Avatar Legends: The Roleplaying Game

Vložil(a) Rhaegar dne
5
Průměr: 4.5 (4 hlasů)
2022
Herní adaptace seriálů Avatar: Legenda o Aangovi a Avatar: Legenda Korry

Avatar Legends: The Roleplaying Game je fantasy RPG hra adaptující námět seriálů Avatar: Legenda o Aangovi a Avatar: Legenda Korry. Hráči se vžívají do rolí mistrů bojových umění, technologických expertů nebo „benderů“ – lidí schopných manipulovat čtyřmi klasickými živly – a usilují o udržení rovnováhy ve světě, o vlastní cíle a o dosažení vnitřní rovnováhy, kterou reprezentují protikladné ideály každé z postav. Pro herní kampaně popisuje pět různých epoch – vedle období událostí kolem seriálů o Aangovi a Koře i jim přecházející období avatarů Kyoshi a Roku.

Hra je postavená na enginu Powered by the Apocalypse. Postavy mají čtyři základní atributy (kreativitu, soustředění, harmonii a vášeň) a různé schopnosti odvíjející se od zvoleného „playbooku“. Inovativním prvkem je ukazatel rovnováhy každé z postav, který reprezentuje pnutí mezi dvěma ideály (např. sebejistota versus oddanost). Určité akce posouvají hodnotu na ukazateli a ovlivňují dva související atributy. Když je postava v rovnováze, má přístup k mocné speciální schopnosti. Vyprávění celé hry je strukturované podobně jako televizní seriál, kdy každé sezení odpovídá jedné epizodě, které dohromady tvoří řady.

Vydavatel

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
5
Průměr: 5 (1 hlas)
Hodnota
100.00
Wan Shi Tong's Adventure Guide 2022 Rozšiřující příručka, Dobrodružství Další nehráčské postavy, archetypy postav a vzorová dobrodružství pro Avatar Legends

5

Z hlediska Avatara

...to je excelentní herní adaptace - lepší, než čekáte.

U brandovaného RPG očekáváte určité věci, jako je krásně udělaná grafika nebo texty který vás provedou světem a jeho obdobími a jejich tématy a konflikty. To všechno tu samozřejmě najdete a zpracování je tak dobré, jak by být mělo. Perlou adaptace tu jsou nicméně pravidla, která jsou řemeslně-žánrově precizní. Od způsobu kterým se napůl fikčně napůl mechanicky vypořádávají se zpracováním bendingu a jeho technik, přes zachycení stylu postav a jejich vnitřního růstu a osobních konfliktů a témat v playboocích ("povoláních" pokud neznáte PbtA hry) až po vcelku unikátní soubojový systém, který je zároveň gamisticky zábavné hrát, ale který přitom dokonale imituje styl a průběh soubojů ze seriálu, každá část hry a každé její pravidlo vnáší do hry feeling Avatara - ať už jeho světa, postav, příběhů nebo prosté estetiky.

Co se herní adaptace předlohy týče, Avatar je možná nejlepší, kterou jsem kdy potkal (...nejspíš ne s příliš velkým odstupem, okolo je pár dalších velmi dobrých, ale Avatar určitě aspiruje na špičku).

Z hlediska PbtA

Avatar je... vyspělá a konečně dospělá verze PbtA engine. To má několik rovin.

Zaprvé, Avatar rozhodně neni AW klon - ano je to jednoznačně PbtA, ale není to AWčko s předělanými tahy (jako mnoho jiných) - v jeho jádru (doslova, v jeho systémovém jádru) je hromada vlastního designu, které z něj dělají unikátní hru. A ten design není tuctový, ale je velmi "uvědomnělý", cílevědomý a jak jsem už uvedl, řemeslně precizní. Hra obsahuje vlastní unikátní (a velmi zajímavý - herně i designově) soubojový systém (na pohled složitější, ale jak ho rozehrajete, tak je velmi rychle velmi intuitivní), nenápadně, ale s výraznými výsledky přepracovaný systém sociálních mechanik (tahů atp.), krásně žánrové mechaniky pro osobní témata a vnitřní konflikty postavy (které jsou úzce provázané se zbytkem hry)... a mnoho dalšího.

Zadruhé, Avatar velmi efektivně řeší všechny (nebo aspoň valnou většinu) problémů AWčka, a to včetně těch, o kterých jsem pochyboval, jestli vůbec řešit jdou. Např. pryč jsou nezapamatovatelné seznamy stovky tahů s tisícovkami voleb, pro které musíte nekonečně listovat (ale přitom vůbec nemám pocit, že by herní možnosti/tahy v Avatarovi byly nějak omezeně redukované), generování herního obsahu skrze tahy je upraveno tak aby nerozbíjelo dlouhodobou naraci co jde odněkud někam (!!!. !). GM tahy a postupy jsou přeformulované tak aby GM nebyl tlačený do pozice kdy mají někteří hráči dojem že je s nimi vyjebáváno, mechaniky pro opozici jsou postavené tak aby místo frenetického skákání do všech stran udržovaly ve hře stálá témata a budovaly návaznost... 

 

Není tajemství, že můj vztah k AW a PbtA engine je dost zdrženlivý. Když sem se dozvěděl, že vychází nové Avatar RPG a že bude PbtA, tak jsem nad tím soukromě dost prskal a potichu jsem se děsil nejhoršího. Avatar byl ale nakonec nejmilejší překvapení minulého roku.

Avatar je výborná ukázka výborného designu, výborné adaptace a je to výborná hra. A je to, čím PbtA může být, když není jen fanboyish copypastou AWčka do jiného žánru - a doufám že je tím, čím PbtA hry v budoucnu skutečně budou.

 

Od doby co jsme Avatara hráli si slibuju napsat skutečně pořádnou recenzi - Avatar si to zaslouží. Ale pořád se k tomu nemůžu dostat, takže vám ho zpromuju zatím aspoň takhle.