Bluebeard's Bride

Vložil(a) KDolecek dne
5
Průměr: 4.4 (8 hlasů)
2017
Hororové vyšetřovací RPG o útlaku žen, násilí a ztrátě kontroly

Bluebeard's Bride je hororové, vyšetřovací RPG. Hráči se ujímají role Sester – jednotlivých částí psyché Nevěsty. Mezi sebou se dohadují o tom, co by měla Nevěsta udělat a střídavě nad ní přebírají kontrolu. Nevěsta putuje pokoji panství Modrovouse, svého manžela a dozvídá se víc o zmizelých nevěstách, které jí předcházely. V každé místnosti se pak rozhoduje, zda jí zjištění ujišťují ve víře, že Modrovous je správným manželem, nebo v ní probouzí nemístná podezření.

Bluebeard's Bride si klade za cíl vystrašit hráče stejně jako postavy, a témata hry se tak točí kolem systematického útlaku a násilí na ženách, ztráty kontroly a vlivu. Nevěsta čelí útokům po stránce tělesné, mentální i emocionální, hráči dojdou na hranice toho, co je obvykle v RPG přípustné.

Vydavatel

5

Začnu tím špatným: Nulová znovuhratelnost, náročné na roleplay, generování místností ve kterých se hráči pohybují může být pro méně zkušené game-mastery nemožný úkol, ryzí railroad, udržování atmosféry je skutečně náročné, některé speciální tahy hráčů můžou být vyloženě antiklimatické (ehrm ehrm, The Lion) a konec hry může být neuspokojivý, neboť předpřipravených konců je málo a jsou pojaty bídně.

Wait, vy jste ještě tady? Jsem vám vypsal telefonní seznam red flagů jak ze srazu Mladých komunistů a vy čtete dál? Aha, těch 5 hvězdiček vlastně - málem bych zapomněl :D Inu, Bluebeard's Bride je nejkrásnější a nejhrůzostrašněji napsaná příručka, jakou jsem kdy viděl. Ilustrace Rebeccy Yanovskayi jsou dechberoucí a slova jimiž Marissa Kelly příručku protkala, k vám promlouvají jak k mladé nezkušené dívce, jež potřebuje naučit poslušnosti a poddání se. Herní tahy jsou zkrátka brilantní, hra je velmi snadná na pochopení, engine PbtA funguje skvěle a GM sekce je neuvěřitelně inspirativní.

Co se mínusů týče, většinu z nich lze nějakým způsobem obejít. Špatná znovuhratelnost? Hrajte s lidmi na serverech. Nejde vám generování místností? Využijte obrázky z rozšíření Book of rooms. Konec hry je neuspokojivý? Vymyslete si vlastní :D

Je Bluebeard's Bride dokonalá objektivně pětihvězdičková AAA hra? Ani zdaleka. Záleží ale na tom, když vám ta hra umožní ohýbat realitu prokletého domu a naplnit je ozvěnami násilí, zatímco nebohá Nevěsta musí vzdorovat duchům svých předchůdkyň, které se ji brutálními způsoby snaží zdokonalit, aby mohla být zase o krok blíž nedosažitelnému ideálu perfektní manželky? Pravda je totiž taková, že hru táhne jedna specifická věc a to je její motiv, žánr, setting a myšlenka. A nad nimi, buď pokrčíte rameny, nebo si je zcela bezkonkurenčně zamilujete - there is no inbetween. Pokud je vám feminní horror blízký, máte rádi filmy jako Coraline nebo Crimson peak, railroad vám nevadí, témata utlačování žen jsou pro vás důležitá, máte hafo lidí s kým hrát a jste tak trochu masochisté - pak skutečně u téhle hry nemůžete sáhnout vedle <3

3

Moje první a nejspíš i poslední hraní této snové surealistické záležitosti bylo fakt dobré. Samotnému sezení bych dal 4 hvězdy a budu na něj rád vzpomínat. Ale mám pocit, že samotná hra si tak dobré hodnocení nezaslouží. Je totiž absolutně závislá na herní partě, která se u stolu sejde. Není to nic pro lidi bez představivosti a introverty, nedéj bože ostýchavce co neradi hrají role. Chce to zkušené hráče/herce. Samotná hra totiž nic moc jiného nenabízí. Je to čistě vyprávění (navíc hraje každý z hráčů jeden z povahových aspektů jedné a té samé postavy!) okořeněné sem tam hodem kostkou, ale na výsledku vlastně moc nezáleží, protože je úplně šumák, jestli dopadne dobře nebo špatně, z každé místnosti jdete vždycky dál a nějaký hnůj vám na hlavu napadá.

