Gradient Descent

Vložil(a) kin dne 07.06.2021, 13:44
5
Průměr: 5 (2 hlasy)
2021
Sci-fi hororový megadungeon

Gradient Descent je rozsáhlý sci-fi hororový megadungeon usazený v nouzově opuštěné výzkumné gigastanici, nad kterou převzalo kontrolu zdivočelé AI známé jako Monarch. Kobka je zasazená na stanici Cloudbank, což byla syntetická androidí farmo-fabrika s 12 patry a více než 200 místnostmi. Skládá se z Deep (Hlubiny), což je sama zmiňovaná stanice, která obsahuje vše od výrobních linek, přes farmy na pseudomaso až po kanceláře i výzkumné laboratoře, a potom z Bell (Zvon) – stanice hned na okraji Cloudbanku, kam se postavy mohou vrátit a odpočinout si nebo prodat nakradené artefakty.

Kniha obsahuje spoustu zajímavých tabulek, nových pravidel, postupů, nespočet frakcí a dalších obyvatel, kteří mají všichni své cíle, což podporuje i nebojová setkání.

Gradient Decent je napsán tak, aby se hráči mohli na stanici opakovaně vracet. Dá se tedy použít jak na oneshot, tak doprostřed kampaně i jako základ samostatné kampaně. Můžete lézt dovnitř jen s cílem rychle něco ukrást a zase vypadnout, nebo se můžete ponořit do tajemství Gradient Descentu a zjistit, co se v něm vlastně děje...

Určeno po hru
Kategorie produktu
Autoři

5

Nechci úplně opakovat to, co napsal Kin, souhlasím s ním naprosto ve všem (včetně drobných výtek na závěr, které ale nejsou tak silné, aby sebraly hvězdičku). Takže to opakovat nebudu, a prostě dám 5 hvězdiček.

Tohle je škola dobrého designu jak samotného dobrodružství, tak způsobu, jak to dobrodružství předat hráčům.

5

Ježíš, tohle je ták dobré dobrodružství! Ihned mám chuť si ho po přečtení odvést a co může být lepší hodnocení než tohle, že?

Ale postupně, co mě na modulu zaujalo.

Layout

Základ je layout, ten je jak je od Seanna McCoye zvykem, perfektní. Každá barva, linka, odkaz zde má svůj účel a jediné místečko v celém modulu není nevyužité. Jako příklad nám může sloužit mapa, která je vkusně vyvedená skoro jako elektronické schéma.

  • Místnosti na aktuální stránce mají jinou barvu, než ty na dalších, lokace jsou značené dle strany na které se nachází abyste je rychle v knize našli. Obrys místností (tučný/tenký) vám řekne jak je lokace velká a do map jsou zakomponované informace a detaily o obsahu samotných místností. Jakmile ji pochopíte, už se v ní neztratíte.
  • Další super věc je, že zápatí nám jenom neříká na jaké stránce se nacházíme, ale vždy je tam i doplňující prvek, taková autorská poznámka. Například „Když mluvíte za Krále Vyvolených, zakryjte si ústa rukou.“ (protože Král Vyvolených nosí plynovou masku) nebo „Pokud tvá družina není nadšená z dětských androidů, vyměňte je za dospělé. Ničemu to neublíží.“
  • Nebo i jen to, že jaký podklad má ta která strana, tak Vám ihned řekne, zda-li se popisované patro nachází v temnotě (tmavě zelené pozadí) a je potřeba si nějak svítit, nebo je tam umělé osvětlení (světlé pozadí). Malý detail, ale naprosto úžasný. A není jediný, podobných funkčních mini-nápadů je tam přehršel.

Nové mechaniky a nápady.

Mega-kobka obsahuje spoustu super nápadů, které jí ale dodávají další vrstvy. Moje oblíbené:

  • Pomoc s popisy v nulové gravitaci. Tohle je boží, i když malinké INFOkénko, ale s mocnými nástroji. Jako příklad tam je: nahraďte slova „jdu/běžím“ slovy „pluji/odrážím se/přistávám“ a slova „doleva/doprava/dolů/nahoru“ nahraďte termíny jako „směrem k podlaze/stropu“ atd.
  • Hlavní NPC, AI Monarch má vlastní tabulku panikaření, pokud postavy kazí jeho plány či poškozují jeho základnu. Od drobných „po celé stanici se z megafonů ozve hlášení od Monarchy s odměnou na hráčské postavy“ až po „Monarch reaktivoval nukleární hlavici ve svém jádru a pohrozil každému na stanici, že jí vyhodí do vzduchu, pokud nebudou postavy zabity“. Každé má i své mechanické opodstatnění a herní dopad. Navíc je Monarch tak neskutečně inteligentní AI, že každý hráčský plán, který si na něj hráči vymysleli, má 80% šanci na to, že ho předpokládal a vymyslel přímo na něj protiopatření.
    Nádhera! (tohle jsem jednou použil jako mechaniku, když postavy šli proti drakovy v Shadowrunu, cíleně jsem poslouchal jejich plány a vymýšlel na ně na míru dělaná protiopatření, protože onen drak byl o tolik řádů chytřejší než jsou lidé, že bych jej jinak nedokázal zahrát).
  • Pak jsou tam Bonds, mechanika podobná Stresu v Mothership RPG, která ale hraje na nejistotu, zda-li postavy nejsou taktéž jen androidi vytvoření Monarchou, jen k nerozeznání od lidí. Pokud to Vaší družinu baví a nevadí ji, že mohou takto ztratit kontrolu nad svou postavu, tak je to paranoidní lahůdka.
  • Pak je tam i suprově vyřešená tabulka obecná náhodných setkání a jejich motivací, doporučuji k vykradení.

Atmosféra

Popisům by občas pomohlo, kdyby měli přeci jen trochu víc masa na těch kostech. Tzn text občas trpí na krátké popisy, ale jak jinak by jste dokázali narvat celý takto obsáhlý modul na 60-ti stránkách že? Ale i tak jsou popisy dostatečné a na holičkách Vás nenechají. Jen rozhodně nečekejte pasáže „tohle přečti hráčům“ apod.
Je to strohé, inspirativní, ale vyžaduje to nějakou vlastní invenci/přípravu/improvizaci.
Obrázky jsou boží a společně s layoutem Vás pohltí a přenesou na ponurou vesmírnou stanici, plnou pochybností o lidskosti, a hledání tenké hranice, vlastní identitě o tom, zda-li stroje mají duše…

Závěr

Tak, po vší té chvále (a to není vše, vážně mě to dostalo a troufám si říct, že je to nejlépe napsaný mega-dungeon co jsem kdy četl), nějaké výtky? Ano, ale drobné.

U nějakých monster bych chtěl něco víc než jen staty a typ útoku. Ano, dá se na tom stavět, ale jedna-dvě věty navíc by tady mohli udělat zázrak. Druhá věc, často tam jsou zmínění „Divers“, tedy osamocení tuláci jako vy, co se to tam pokouší vykrást a jsou častou položkou na náhodných tabulkách. Ale nikde není jejich seznam, nic. Tohle prostě musíte buď spatra improvizovat, nebo si jich aspoň deset připravit předem, což bych vřele doporučoval.