to fungovalo dobře. Moji hráči vlastně prozkoumávali Baldurs Gate až do chvíle, kdy vyvolali rvačku se Zhenty a museli zdrhnout z města, protože na ni neměli. Tak se dostali ven, aniž by na cokoliv přišli, a tak začali s průzkumem krajiny, vesnic, ruin a měst mimo BG.

No ale každopádně zas souhlasím, že jde vlastně o počítačovou hru převedenou do DnD dobrodružství. Měl jsem ten pocit od začátku, co jsem to začal číst. Neříkám, že je to na škodu, pracoval jsem s tím stejně trochu jinak, ale to nutkání projít všechny lokace, dokud nebude mapa zcela prozkoumaná, to trochu evokuje. Ještě jedna důležitá věc v tý recenzi nezazněla, a to je ta vazba na BG PC hru - z mejch 6 hráčů NIKDO (!!!) neznal původní PC hru, což jsem teda čuměl. I když to není vina hráčů, tak se tím zabije spousta obsahu, který na to odkazuje. Například všechny vtipy, který jsem samozřejmě udělal ("Go for the eyes, Boo!") padly naprosto na neúrodnou půdu. Je to asi zvláštní, ale docela podstatný kritérium pro "prožití" tohohle dobrodružství. Jo a samozřejmě tam máme i homosexuální vztah mezi dvěma postavami z pc her (mně osobně to neva, ale vím, že jsou jiní, kteří k tomu určitě rádi něco přihodí).

Jinak ty mapy a ilustrace se mi líbily, nemám ale nějakej pocit, že to umím zhodnotit líp než takhle. Celkově teda: určitě je to zajímavý, zajímavější pro lidi, co znaj pc hry, umožňuje to volnost, kromě úvodu v podstatě sandboxový hraní, hlavní quest nikoho nikam netlačí, naopak hrát to úplně "as written" nejde, protože to ani nemá strukturu, jak to hrát. Je tam prostě zápletka - úkol - lokace, kde se to dá vyřešit, ale jak jimi kdo projde a co s nimi udělá, to je na každým. Dám tři hvězdy, dvě jsou moc málo, ale čtyři, to bych si z toho musel sednout na prdel, a to se nestalo. Je to takové prosté a pěkné, jak říká můj rodinný vinař.