Překládal jsem nedávno pro ZZ Snový oblak E’loka Thira (viz Krypta melifikovaného mága) a přemýšlel, jestli vůbec jde takto surealistickou věc odehrát. Jde, včera jsem to zažil. Celé sezení je jako oživlý obraz Salvatora Daliho říznutý Hieronymem Boschem a jeho Zahradou pozemských rozkoší. A teď nekecám. Ten obraz si najděte a pochopíte, o čem Modrovousova nevěsta vypráví.

Je to plné hororových scén, ale protože nevěstě defakto o krk nejde (respektive na konci asi ano, ale tak nějak to každý čeká, takže žádné překvápko), horor z toho nikdo nevytříká. Mrazivé to je, atmosféru to má, ale když se o postavu nebojíte, tak se prostě... nebojíte.

Další drobné negativum je špatná znovuhratelnost. Ono to vlastně opakovat nejde. Jednou a dost.

Dávám tři hvězdy, ale určitě to doporučuji vyzkoušet. Jen výsledek bude hodně nejistý a tak, jak budete někteří nadšení, jiní si řeknete, že šlo o strašnou ptákovinu.

4

Hra graficky naprosto parádní, rozšíření k ní skvělá, inspirace na místosti taky bomba a velmi (alepsoň pro mě) neotřelé téma.

Jenom mě lehce vytrhávalo z imerze prakticky počítačový repetetivní postup "otevři dveře, vyřeš místnost, přesuň se k dalším dveřím".

4

Hra nás privádza do strašidelného sídla, kde v každej miestnosti nachádzame monštrózne dôkazy, ktoré majú potvrdiť alebo vyvrátiť vinu nášho manžela, modrofúza.

Hra skúma zákutia, ktoré sa pri bežnom hraní schovávajú za závoj a témy, ktoré sa v konzervatívnej spoločnosti nekomentujú. A posúva tieto hranice ešte o krok ďalej.

Každá miestnost má v podstate rovnaký scenár. Sestra si vyberie kľúč a vôjde do miestnosti, kde sa stalo niečo zlé. Sestry spolu preskúmajú situáciu a jedna z nich na konci zhodnotí, čo sa tu podľa nej stalo a či je to vina modrofúza alebo niekoho iného.

Keď získajú tri dôkazy v prospech alebo neporospech modrofúza otvoria trinástu komnatu a príbeh sa končí epilógom.

Teraz by som mal asi vysvetliť, prečo som tú jednu hviezdičku strhol. Hra sa mi zdá celkom repetitívna a predvídateľná, to je ale asi súčasťou žánru. Môj najväčší problém bol však určovanie viny modrofúza. Ak sa hráč rozhodne, že jeho charakter považuje modrofúza za monštrum, nič ho nepresvedčí o opaku. Určenie viny navyše stojí vždy iba na sestre ktorá je momentálne aktívna keď sa zatvára scéna. Ak by určenie viny vychádzalo z vyšetrovania a nie zo subjektívneho názoru hráča, alebo aspoň z konsenzu všetkých sestier, ideálne ak by sa pravidelne striedali v určovaní viny, bolo by to určite lepšie. Takto je vlastne vyhodnocovacia mechanika celej hry veľmi wonky a jeden hráč ju ľahko ovplyvní na úkor druhých.

V každom prípade je to výborná hra s jednoduchými pravidlami a úžasnou atmosférou, ktorú by som vrelo odporučil... Nie každému :)